Dziesięć stanów USA oskarża Google o współpracę z Facebookiem w celu łamania prawa antymonopolowego.

Google ma stanąć w obliczu nowego pozwu antymonopolowego złożonego przez grupę prokuratorów generalnych z 10 stanów USA. Swoisty sojusz, pod przewodnictwem Teksasu, tym razem skupia się na usługach technologii reklamowych.

Ogłoszenie to jest następstwem odrębnej sprawy Departamentu Sprawiedliwości, w której stwierdzono, że Google bezprawnie utrzymuje monopol na ogólne usługi wyszukiwania online, odcinając konkurentów od kluczowych kanałów dystrybucji. Skarżący twierdzą, że Google i Facebook, których nazywają „współspiskowcami”, zaszkodziły konkurencji poprzez niezgodne z prawem porozumienie na aukcje platform i ustalanie cen.

Pozew twierdzi, że Google bezprawnie nabył, usiłował uzyskać lub utrzymuje monopol na kilku etapach rynku reklam online, w tym zarówno po stronie kupna, jak i sprzedaży. Twierdzi również, że Google zaangażował się w niezgodne z prawem ustalenia dotyczące sprzedaży wiązanej między swoimi produktami reklamowymi, więc wydawcy musieli używać innego narzędzia Google, jeśli zdecydowali się działać na jego giełdzie reklam. W pozwie zarzuca się, że przejęcie przez Google firmy DoubleClick zajmującej się technologiami reklamowymi w 2008 r. Oznaczało to, jak twierdzą skarżący, „fundamentalną zmianę”, w ramach której firma zaczęła „wywierać wpływ” jako pośrednik w celu pobierania płatności na wszystkich etapach złożonego procesu zakupu reklam online.

Skarga twierdzi również, że Google i Facebook, których nazywa „współspiskowcami”, zaszkodziły konkurencji poprzez niezgodną z prawem zgodę na aukcje platform i ustalanie cen. Według skargi, kiedy Facebook ogłosił w 2017 roku plany konkurowania z Google w przestrzeni reklamowej, gigant wyszukiwania rzekomo zawarł umowę z Facebookiem, aby powstrzymać konkurencję. W ramach rzekomego porozumienia, Google przyznałby Facebookowi pewne korzyści w ramach aukcji, które prowadzi dla zasobów reklamowych aplikacji mobilnych.

Prokurator generalny Teksasu Ken Paxton powiedział w filmie zapowiadającym pozew, że Google „skutecznie wyeliminował swoją konkurencję i ukoronował się na czele reklamy internetowej (…) Gdyby wolny rynek był grą w baseball, Google pozycjonował się jako miotacz, pałkarz i sędzia” – powiedział Paxton w dość obrazowy sposób.

Dziewięć stanów tworzących tę swoistą koalicję to: Teksas, Arkansas, Idaho, Indiana, Kentucky, Mississippi, Missouri, Dakota Północna, Dakota Południowa i Utah. Co ciekawe, wszystkie kierowane są przez Republikanów.

https://itreseller.pl/itrnewandrzeja-przybylo-ostro-o-planowanej-aktualizacji-oplaty-reprograficznej/