Alternatywa dla służbowych telefonów, integracja z CRM i wideokonferncje w jednym rozwiązaniu „Made in Germany”. NFON AG przedstawiło swoje nowe produkty i wskazuje, że Polska jest bardzo istotnym rynkiem.

NFON to niemiecka firma, którą trudno zdefiniować jednoznacznie jako telekomunikacyjną czy software’ową. Jej obszar działania znajduje się pomiędzy tymi dziedzinami. NFON  tworzy bowiem rozwiązania zastępujące tradycyjne telefony stacjonarne, a w pewnym stopniu uzupełniające inne narzędzia komunikacji biznesowej. To właśnie na zaproszenie NFON przyjechałem do Wiednia, gdzie miałem okazję porozmawiać z czołowymi osobami w firmie, oraz zobaczyć jak działają rozwiązania tego ambitnego, niemieckiego przedsiębiorstwa. 

Głównym produktem firmy NFON jest Cloudya – czyli „PBX w chmurze”. PBX to inaczej centrala abonencka, a więc centrala telefoniczna zarządzana przez przedsiębiorstwo lub instytucję, tworząca wewnętrzną sieć telefoniczną i połączona z centralą operatora telekomunikacyjnego. Zwykle ma formę niewielkiej „skrzynki” skrzętnie ukrytej przed większością działów firmy (poza IT oczywiście). To, co robi NFON Cloudya, to pominięcie zupełnie warstwy sprzętowej aż do ostatniego etapu – czyli samego telefonu. Rolę centralki pełni działające w chmurze oprogramowanie. Mówiąc prościej – wystarczy nam łączność z siecią, a finalne urządzenie, za pomocą którego nawiązujemy połączenie jest dość dowolne: telefon stacjonarny, aplikacja na telefonie komórkowym, aplikacja na komputerze, a nawet przeglądarka internetowa (w obu ostatnich przypadkach oczywiście przyda się mikrofon i słuchawki).

Wyjaśniając jak działa NFON, musimy pamiętać, że nie jest to jedna z firm, które deklarują cele ekspansji globalnej. Jak podkreśla CTO firmy, Jan-Peter Koopmann: “Jesteśmy firmą europejską i skupiamy się na europejskich rynkach (…) W Europie komunikacja głosowa w biznesie jest numerem dwa, zaraz za email (…) Działamy z partnerami. W Europie jest 98 mln pracowników w firmach SMB. W tym sektorze łatwiej jest wprowadzać nowości technologiczne. Dlatego, póki co, skupiamy się na europejskich firmach SMB”.  

 

Widać to zresztą w komunikacji, skupionej wyłącznie na rynkach europejskich i, jak sądzę, sama koncepcja tej firmy sięga korzeniami w rozwiązywaniu problemów telekomunikacji naszego zachodniego sąsiada. Warto przypomnieć, że Niemcy, mimo iż są potęgą technologiczną i czołową gospodarką Europy, nie są krajem, który znajdowałby się w czołówce dostępu szerokopasmowego czy też szybkich instalacji GSM. Z niemieckiej perspektywy, to Polska jest krajem szybkiego internetu mobilnego. Ten jednakże ma swoje ograniczenia, i to w nich, oraz w potrzebie integracji komunikacyjnej, NFON upatruje swojej szansy na zdobycie klientów na naszym rynku.

 

Polska jest w strategii NFON wyraźnie jednym z najważniejszych rynków. Pomimo iż wydarzenie było organizowane dla dziennikarzy z różnych krajów, to wątek polskiego rynku pojawiał się nad wyraz często – zarówno w kontekście skali, jak i potencjalnego wzrostu. 

NFON podczas wiedeńskiego wydarzenia zaprezentował dwa rozwiązania poszerzające portfolio firmy. 

 

Cloudya Meet & Share

 

Pierwszym jest rozwiązanie Cloudya Meet & Share z funkcją wideokonferencji. Użytkownicy platformy mogą teraz łatwo rozpocząć rozmowy wideo, wygodnie zaplanować nadchodzące spotkania i prowadzić je w formie wideo – robiąc to wszystko bardzo efektywnie. Linki do spotkań mogą być współdzielone, a jednocześnie może być prowadzone połączenie telefoniczne. Wideokonferencje zyskują interaktywność np. dzięki funkcjom podnoszenia rąk dla zasygnalizowania chęci odpowiedzi na pytanie, istnieje też możliwość wyciszania poszczególnych uczestników, a także współdzielenia ekranu. 

„W licznych przypadkach firmy korzystają z wielu platform pochodzących od kilku dostawców, zależnie od różnych swoich potrzeb komunikacyjnych. Mnożenie kanałów komunikacji prowadzi wtedy do zakłóceń i niepotrzebnie zwiększa obciążenie pracami takimi jak obsługa, konserwacja czy nawet fakturowanie” – wyjaśnia Jan-Peter Koopmann, dyrektor ds. technologii w NFON AG – „Teraz, dzięki rozszerzeniu funkcji Cloudya europejskie firmy mogą pozyskać wszystkie potrzebne im kanały komunikacji od jednego dostawcy”. 

Jan-Peter Koopmann: „Cloudya to część oferty NFON, która może znacznie przyspieszyć debatę na temat cyfryzacji i jej postępów. Dla firm każdej wielkości i z dowolnej branży mamy teraz całe portfolio różnorodnych produktów – made in Germany. Oferując Cloudya, udostępniamy łatwe w użyciu rozwiązanie o sprawdzonej niezawodności, stworzone z myślą o zmieniającym się rynku pracy i nowych potrzebach firm.” 

Zakończenie prac nad Cloudya Meet & Share z funkcją wideokonferencji jest planowane na IV kwartał 2021 r. 

 

NFON vs MS Teams?

Jednocześnie, mimo iż mówimy o oprogramowaniu z możliwością prowadzenia wideokonferencji, NFON nie postrzega MS Teams, Zoom czy Webex jako konkurencji. Zapytałem m.in. to, jakie przewagi mają rozwiązania NFON nad klasyczną kombinacją smartfon + MS Teams/Zoom/Webex. Jan-Peter Koopmann odpowiedział na to w następujący sposób:

– Załóżmy, że inżynier jest gdzieś w terenie. Nie może odebrać telefonu. Dzwoni klient, nagrywa się na skrzynkę, co oznacza, że dana informacja jest właściwie stracona. Jeśli inżynier nie oddzwoni dość szybko, klient będzie zdenerwowany. A teraz wyobraźmy sobie sytuację z Cloudya. Niemożliwe do odebrania połączenie (np. odbiorca jako zajęty) zostanie odebrane przez recepcję. Ta może przełączyć klienta do innego inżyniera lub, mając dostęp do CRM, może ustawić dla niego spotkanie. Jeśli zaś chodzi o Teams, to nie jest on konkurencją (…) wyobraźmy sobie firmę, która ma zarówno pracowników biurowych, jak i tych w terenie np. na hali produkcyjnej. Mało prawdopodbne by telefony w takich miejscach działały na Teams. Gdy masz np. 10 osób w biurze i 90 na hali, to trudno wyobrazić sobie sens zakupu 100 licencji Teams i odpowiedniego sprzętu. To stanie się bardzo drogie. Z Cloudya można zrobić to samo, taniej. Efektywnie łączymy „stary świat” z „nowym”. 

 

Integracja z ponad 60 platformami CRM

Drugim rozwiązaniem zaprezentowanym w stolicy Austrii była integracja platformy NFON z istniejącymi i działającymi systemami CRM. I to, jak sądzę, jest rzeczywiście silna zmiana na rzecz popularyzacji rozwiązania niemieckiej firmy. Cloudya, chmurowa aplikacja komunikacji głosowej, będzie miała możliwość integracji z ponad 60 różnymi platformami CRM. Rozwiązanie to nazwano CRM Connect. Klienci Cloudya Business Premium otrzymują również bezpłatną integrację z książkami adresowymi Outlook i Apple. 

 „CRM Connect jest oparty wyłącznie na oprogramowaniu, nie wymaga żadnego sprzętu telefonicznego. Tym samym umożliwia prowadzenie pracy w sposób bardziej skoncentrowany na kliencie, a równocześnie najprostszy z możliwych” – wyjaśnia Jan-Peter Koopmann, dyrektor ds. technologii w NFON AG – „CRM Connect łączy większość najpopularniejszych systemów CRM z Cloudya, opartym na chmurze systemem telefonicznym NFON, oferującym całkowitą swobodę w komunikacji biznesowej.” 

„Dzięki CRM Connect zarówno firmy, jak ich pracownicy odnoszą liczne korzyści” – mówi Stefan Walcz, wiceprezes ds. produktów w NFON AG. „Informacje o klientach z systemów CRM i ERP, takie jak nazwisko i firma, wyświetlają się podczas wykonywania i odbierania połączeń, co zmniejsza liczbę aplikacji, które muszą być otwarte równolegle. Praca staje się w rezultacie bardziej wydajna, wewnętrzna komunikacja łatwiejsza, a współpraca płynna i bezproblemowa.” 

Z rozwiązania CRM Connect można korzystać od 20 października 2021 r

 

Program partnerski

Od stycznia 2022 firma uruchamia swój program partnerski NGAGE (czy tylko mi kojarzy się z pewnym dziwnym telefonem z przeszłości?). Będzie on trójstopniowy (Silver, Gold, Platinum). Działać ma podobnie jak wiele programów tego typu, a więc w oparciu o wspomaganie marketingowe, szkolenia i pomoc projektową. Ma obejmować także nagrody indywidualne dla najlepszych handlowców.

 

NFON w Polsce

NFON wskazuje, że penetracja rynku Cloud PBX, a więc rozwiązań przenoszących klasyczny PBX do chmury, zamiast rozwiązań „on premise” na polskim rynku jest niewielka, wynosi bowiem jedynie 7,9%. Do 2025 roku ma jednak wzrosnąć do około 16%, przy czym, chociaż wydaje się to niewiele przy planowanych wzrostach w innych krajach (np. Austria – z 16,6% do 48,3%, Chorwacja – z 11,7% do 25,7%, Słowenia – z 12,9% do 30,8%), to w liczbach bezwzględnych to największy wzrost w regionie CEE.

Firma opiera się o kanał partnerski. Jak wskazuje Gernot Hofstetter, Dyrektor zarządzający NFON na region CEE „Obecnie mamy w Polsce 88 partnerów. Pokrywają całość geograficzną kraju, są w Poznaniu, Krakowie, Gdańsku czy Warszawie, wszędzie. To w większości firmy IT, specjalizujące się w sieciach i bezpieczeństwie, czasami oprogramowaniu. Nasze rozwiązania są dla nich dodatkowym produktem. Staramy się, za pomocą NGAGE uczynić ich bardziej aktywnymi w obszarze nowych produktów i technologii. Jednocześnie szukamy większych firm, które mogą pomóc nam rosnąć. To mogę być nawet więksi operatorzy, którzy wykorzystają nasze rozwiązania dla swoich potrzeb, sprzedając nasze rozwiązania pod swoją marką. Nowych partnerów szukamy aktywnie, ale dbamy o tych, których już mamy”.

Co ciekawe, jako potencjalnych partnerów Hofstetter wskazuje także firmy będące dość daleko od IT np. agencje handlowe. Dla nich usługi NFON mogą być po prostu cennym produktem, odpowiadającym potrzebom ich klientów. Jako inną grupę, firma wskazuje na dystrybutorów klasycznych rozwiązań PBX.

 

Allegro przejmuje WE|DO i Mall Group, jedną z największych platform e-commerce w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.