Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Deloitte: Jedynie połowa badanych rodaków wierzy, że GenAI będzie etycznie wykorzystywana w biznesie

Raport firmy Deloitte zatytułowany „Trust in AI. Polska Perspektywa 2024” pokazuje, że zdaniem 68% Polaków GenAI poprawi doświadczenia związane z wykonywaną pracą, jednak obecnie w celach zawodowych stosuje ją jedynie 18%. 

Wydaje się jasne, że zbudowanie zaufania do generatywnej AI pozostaje kluczowe dla upowszecnienia tej technologii. Wśród czynników istotnych w procesie budowania zaufania do GenAI polscy respondenci wskazują na bezpieczeństwo danych (68%), zachowanie wpływu człowieka w procesie (62%) czy pewność co do otrzymywanych wyników (62%), a także rozumienie, jak działają algorytmy (60%).

Choć użytkownicy widzą potencjał w stosowaniu AI, tylko połowa badanych w Polsce wierzy, że technologia ta będzie etycznie wykorzystywana w biznesie. Podobny odsetek respondentów (46%) ufa, że państwo skutecznie ureguluje te kwestie. Ponadto ponad połowa użytkowników AI (53%) uważa, że technologia ta byłaby wykorzystywana częściej, gdyby istniały jasne regulacje prawne, wskazano również.

Jak wynika z badania, 56% respondentów w Polsce korzysta z generatywnej AI w celach prywatnych, 29% z myślą o edukacji, a niemal co piąty (18%) stosuje ją w pracy. Już teraz 72% badanych Polaków jest zdania, że GenAI pomoże firmom ulepszyć produkty i usługi, a 68% ankietowanych uważa, że poprawi doświadczenia związane z wykonywaną pracą np. dzięki automatyzacji powtarzalnych zadań.

Tymczasem w Europie poziom wykorzystania sztucznej inteligencji w celach zawodowych jest nieznacznie wyższy niż w naszym kraju. Po nowe rozwiązania sięga co czwarty pracownik, a ponad 60% Europejczyków korzystających z GenAI w celach zawodowych wskazuje, że firma zachęca ich do stosowania tego typu rozwiązań w pracy lub tego nie zabrania.

Postawy polskich respondentów wobec GenAI wskazują na zmienny poziom zaufania w zależności od stopnia skomplikowania danego zastosowania sztucznej inteligencji, co jest zgodne z trendami obserwowanymi na innych rynkach. Użytkownicy bardziej ufają wynikom generowanym za jej pomocą w sytuacjach obarczonych mniejszym ryzykiem, jak np. podsumowanie artykułów prasowych (67%), a mniej w przypadku bardziej skomplikowanych zadań, jak rekomendacje produktów finansowych (60%) czy wsparcie w procesie diagnozy medycznej (43%).

„Uzyskane wyniki pokazują pewną lukę w zaufaniu do generatywnej AI. Użytkownicy wydają się wykazywać większą otwartość na korzystanie z takich rozwiązań, gdy sami je stosują lub gdy dotyczy to zastosowań, które uznają za mniej ryzykowne. Uwydatnia to potrzebę priorytetowego traktowania przez firmy, organizacje i instytucje publiczne kwestii transparentności w zakresie wykorzystania AI, zapewnienia użytkownikom odpowiednich narzędzi i szkoleń oraz aktywnego podejścia do kwestii prywatności danych” – wskazał partner, DCE GenAI Market Activation Leader w Deloitte Jan Michalski.