AB S.A. publikuje rekordowe wyniki finansowe za rok finansowy 2019/20, potwierdzając pozycję numer jeden w całym regionie CEE.
Grupa AB, notowany na GPW największy dystrybutor IT oraz elektroniki użytkowej w Polsce i regionie CEE, zbliża się do przekroczenia progu 9 mld PLN rocznych obrotów. W zakończonym roku finansowym 2018/2019 skonsolidowane przychody zwiększyły się w ujęciu rok do roku o blisko 557 mln PLN (7%), osiągając rekordowe 8,8 mld PLN. W samym drugim kwartale 2019 roku (czwarty kwartał roku finansowego 2018/2019) wzrosły o 16% rdr, do blisko 2,1 mld PLN.
– To był rekordowy rok finansowy, a jednocześnie okres kwiecień-czerwiec zapisał się w naszej historii pierwszym przekroczeniem progu 2 mld PLN sprzedaży kwartalnej poza szczytowym okresem w branży, czyli czwartym kwartałem roku kalendarzowego. Konsekwentnie realizujemy długoterminową strategię zdywersyfikowanego rozwoju, wykorzystując najlepsze rozwiązania efektywnościowe, w tym w zakresie e-commerce i własnej zaawansowanej zautomatyzowanej logistyki, obsługującej najszersze na rynku portfolio indeksów produktowych dostępnych od ręki – komentuje Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A.
– Kreujemy rynek i wsłuchujemy się w oczekiwania ponad 16 tys. partnerów handlowych, aby nasze działania wnosiły największą możliwą wartość dodaną w łańcuchu dostaw. Cieszą nas liczne nagrody, wśród których na szczególne wyróżnienie zasługuje zdobywany rokrocznie tytuł Dystrybutora Roku, przyznawany wprost przez resellerów – dodaje Prezes Andrzej Przybyło.
W minionym roku finansowym Grupa AB zwiększyła udziały rynkowe w siedmiu z dziesięciu największych kategorii klasycznego IT. Notuje także dynamiczne wzrosty sprzedaży w zakresie oprogramowania w chmurze (cloud), rozwiązań digital signage, smart home, RTV/AGD, zabawek oraz urządzeń telekomunikacyjnych, w tym smartfonów. Już prawie co drugi smartfon sprzedawany na głównych rynkach Grupy AB (Polska, Czechy i Słowacja) pochodzi z jej dystrybucji. Grupa AB pozostaje także numerem jeden w dystrybucji całego portfolio produktów Apple w Polsce, Czechach i na Słowacji (udział 57%).
– Mamy w ofercie szerokie portfolio marek smartfonów, przy czym na pewno w zakresie marki Apple widzimy wciąż bardzo duży potencjał sprzedażowy. O ile w Polsce iPhone odpowiada za 8% rynku smartfonów, a w Europie Wschodniej za 9%, o tyle w Europie Zachodniej jest to 30%. Jednocześnie w naszym regionie widać trend zakupów coraz droższych smartfonów w ślad za bogaceniem się społeczeństw. W bieżącym miesiącu premierę miały nowości produktowe Apple, które jak zawsze cieszą się dużym zainteresowaniem – wskazuje Zbigniew Mądry, Członek Zarządu ds. Handlowych w AB S.A.
W rekordowym pod względem sprzedażowym roku finansowym 2018/2019 Grupa AB wypracowała solidne wyniki: 344 mln PLN zysku brutto na sprzedaży, 98 mln PLN wyniku EBITDA i 58 mln PLN zysku netto.
– Rynki zagraniczne zachowują się bardzo dobrze, a na rynku polskim obserwowaliśmy kolejny rok presji na marże, która związana była ze zmianami struktury podmiotowej rynku. W obecnym kwartale można doszukiwać się już pewnych symptomów normalizacji sytuacji. Racjonalnie działające firmy na świecie wiedzą, że wojna cenowa jest ostatnią rzeczą, do której warto dążyć – mówi Prezes Andrzej Przybyło.
– Już jednak teraz, dzięki dywersyfikacji biznesu oraz silnej pozycji rynkowej z licznymi trwałymi przewagami konkurencyjnymi wypracowaliśmy w minionym roku finansowym, podobnie jak w poprzednich okresach, bardzo dobre wyniki, a nasza pozycja bilansowa i silny strumień generowanej gotówki stwarzają dużo miejsca do dalszego rozwoju – podkreśla Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB S.A.
Kapitały własne Grupy AB powiększyły się na koniec czerwca br. do rekordowych ponad 790 mln PLN (+10% rdr). Zadłużenie finansowe netto spadło o 20%, do 225 mln PLN i stanowiło jedynie 28% kapitałów własnych, a wskaźnik długu netto do EBITDA spadł do 2,3. Bezpieczne i stabilne wskaźniki płynności idą w parze z najniższym w branży wskaźnikiem SG&A (poniżej 3%), odzwierciedlającym najwyższą efektywność działania Grupy AB jako dystrybutora. Należy również zauważyć wysoki i stabilny rdr operacyjny cash flow rzędu 70 mln PLN rocznie.
https://itreseller.pl/itrnewab-s-a-dystrybutorem-pierwszego-wyboru-wywiad-z-andrzejem-przybylo-prezesem-zarzadu-ab-s-a/
Grupa AB jako jedyna polska firma znajduje się w gronie 9 największych dystrybutorów IT i dostawców rozwiązań e-commerce w Europie. Jest mocnym nr 1 w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Oferuje najszersze na rynku portfolio produktów, w tym największych światowych producentów nowoczesnych technologii jak Apple, Microsoft, HP Inc., Hewlett Packard Enterprise (HPE), Lenovo, Samsung czy Dell – do ponad 16 tys. partnerów handlowych. Jest wiodącym dostawcą usług chmurowych (cloud) oraz wartości dodanej w dystrybucji (VAD). Rozwija także dystrybucję AGD/RTV i zabawek, należąc już do wiodących dystrybutorów w tym zakresie w Polsce. Spółkę cechują najlepsze zaplecze logistyczne i najlepsza efektywność biznesowa w branży. Grupa AB zarządza własnymi markami TB, Optimus i Triline oraz własnymi sieciami franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja), Premio (Czechy) i Triline (Czechy), a także Optimus (integratorzy – Polska), Kakto (AGD/RTV – Polska), Digimax (rozwiązania mobilne i smart home – Czechy i Słowacja) i Wyspa Szkrabów (zabawki – Polska). Z ponad 1,8 tys. punktów sprzedaży detalicznej to największa branżowa sieć franczyzowa w regionie CEE.