ABC Data uruchamia platformę chmurową ABC Data Cloud – wychodząc daleko poza tradycyjny system dystrybucji.

Udostępnienie platformy ABC Data Cloud partnerom zainteresowanym nowoczesnymi rozwiązaniami w chmurze wzmacnia dotychczasowy proces zmian w ABC Data. Spółka systematycznie rozwija kolejne kompetencje, wychodząc daleko poza tradycyjną dystrybucję.  Chociaż wciąż stanowi ona najważniejszą część w strukturze przychodów firmy, wraz z postępującą cyfryzacją gospodarek i społeczeństw coraz większe znaczenie powinny zyskiwać nowe formy działalności. Usługi z wartością dodaną, wspomniana platforma chmurowa oraz usługi e-commerce świadczone przez innowacyjne narzędzia – InterLink, mInterLink oraz Reseller Web – to obszary, na których rozwoju koncentruje się dziś ABC Data.

 

Platforma ABC Data Cloud umożliwia globalnym i lokalnym dostawcom oferowanie ich rozwiązań w formie usług: Infrastructure as a Service (IaaS), Platform as a Service (PaaS), Software as a Service (SaaS) oraz Disaster Recovery-as-a-Service (DraaS). Dzięki temu resellerzy zarejestrowani w systemie ABC Data zyskują dostęp do szerokiej i zróżnicowanej oferty m.in. wirtualnych serwerów, dysków sieciowych, narzędzi do tworzenia własnych aplikacji czy rozwiązań umożliwiających archiwizację i backup danych, analizy oraz planowanie. W ofercie znajdują się też systemy odpowiedzialne za bezpieczeństwo, jak również aplikacje typu e-learningworkflow. Poprzez ABC Data Cloud resellerzy mogą proponować swoim klientom końcowym nie tylko jedną skonfigurowaną usługę, lecz także pakiety złożone z ofert różnych dostawców. Na platformie swoje usługi udostępniają m.in. Kaspersky, Oktawave, Symantec i Talex.

 

Efekt synergii

Dostawcy posiadający w swojej ofercie rozwiązania chmurowe mogą poszerzyć swój dotychczasowy kanał sprzedaży, udostępniając usługi na platformie ABC Data Cloud. – Uruchomienie platformy ma dla nas szczególne znaczenie w wymiarze nie tylko biznesowym, lecz także symbolicznym. Pokazuje, jak głębokim i długofalowym zmianom podlega nasza branża – tłumaczy Ilona Weiss, Prezes Zarządu ABC Data – Coraz więcej klientów biznesowych i indywidualnych zainteresowanych jest produktami w cyfrowej postaci. My wychodzimy naprzeciw ich oczekiwaniom, dostarczając nowoczesne narzędzie wyposażone w szereg funkcjonalności. Zaprojektowana w oparciu o najnowsze trendy i prosta w obsłudze platforma ABC Data Cloud przyniesie wymierne korzyści zarówno producentom, jak i resellerom – dodaje.

W Europie Centralnej i Wschodniej ABC Data regularnie współpracuje z ponad 13 000 resellerów. Ze względu na postępującą cyfryzację gospodarek i społeczeństw część z nich będzie chciała lub wręcz musiała poszerzyć i dostosować swoją ofertę do potrzeb klienta końcowego zainteresowanego rozwiązaniami w chmurze. ABC Data Cloud nie tylko daje taką sposobność, ale także umożliwia uzyskanie efektu synergii. Poprzez platformę resellerzy mogą zamawiać jedną, konkretną usługę technologiczną lub też tworzyć rozbudowane pakiety, obejmujące rozwiązania kilku dostawców. Dzięki temu prawdopodobieństwo zainteresowania się nawet najbardziej niszową ofertą powinno być większe niż dotychczas.

 

Wygodny sposób płatności

Jednocześnie platforma umożliwia uproszczenie i uelastycznienie biznesu. W cyfrowym świecie nie ma jednej uniwersalnej usługi technologicznej, która mogłaby sprostać wszystkim oczekiwaniom firm. Jednak ABC Data Cloud została tak zaprojektowana, aby udostępniać wiele rozwiązań. Mogą być one oferowane końcowym klientom w formie pakietów „szytych na miarę”, w szybki i bezpieczny sposób. – Jeśli klient końcowy potrzebuje np. rozwiązania podnoszącego bezpieczeństwo danych, obsługujący go reseller może udostępnić wskazaną usługę z poziomu komputera lub urządzenia mobilnego. W ABC Data Cloud potrzebuje do tego kilku kliknięć – przekonuje Andrzej Kuźniak, Wiceprezes zarządu ABC Data. – W równie prosty sposób może łączyć oferty różnych dostawców w jeden pakiet oraz modyfikować je w dowolnej chwili. W panelu zarządzania ABC Data Cloud może wstrzymać, ponownie uruchomić lub zrezygnować z wykupionej wcześniej usługi – dodaje Andrzej Kuźniak.

Platforma ABC Data Cloud została zaprojektowana w taki sposób, aby zarządzanie kosztami odbywało się w sprawny i komfortowy sposób. Sprzedawca może zdecydować się na jednorazową płatność lub jeden z dwóch abonamentów: opłatę stałą albo zmienną, czyli uzależnioną od wykorzystania usługi. Czwartym sposobem jest otwarta subskrypcja, która umożliwia wstrzymanie, ponowne uruchomienie lub zrezygnowanie z usługi w dowolnym momencie. Jednocześnie platforma oferuje pełną kontrolę na wydatkami. Można ustawiać limity kwotowe, a także monitorować i estymować koszty na koniec miesiąca[1]. – Gdy projektowaliśmy ABC Data Cloud zależało nam, aby korzystający z niej resellerzy mieli nie tylko dostęp do wielu praktycznych funkcjonalności, ale też swobodę w budowaniu swoich relacji z klientem końcowym. W cyfrowym świecie procesy zachodzą bardzo dynamicznie. Dlatego liczy się zdolność do szybkiego i elastycznego reagowania na potrzeby klienta – przekonuje Ilona Weiss, Prezes Zarządu ABC Data.

 

Udoskonalone usługi e-commerce

ABC Data Cloud nie jest jednak jedyną inwestycją, która umożliwia firmie wyjście poza tradycyjną dystrybucję. Resellerzy otrzymują właśnie do swojej dyspozycji nowe, bądź udoskonalone narzędzia: mInterLink oraz Reseller Web. mInterLink jest darmową aplikacją mobilną. Umożliwia zamawianie elektroniki użytkowej i sprzętu IT z poziomu smartfonów i tabletów wykorzystujących system operacyjny Android albo iOS. Aplikacja działa w oparciu o platformę InterLink, którą ABC Data uruchomiła prawie 20 lat temu, jako pierwsza firma w branży. Dziś platforma odpowiada za 85 proc. transakcji w grupie kapitałowej i jest uznawana przez wielu resellerów za wzór pod względem intuicyjności i wydajności. InterLink umożliwia kompleksową obsługę transakcji: od sprawdzania stanu magazynowego przez składanie i kontrolowanie realizacji złożonych zamówień aż po informacje o dostępnych kredytach kupieckich i statusie rozpatrywanych reklamacji. Z kolei mInterLink daje resellerom możliwość robienia zakupów w ABC Data o każdej porze i w zasadzie z dowolnego miejsca, tak jak chcą i lubią. Dzięki aplikacji nie muszą bowiem używać komputera, wystarczy smartfon lub tablet z dostępem do internetu.

 

Z myślą o resellerach rozważających prowadzenie własnego sklepu internetowego, ABC Data już w 2008 roku stworzyła program Reseller Web, umożliwiający łatwe uruchomienie
e-sklepu. Narzędzie zostało właśnie przeprojektowane i oparte o zaawansowany technologicznie silnik sklepu internetowego. Projekt powstał w ścisłej współpracy z IAI S.A. – liderem rynku rozwiązań e-commerce w Polsce. Narzędzie pozwala na szybkie i bezproblemowe tworzenie oraz konfigurowanie otwartego sklepu online, w pełni zintegrowanego z systemami ABC Data. Jednocześnie zachowuje wszystkie cechy autonomicznego, profesjonalnego systemu. Produkty z oferty ABC Data, zamawiane przez sklep uruchomiony w oparciu o program Reseller Web wysyłane są bezpośrednio do klientów końcowych resellera (dropshipping). Dostawy towarów realizowane są przez sprawdzonego spedytora, co gwarantuje najwyższy poziom świadczonych usług. – Jesteśmy przekonani, że inwestycje w platformy e-commerce przyniosą wymierne korzyści zarówno ABC Data, jak i naszym partnerom, którzy będą mogli dostosować swój biznes do nowych trendów i wyzwań rynkowych – mówi Andrzej Kuźniak, Wiceprezes Zarządu ABC Data. – Przykładem obopólnych korzyści są efekty współpracy ABC Data w segmencie usług z wartością dodaną. Kiedy w minionym roku przejęliśmy spółkę S4E, kluczowego dystrybutora VAD w Europie Centralnej i Wschodniej, mogliśmy zwiększyć nasze zasoby oraz kompetencje, które są niezbędne z perspektywy zarówno producentów, jak i resellerów – dodaje.

 

Nowe wyzwania, nowe priorytety

Inwestycje w e-commerce oraz rozwój usług z wartością dodaną nie oznaczają oczywiście rewolucyjnej zmiany w modelu biznesowym ABC Data. Dostarczanie sprzętu lub elektroniki użytkowej pozostanie integralną i najważniejszą częścią biznesu za sprawą m.in. postępującej cyfryzacji. Oba procesy nawzajem się uzupełniają. – Modelowym przykładem jest gaming. Gry są coraz częściej oferowane w chmurze, ale jednocześnie gracze albo kupują nowe mocniejsze komputery albo rozbudowują konfiguracje w starszych modelach, aby podnieść ich wydajność. Równie chętnie zaopatrują się w urządzenia peryferyjne. Błędem byłoby jednak zaklinanie rzeczywistości i budowanie biznesu tylko w oparciu o tradycyjny model dystrybucji – wyjaśnia Andrzej Kuźniak.

 

Powszechniejąca i taniejąca technologia wymusza na największych producentach głębokie zmiany w dotychczasowej strategii. Aby pozostać konkurencyjnymi, przedsiębiorstwa muszą się łączyć lub przejmować inne podmioty. Jednocześnie poszukują możliwości poszerzenia kompetencji w obszarze oprogramowania oraz usług internetowych. Proces zmiany priorytetów potwierdza niedawny raport PwC[2]. W latach 2005-2013 roczne nakłady na rozwój sprzętu IT i elektroniki użytkowej wzrosły ze 120 mld dolarów do 170 mld dol., a na oprogramowanie i usługi internetowe z 20 mld do 50 mld dolarów. Jednak od 2013 r. w obu obszarach można zaobserwować istotną zmianę zarówno kierunku, jak i dynamiki inwestycji. Nakłady na hardware sukcesywnie spadają, natomiast wydatki na software i usługi rosną szybciej niż w przeszłości. Pod koniec 2017 r. mogą one wynieść odpowiednio 160 mld dolarów i 110 mld dolarów. – Ten trend powinien utrzymać się także w przyszłości. Impulsem jest postępująca cyfryzacja gospodarek i społeczeństw. Świadomość tego mają zarówno globalni, jak i lokalni producenci. I jedni i drudzy coraz więcej inwestują w rozwój usług, ponieważ umożliwiają szybszy rozwój. W tym samym kierunku od dłuższego czasu podąża również nasza organizacja – mówi Ilona Weiss – Rynek nowych technologii przechodzi głęboką transformację. Tak było w przeszłości, tak jest i teraz. Ale nadzwyczajna jest skala i dynamika zmian. Po części dzieje się tak za sprawą zachowania klientów. W cyfrowym świecie nie muszą mieć wszystkiego, by zaspakajać swoje potrzeby. Do tego może wystarczyć subskrypcja usług w chmurze. ABC Data dostosowuje się do tych potrzeb, wychodząc tym samym poza tradycyjną dystrybucję jako jedna z pierwszych firm w naszym kraju – dodaje Prezes Zarządu ABC Data.  

 

 

[1] Nie dotyczy usług dostępnych w ramach stałego miesięcznego abonamentu.

[2] PwC, „Global Innovation 1000 Study”, 2016