ABC Data zanotowała rekordową, jedną z najwyższych marż na rynku, doganiając światowych liderów.
Jedna z najwyższych marż na rynku, wzrost zysku netto kwartał do kwartału, stabilny poziom sprzedaży – opublikowane właśnie wyniki finansowe Grupy ABC Data za I półrocze 2017 roku znacząco przekroczyły oczekiwania rynkowe. Zgodnie z założeniami i prognozami Zarządu spółka wypracowała rekordową marżę w wysokości 6,3%, 1 914 mln PLN skonsolidowanych przychodów i EBITDA w wysokości 15,2 mln PLN, co stanowi 25% wzrost wobec I półrocza 2016 roku (po wyłączeniu zysku z tytułu wyceny udziałów w Bizneslink CO Sp. z o.o.).
W pierwszej połowie bieżącego roku spółka znacząco poprawiła swoją historycznie najwyższą marżę, uzyskaną w pierwszym kwartale tego roku, aż o 0,4 pp. Oznacza to, że w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2017 roku ABC Data wypracowała marżę w wysokości 6,3%, natomiast w samym II kwartale br. marża wyniosła 6,7%. To stawia ABC Data w ścisłej czołówce globalnych dystrybutorów zajmujących się sprzedażą sprzętu i usług IT. Wynik ten potwierdza, że przyjęta przez spółkę strategia koncentracji na marżowości transakcji przynosi oczekiwane efekty.
– Wypracowane wyniki Grupy ABC Data w I półroczu 2017 roku ponownie są wyższe od oczekiwań rynku. Co istotne, są one również zgodne z założeniami zarządu spółki na ten rok, które były podstawą do opracowania ogłoszonej w maju tego roku prognozy wyników finansowych Grupy – tłumaczy Ilona Weiss, prezes zarządu ABC Data.
W I półroczu 2017 roku skonsolidowane przychody ze sprzedaży w Grupie Kapitałowej ABC Data wyniosły 1 914 mln PLN, co oznacza spadek o 14% r/r. Jest to m.in. efekt celowej eliminacji niskomarżowych transakcji. Dzięki temu, w I połowie roku Grupa uzyskała skonsolidowany zysk brutto ze sprzedaży wyższy o 6% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Jego wartość wyniosła w omawianym okresie 120,1 mln PLN. W II kwartale br. spółka wypracowała zysk netto ponad dwukrotnie wyższy w stosunku do poziomu z I kwartału 2017. Łącznie w I półroczu br. skonsolidowany zysk netto Grupy ABC Data wyniósł 4,8 mln PLN.
– Na wyniki finansowe uzyskane przez Grupę ABC Data wpłynęły, poza wysokim zyskiem brutto ze sprzedaży, wyższe koszty sprzedaży i ogólnego zarządu. Są one podyktowane m.in. konsolidacją spółki S4E – wyjaśnia Ilona Weiss. – S4E zdecydowaną większość projektów kończy w drugiej połowie roku. Oznacza to, że również w tym okresie realizuje zdecydowaną większość swoich przychodów (i zysków). Na pozytywną kontrybucję S4E do skonsolidowanych wyników Grupy ABC Data musimy więc poczekać do końca roku. Za podwyższony poziom skonsolidowanych kosztów finansowych netto odpowiada również rosnący koszt kapitału – dodaje.
Skonsolidowana EBITDA w I półroczu tego roku wyniosła 15,2 mln PLN, co stanowi 25% wzrost wobec I półrocza 2016 roku (po wyłączeniu zysku z tytułu wyceny udziałów w Bizneslink CO Sp. z o.o.). Jednocześnie w II kwartale 2017 roku EBITDA wyniosła 8,4 mln PLN i była o 1,6 mln PLN wyższa od odnotowanej w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku. – Biorąc pod uwagę dotychczasowe osiągnięcia ABC Data, na tę chwilę nie widzę przeszkód na drodze do zrealizowania przez spółkę prognoz podanych w maju tego roku. Co więcej, dotychczasowy jednostkowy wynik ABC Data wskazuje, że nasi akcjonariusze mogą spodziewać się wypłaty zaliczki na poczet dywidendy za ten rok – dodaje Ilona Weiss.
Na wypracowane w I półroczu wyniki wpłynęły także podejmowane przez ABC Data inicjatywy prorozwojowe. Większość z nich dotyczyła obszarów e-commerce i cloud. W efekcie tych działań Grupa znacznie poszerzyła portfolio posiadanych narzędzi e-commerce. Przede wszystkim zakończone zostały prace nad budową autorskiej platformy ABC Data Cloud. Umożliwia ona globalnym i lokalnym dostawcom oferowanie ich rozwiązań w formie usług. – Współpracujący z ABC Data resellerzy zyskują dzięki niej dostęp do szerokiej i zróżnicowanej oferty rozwiązań w chmurze, m.in. wirtualnych serwerów, dysków sieciowych, czy rozwiązań umożliwiających archiwizację i backup danych – tłumaczy Andrzej Kuźniak, wiceprezes zarządu ABC Data. – Dzięki ABC Data Cloud resellerzy mogą oferować dostępne tam rozwiązania swoim klientom końcowym nie tylko jako jedną skonfigurowaną usługę, lecz także pakiety złożone z ofert różnych dostawców – dodaje.
Razem z inauguracją ABC Data Cloud, swoją premierę miała aplikacja mobilna do platformy sprzedażowej ABC Data: m-InterLink. To zaawansowane narzędzie informatyczne działające na telefonach i tabletach pracujących w oparciu o systemy operacyjne Android oraz iOS. Aplikacja jest w pełni zsynchronizowana z platformą Interlink. Pozwala to korzystać Klientom ABC Data ze wszystkich dogodności, które oferuje nowoczesna sprzedaż wielokanałowa – tym bardziej, że zakupy rozpoczęte w aplikacji m-InterLink można kontynuować na platformie InterLink oraz na odwrót.
Kolejną zrealizowaną w pierwszym półroczu inwestycją w obszarze e-commerce był rozwój programu Reseller Web. To skierowane do resellerów narzędzie pozwala na proste i szybkie uruchomienie oraz skonfigurowanie otwartego sklepu online w pełni zintegrowanego z systemem transakcyjnym ABC Data. Platforma przeszła proces gruntownej modernizacji, w ramach której została oparta o zaawansowany technologicznie silnik sklepu internetowego oraz wzbogacona o szereg nowych funkcjonalności. Produkty z oferty ABC Data, zamawiane przez sklep uruchomiony w oparciu o program Reseller Web wysyłane są bezpośrednio do klientów końcowych resellera (dropshipping).
– Systematyczny rozwój oraz tworzenie nowych narzędzi e-commerce to z jednej strony element strategii rozwojowej ABC Data, a z drugiej odpowiedź Grupy na zmieniające się oczekiwania Klientów odnośnie zapotrzebowania na nowoczesne rozwiązania IT, sposoby dokonywania zakupów czy współpracy na linii dostawca-reseller – tłumaczy Andrzej Kuźniak. – Od lat jesteśmy znani jako prekursor innowacyjnych rozwiązań w sektorze B2B. Tak było z naszym podstawowym systemem sprzedażowym InterLink, który od niemal 20 lat wyznacza standardy dla podobnych narzędzi. Myślę, że tylko kwestią czasu jest, aby podobnie stało się z zaprezentowaną w czerwcu platformą ABC Data Cloud czy naszymi pozostałymi narzędziami – dodaje wiceprezes zarządu ABC Data.
ABC Data niezmiennie pozostaje bardzo mocna w obszarze mobile. Należąca do Grupy spółka iSource jest największym w Polsce dystrybutorem sprzętu Apple. Spółka jest również jednym z wiodących dostawców smartfonów Huawei w naszym kraju i oficjalnym dystrybutorem sprzętu marki Xiaomi. Według firmy Canalys, w drugim kwartale 2017 roku czwartą najlepiej sprzedającą się marką smartfonów w Europie Środkowo-Wschodniej – z wynikiem 1,1 mln egzemplarzy – było właśnie Xiaomi.
– Swój udział w tym sukcesie bez wątpienia ma ABC Data. Pierwszy w Unii Europejskiej oficjalny kanał dystrybucji produktów Xiaomi uruchomiliśmy niespełna rok temu, a dziś ten producent działa w regionie CEE przede wszystkim polegając na współpracy z nami. Na Litwie, po zaledwie dwóch miesiącach, marka ta ma już 4,5% udziału w rynku – przypomina Andrzej Kuźniak. – Sprzedaż produktów Xiaomi w Polsce od samego początku dynamicznie rośnie. Dlatego zdecydowaliśmy się wprowadzić ją do krajów bałtyckich, gdzie współpracujemy m.in. z operatorem komórkowym Telia. Odpowiada on za ponad 40 proc. sprzedaży smartfonów na Litwie. W dalszych planach mamy budowę kanału na Łotwie i w Estonii, a to jeszcze nie koniec, bo przypomnę, że jesteśmy obecni w ośmiu krajach regionu CEE – podsumowuje Ilona Weiss.