Accenture i Związek Banków Polskich o chmurze w najnowszym raporcie „Chmura obliczeniowa w sektorze bankowym na świecie, w Europie i w Polsce”.
Accenture we współpracy ze Związkiem Banków Polskich przygotowali raport „Chmura obliczeniowa w sektorze bankowym na świecie, w Europie i w Polsce”, będący podsumowaniem danych z rynku i wiedzy ekspertów dotyczących chmury obliczeniowej. Pewnym zaskoczeniem może być bardzo słaby wynik Polski jeśli chodzi o powszechność wykorzystania chmury przez przedsiebiorstwa.
Chociaż sektor bankowy kojarzony jest z szybkim wdrażaniem nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie przetwarzania i przesyłania danych, to okazuje się, że ten obraz jest częściowo złudny. Branża ta jest, zdaniem autorów raportu, na wczesnym etapie wdrażania rozwiązań chmurowych. Chociaż ich stosowanie w tym obszarze wydaje się być czymś pożądanym w związku z dużą wartością dodaną, jaką generuje chmura, to banki nadal mają w tym aspekcie dużo do zrobienia. Przejście z fazy wczesnej adaptacji technologii chmurowej do fazy powszechnego stosowania zajmie im od 2 do 5 lat. Na proces wdrażania chmury w bankowości wpływają m.in. udostępnienie standardów i najlepszych praktyk, a także adaptacja bezpiecznych modeli wykorzystania chmury przez sektor.
Interesujące dane płyną ze specyficznego podziału geograficznego we wdrożeniu rozwiązań chmury publicznej. Autorzy raportu twierdzą, że rynek publicznych usług chmurowych będzie rósł w najbliższym czasie czterokrotnie szybciej niż rynek ICT. Aktualnie nasycenie rynku publicznych usług chmurowych największe jest w Ameryce Północnej (63%). Na drugim miejscu jest Europa (21%), a za nią Azja (13%) – przy czym jeśli skupimy się na naszym kontynencie to dostrzeżemy ciekawą prawidłowość, na którą zwracają uwagę twórcy raportu. W Europie Zachodniej wartość rynku chmurowego w 2018 roku (nie ma jeszcze danych za 2019) wynosiła 35,4 mld dolarów, podczas gdy w regionie CEE ledwie 2,1 mld dolarów. Autorzy raportu są zdania, że w Europie Zachodniej najszybciej będą rozwijały się usługi Platform-as-a-Service oraz Infrastructure-as-a-Service. Jeśli skupimy się już dokładnie na polskim rynku to możemy być nieco zaskoczeni słabą adaptacją rozwiązań chmurowych w naszym kraju.
Na tle całego rynku w Polsce wyróżniają się duże przedsiębiorstwa – tu adaptacja przekracza nieznacznie 50%, podczas gdy dla ogółu wynosi ledwie 17,5%. Widać wyraźnie, że adaptacja rozwiązań chmurowych wzrasta u nas wraz z wielkością przedsiębiorstw. Jeśli porównamy się z europejskim liderem – Finlandią – to wypadamy rzeczywiście blado. W ojczyźnie Nokii adaptacja chmury przez przedsiębiorstwa wynosi aż 65,3%. Widać jednak, że trwają prace w wielu przedsiębiorstwach celem wdrożenia rozwiązań chmurowych – taki wniosek można wysnuć na podstawie odpowiedzi udzielanych przez respondentów w badaniu przeprowadzonym przez autorów raportu na poniższe pytanie.
– Banki i cały sektor finansowy, szczególnie w obecnym okresie wielu ograniczeń i konieczności nowego podejścia do zagadnień bieżącego funkcjonowania dostrzega wiele pozytywnych elementów związanych z implementacją chmury obliczeniowej. Szybsze i efektywniejsze dostosowanie do zmieniających się potrzeb klientów i otoczenia biznesowego, większa elastyczność we wdrażaniu nowych rozwiązań i co niezwykle ważne bezpieczne funkcjonowanie przy wykorzystaniu chmury obliczeniowej sprawiają, że banki już dzisiaj podejmują liczne działania związane z tą sferą swojego rozwoju. Dlatego też pod patronatem Związku Banków Polskich i we współpracy z bankami i firmami technologicznymi, powstał Standard wdrożeń rozwiązań chmurowych, który zawiera praktyczne zasady przygotowania i przeprowadzenia skutecznego wdrożenia chmury obliczeniowej biorąc pod uwagę wszystkie wymagania prawne wynikające z uregulowań i wymagań nadzorczych. Standard niewątpliwie z znaczny sposób ułatwia i pomaga w niełatwym procesie zastosowania chmury obliczeniowej w określonej części działalności bankowej – powiedział Wojciech Pantkowski Dyrektor Zespołu Systemów Płatniczych i Bankowości Elektronicznej, Związek Banków Polskich
Oczywiście chmura budzi naturalne pytanie o kwestię bezpieczeństwa, zwłaszcza w tak krytycznym obszarze jak finanse i bankowość. Zadaliśmy autorom raportu pytanie dotyczące ich wiedzy na temat regulacji, które mogłyby ograniczyć możliwość używania przez operatorów chmury centrów danych znajdujących się w krajach, co do których istnieją poważne zastrzeżenia w kwestii poszanowania dla prywatności danych (np. Rosja, Chiny czy Białoruś, by wymienić tylko kilka z nich). Zdaniem Accenture Polska takie zagrożenie jest skutecznie eliminowane przez wolny rynek – z racji tego, że nie ma zapotrzebowania ze strony firm i instytucji w Polsce na usługi centrów danych w tych wątpliwych regionach.
– Wychodzę z założenia, że najlepiej działa zasada popytu i podaży. Nie ma konieczności budowy dana center w Rosji czy na Białorusi, nie ma popytu na takie usługi. Nie ma więc konieczności ograniczania tego regulacjami. Poza tym każdy duży dostawca usług w chmurze oferuje klientom możliwość wyboru z jakiego data center, w którym będą utrzymywane ich dane, przez co ryzyko, że dane znajdą się poza obszarem wskazanym przez klienta jest bliskie zeru – powiedział nam Przemysław Galiński, Cloud Advisory Senior Manager, Intelligent Cloud & Infrastructure, Accenture Polska.
Autorzy raportu wskazują także na wpływ aktualnej sytuacji epidemicznej na rynek chmurowy. Ten oczywiście jest dostrzegalny, ponieważ masowe przejście na pracę zdalną wymusiło zwiększoną popularność chociażby platform do pracy zespołowej, telekonferencji czy też współdzielenia danych.
– Na chmurę obliczeniową patrzy się dzisiaj przede wszystkim przez pryzmat wzrostu wydajności i innowacyjności. Jest ona również podstawą tworzenia innowacji technologicznych. Aktualnie jesteśmy świadkami pandemii w nieznanej dotąd skali. Sytuacja ta niewątpliwie zmieni oblicze ekonomii całego świata, a także wpłynie na obszar relacji społecznych. Nagłą koniecznością stało się zastosowanie pracy zdanej. Ten nagły zwrot spowodował szybkie przyspieszenie rozwoju nowych potrzeb i ich zaspokojenia w drodze wykorzystania technologii. W ostatnim czasie obserwowaliśmy przeciążenia sieci, rozwiązań VPN, systemów pracy zdalnej i grupowej. Również można było zauważyć szybkie dostosowanie do zaistniałych warunków tych aplikacji, które stworzone zostały w architekturze „cloud native”, co umożliwiło ich niezwykle sprawne wyskalowanie. Biorąc pod uwagę obecną sytuację, organizacje będą musiały spojrzeć w przyszłość, aby lepiej przygotować się do tego typu wyzwań. Zachodzące zmiany odbijają się również na sektorze bankowym. W obszarze tym można dostrzec zachowawczość we wdrażaniu nowych technologii. Warto zwrócić również uwagę na fakt, że wdrażanie chmury to także inwestycja w zasoby ludzkie. Organizacje muszą zrozumieć funkcjonowanie nowych platform, tak aby móc w pełni wykorzystać ich potencjał. Jednocześnie muszą liczyć się z potrzebą uzupełnienia kwalifikacji, tak aby w obszarze IT zapewniony był odpowiednio przygotowany zespół – mówi Mariusz Chudy, Managing Director, Intelligent Cloud & Infrastructure, Accenture Polska.
https://itreseller.pl/itrnewaccenture-opublikowalo-raport-technology-vision-2020-ktory-okresla-piec-kluczowych-trendow-z-ktorymi-musza-zmierzyc-sie-firmy-w-ciagu-najblizszych-trzech-lat-aby-rozwiazac-problem-tech-cla/