Adani, Leyland i Ballard: przymiarki do elektrycznej ciężarówki napędzanej wodorem
Indyjska firma Adani Enterprises Limited (AEL) poinformowała we wtorek, że podpisała umowę z Ashok Leyland i kanadyjską firmą Ballard Power w celu uruchomienia pilotażowego projektu opracowania elektrycznego ogniwa paliwowego z wodorem, w planach jest ciężarówka (FCET) do celów logistycznych i transportu górniczego, podaje Reuters.
Wodór, wytwarzany przez rozszczepianie wody w procesie elektrycznym zwanym elektrolizą, może być używany jako paliwo. Jeśli urządzenia użyte do tego procesu, tzw. elektrolizery, są zasilane energią odnawialną, produkt końcowy nazywa się “zielonym wodorem”.
Przedstawiciel AEL powiedział, że w ciągu najbliższych dziesięciu lat Grupa Adani – kierowana przez najbogatszego człowieka Azji, Gautama Adaniego – planuje zainwestować ponad 50 miliardów dolarów w zielony wodór i powiązane ekosystemy o wydajności do 3 milionów ton zielonego wodoru rocznie.
W ramach projektu kierowanego przez firmę Adani Ballard dostarczy silnik na ogniwa paliwowe, a indyjski producent ciężarówek Ashok Leyland zapewni pojazd i wsparcie techniczne dla projektu. FCET ma zostać uruchomiony w Indiach w 2023 roku, poinformowała flagowa firma Adani Group w swoim oświadczeniu.
Rząd Indii niedawno zatwierdził plan motywacyjny w wysokości 174,9 miliarda rupii (2,11 miliarda dolarów) w celu promowania ekologicznego wodoru i wyznaczył a początku tego miesiąca cele w zakresie zużycia zielonego wodoru dla niektórych branż.
Indyjskie firmy, takie jak Reliance Industries, Indian Oil, NTPC, Adani, JSW Energy, ReNew Power i Acme Solar mają wielkie plany dotyczące zielonego wodoru. Adani ma powiązanie z francuską firmą energetyczną TotalEnergies w ramach umowy dotyczącej utworzenia nowego projektu ekologicznego wodoru w Indiach. Indie planują osiągnąć zerową emisję dwutlenku węgla netto do 2070 roku.