Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

AI czy człowiek? Audible eksperymentuje z lektorami, ale czy to dobry kierunek?

Audible rozpoczyna testy audiobooków czytanych przez sztuczną inteligencję. W ślad za Storytel i Apple, Amazon chce szybciej i taniej produkować książki audio, ale pojawiają się pytania o jakość przekazu.

Audible, firma należąca do Amazona, rozpoczęła program pilotażowy umożliwiający profesjonalnym lektorom tworzenie cyfrowych kopii swoich głosów wykorzystywanych w audiobookach. Technologia ta ma przyspieszyć i obniżyć koszty produkcji książek audio, jednocześnie gwarantując lektorom tantiemy za wykorzystanie ich głosu. Nowe rozwiązanie pozwala również na personalizację tempa i wymowy.

Podobne innowacje wprowadziło Storytel z funkcją Voice Switcher, która daje słuchaczom możliwość wyboru między głosami AI a ludzkimi. W Polsce funkcja ta jest dostępna od końca 2023 roku. Również Apple Books oferuje audiobooki czytane przez AI, głównie w kategoriach literatury pięknej i romansów.

 

 

Na rynku działają także niezależne platformy jak PlayHT, ElevenLabs, Speechify i WellSaid Labs, które udostępniają technologię AI do tworzenia audiobooków wydawcom i autorom. Syntetyczne głosy stają się coraz bardziej naturalne, a testy wykazują, że wielu słuchaczy nie potrafi już odróżnić głosu AI od ludzkiego.

Technologia klonowania głosu przez AI pozwala na szybkie zwiększenie oferty audiobooków, a niższe koszty produkcji mogą przełożyć się na niższe ceny dla słuchaczy (oby). Już ponad 40 tys. książek w Audible powstało z użyciem wirtualnych głosów. Jednak mimo szybkiego rozwoju tej technologii, wciąż pozostaje pytanie, czy sztuczna inteligencja potrafi oddawać emocje i subtelność interpretacji równie przekonująco jak doświadczony lektor. Dla wielu odbiorców to właśnie ludzki głos stanowi o wyjątkowości audiobooków.