Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

AI, jako kluczowy czynnik przyspieszający proces zmiany modelu biznesowego w kierunku serwicyzacji, komentuje Marek Głazowski, Prezes IFS Poland & EE

Sztuczna inteligencja (AI) ma istotny wpływ na przyspieszenie procesu serwicyzacji w rozmaitych sektorach gospodarki.Nowe badanie przeprowadzone przez IFS pokazuje, że dla 43% respondentów zajmujących najwyższe stanowiska decyzyjne i zarządcze w przedsiębiorstwach, przejście na model biznesowy oparty na usługach jest celem priorytetowym. Podstawowymi czynnikami przyspieszającymi jego osiągnięcie są właśnie sztuczna inteligencja i automatyzacja, podkreśla Marek Głazowski, Prezes IFS Poland & EE.

Obecnie 28% przedsiębiorstw korzysta z najnowszych narzędzi technologicznych takich jak sztuczna inteligencja, aby przyspieszyć proces adaptacji modelu biznesowego zwanego serwicyzacją i poprawić dzięki temu swoją efektywność. W dzisiejszym, dynamicznie zmieniającym się świecie firmy dążą do uzyskania przewagi nad konkurencją wykorzystując możliwości oferowane przez AI i automatyzację, których wpływ na zwiększenie przychodów i rentowności, a także zmianę sposobu tworzenia wartości dla klientów, jest bezdyskusyjny.

 

Najbardziej pożądane technologie

O fundamentalnej roli sztucznej inteligencji w modelu biznesowym opartym na usługach wiedzą doskonale decydenci i liderzy wszystkich branż. Również dostawcy rozwiązań technologicznych dla przedsiębiorstw w coraz większym stopniu zauważają jej rosnące znaczenie w kształtowaniu decyzji inwestycyjnych swoich klientów.

Badanie IFS dobitnie pokazuje wysokie zapotrzebowanie na technologię AI.Aż 52% respondentów uznaje jej wdrożenie za konieczne, a kolejne 40% przyznaje, że „mogliby lub powinni” to zrobić. Niemal identyczny wynik odnotowano w podejściu do automatyzacji z 51% respondentów uznających jej wdrożenie za niezbędne i 41% za potencjalnie możliwe.

Ważną rolę odgrywają także technologie wspierające. 46% respondentów podkreśla fundamentalne znaczenie interoperacyjności wszystkich procesów biznesowych oraz konieczność zapewnienia kompleksowej i płynnej komunikacji na każdym etapie ich realizacji. Ponadto, jako obszar odgrywający szczególnie istotną rolę w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa uważa się zarządzanie jego majątkiem (EAM). 40% respondentów planuje wdrożenie tego rozwiązania, a kolejne 50% przyznaje, że warto je rozważyć.

 

Potwierdzona wartość dla klienta

Obecnie w centrum uwagi przedsiębiorstw pozostają jednak dwa obszary: sztuczna inteligencja i automatyzacja. Sztuczna inteligencja stała się fundamentem transformacji modelu biznesowego firm w kierunku serwicyzacji, w którym przedsiębiorstwa skupiają się na świadczeniu usług i dostosowywaniu ich do potrzeb klientów, a nie tylko na sprzedaży produktów.

Tam, gdzie aktywa fizyczne są istotnym elementem prowadzenia działalności, od przemysłu ciężkiego, przez wydobycie i przetwórstwo ropy i gazu, aż po sektor usług publicznych, obserwujemy rosnące zainteresowanie analizą różnych scenariuszy biznesowych z wykorzystaniem symulacji przedsiębiorstwa. Metoda ta w coraz większym stopniu wykorzystuje opartą na sztucznej inteligencji technologię cyfrowego bliźniaka. Symulacja może być przeprowadzana na poziomie całej firmy lub w konkretnym obszarze w celu określenia strategii, kolejnych kroków i działań dostosowujących organizację do wymogów zmieniającego się otoczenia.

Pierwsza sytuacja dotyczy na przykład firm energetycznych. Mogą one zdecydować się na przeprowadzenie symulacji w związku ze zbliżającą się podwyżką cen energii, by zbadać jej wpływ na sytuację przedsiębiorstwa i opracować niezbędne do podjęcia kroki. Z kolei druga sytuacja odnosi się do symulacji przeprowadzonej przykładowo z perspektywy finansowej ze względu na kryzys geopolityczny lub rosnące koszty. Jej celem jest ocena kondycji finansowej firmy i jej funkcjonowania w zmiennym otoczeniu biznesowym.

Wiedza pozyskiwana dzięki symulacji może być następnie wykorzystana do optymalizacji procesu planowania usług, a w konsekwencji wpłynąć także na całą strategię serwicyzacji. Jeśli na przykład wydarzenia geopolityczne spowodują zakłócenia w łańcuchu dostaw, dostawca usług serwisowych może potrzebować więcej czasu na realizację niezbędnych napraw i przeglądów. Następnym logicznym krokiem jest wykorzystanie wniosków płynących z symulacji do zrewidowania procesu planowania, lepszego dostosowania się do zmiennych warunków i efektywniejszego zarządzania procesami biznesowymi w trudnych sytuacjach.

 

 

Jednocześnie sztuczna inteligencja jest narzędziem niezwykle przydatnym w wykrywaniu nietypowych zdarzeń. Algorytmy uczenia maszynowego potrafią analizować ogromne zbiory danych, co pozwala lepiej zrozumieć preferencje i zachowania klientów. Ta bezcenna wiedza umożliwia dostosowanie produktów i usług do indywidualnych potrzeb i preferencji tak, aby uzyskać najwyższy poziom satysfakcji klientów.

Wykorzystując zdolność technologii AI do wykrywania nieprawidłowości, można przewidywać i zapobiegać awariom sprzętu przed ich wystąpieniem. Sektor przemysłowy zna wiele takich sytuacji. W branży naftowej i gazowej przedsiębiorstwa posługują się systemami do wykrywania anomalii w celu zidentyfikowania nietypowych wzorców w istniejących danych. Na ich podstawie można błyskawicznie opracować modele przewidujące potencjalne awarie i podjąć działania naprawcze dużo wcześniej, niż mogłaby to zrobić obsługa serwisowa. Również w branży chemicznej technologia ta pozwala zidentyfikować zdarzenia niezgodne z normami znacznie wcześniej, a tym samym zmniejszyć koszty przeróbek i magazynowania. W górnictwie natomiast pozwala ona monitorować ruch rudy niskiej jakości i dostosować prędkość mielenia tak, aby zapobiec zatorom.

Z punktu widzenia klientów wykorzystywanie technologii AI w wykrywaniu anomalii pomaga skrócić czas przestojów, w większym stopniu wykorzystywać dostępne zasoby i obniżyć koszty obsługi technicznej. Jest również cennym narzędziem w analizie danych klientów, a także identyfikacji wzorców i trendów. Pozyskane w ten sposób informacje mogą być następnie wykorzystane w tworzeniu bardziej spersonalizowanej i proaktywnej komunikacji z klientami, polegającej m.in. na dostarczaniu rekomendacji zgodnych z ich preferencjami.

Generatywna sztuczna inteligencja jest zatem narzędziem, które umożliwia dalsze doskonalenie modelu biznesowego opartego na usługach. Analizuje wszystkie istotne dane, wskazując obszary, w których procesy dostarczania usług są nieskuteczne oraz rekomendując niezbędne zmiany.

 

 

Praktyczne wdrożenia z obecnej perspektywy

Jednym z celów badania IFS było sprawdzenie w jakim celu firmy korzystają obecnie z technologii AI. Dla 28% respondentów priorytetem jest zdobywanie nowych grup klientów i tworzenie nowych strategii marketingowych. Tuż za nimi znalazło się zwiększanie satysfakcji klienta (27%), poprawa retencji klientów (26%) i wyższe marże zysku (25%).

Zadaniem automatyzacji jest usprawnienie samego procesu dostarczania usług. Eliminuje zadania powtarzalne i wykonywane ręcznie, dzięki czemu proces świadczenia usług przebiega bardziej efektywnie i na większą skalę. Z kolei zrobotyzowana automatyzacja procesów (ang. Robotic Process Automation, RPA) polega nie tylko na automatyzacji zadań, ale przede wszystkim na analizie danych, sztucznej inteligencji i integracji różnych zasobów, dzięki czemu jest narzędziem bardziej wszechstronnym i efektywnym w realizacji zadań i procesów. Bogata funkcjonalność RPA pozwala również optymalizować procesy back-end, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi.

W dzisiejszym świecie, w którym rośnie znaczenie sektora usług w gospodarce, lada wyzwaniem jest zaspokajanie wymagań klientów przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiego zaangażowania pracowników, poziomu realizacji umów SLA i minimalizacji kosztów. Sztuczna inteligencja pozwala przedsiębiorcom usprawnić procesy biznesowe, realizację usług i zwiększanie satysfakcji klientów oferując możliwość inteligentnej i efektywnej dystrybucji zadań, dostosowywanie się na bieżąco do zmieniających się warunków w otoczeniu biznesowym oraz prognozowanie przyszłych zdarzeń i potrzeb. Nadal jednak ostatnie słowo należy do człowieka – sztuczna inteligencja wspiera go w podejmowaniu decyzji, lecz nie zastępuje.

 

Pozytywne perspektywy

Dla firm, które chcą znaleźć się wśród liderów transformacji modelu biznesowego w kierunku serwicyzacji, korzystanie z możliwości oferowanych przez sztuczna inteligencje i automatyzację stanowi kluczowy element ich strategii. Technologie te nie są jedynie chwilowymi trendami, dostarczającymi narzędzi do podnoszenia efektywności firm; lecz prawdziwymi katalizatorami innowacji, satysfakcji klienta i zrównoważonego wzrostu.

Przedsiębiorstwa, które aktywnie wdrażają obie technologie – nie zapominając przy tym o właściwej komunikacji z wyrażającymi swoje obawy pracownikami, dostosowaniu organizacji pracy do nowych rozwiązań oraz zwiększaniu kompetencji, gotowości i efektywności organizacji w obszarze korzystania z zaawansowanych technologii – są liderami w swoich branżach, kształtują przyszłość gospodarki zbudowanej na usługach i zaangażowaniu klienta. Przedsiębiorstwa te nie ograniczają się do dostosowywania się do zachodzących zmian, ale są ich inicjatorami, tworzącymi trudną do skopiowania przewagę konkurencyjną. W przyszłości rola sztucznej inteligencji i automatyzacji w tworzeniu modelu biznesowego opartego na serwicyzacji będzie rosła jeszcze bardziej. Teraz jest odpowiedni moment aby te nowoczesne rozwiązania wdrażać i wykorzystywać ich potencjał, nieustannie poszukiwać innowacji i na stałe zająć miejsce lidera zmian w epoce dynamicznej transformacji biznesowej.