Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

AI w bankowości to zarówno szanse, jak i ryzyko dla sektora finansowego

99% banków wdrożyło już generatywną AI, ale połowa z nich nie widzi z tego jeszcze realnych zysków. Sektor finansowy musi przy tym równoważyć innowacje z ryzykiem cyberataków, oszustw i rosnących wymagań regulacyjnych.

Nowe badanie Economist Impact i SAS pokazuje, że światowa bankowość stoi na rozdrożu. 99% banków zadeklarowało co prawda wdrożenie generatywnej AI, ale ponad połowa przyznaje, że korzyści finansowe są na razie ograniczone. Sztuczna inteligencja usprawnia co prawda wykrywanie oszustw i personalizuje obsługę klienta, lecz przestępcy coraz częściej wykorzystują ją do tworzenia deepfake’ów i syntetycznych tożsamości, które wymykają się tradycyjnym metodom wykrywania.

W badaniu czytemy też, że aż 80% menedżerów spodziewa się, że w najbliższym dziesięcioleciu cyberataki i przestępstwa finansowe będą miały poważny wpływ na działalność banków. Eksperci podkreślają, że wdrożenia AI w bankowości niosą nie tylko korzyści, ale też poważne ryzyka operacyjne, etyczne i regulacyjne. Melanie Noronha z Economist Impact zwraca uwagę, że banki muszą równoważyć innowacje z czujnością i odpowiedzialnością na każdym etapie wdrożeń.

 

 

Wahania stóp procentowych, napięcia płynności i fragmentaryczne regulacje sprawiają, że inteligentne zarządzanie ryzykiem staje się kluczowe. Banki wdrażają AI do dynamicznych testów warunków skrajnych, modelowania ryzyka płynności i analizy zagrożeń w czasie rzeczywistym. Coraz większą rolę odgrywa elastyczne podejście do compliance oraz ochrona danych, bo nowe regulacje dotyczące AI i cyberbezpieczeństwa są coraz bardziej złożone.

Koniec końców raport wskazuje pięć kluczowych strategii dla banków: etyczne zarządzanie danymi i AI, budowanie zaufania klientów, automatyzację działań typu compliance, strategiczne partnerstwa oraz inwestycje w kompetencje pracowników i nowoczesną infrastrukturę. „Przyszłość nie będzie czekać – liderzy, którzy postawią na cyfrową inteligencję i innowacje, pomogą przedefiniować branżę” – podkreśla Alex Kwiatkowski z SAS.