Akademia Leona Koźmińskiego zakończyła kolejny etap procesu migracji, jednego z największych wdrożeń infrastruktury chmurowej Azure w segmencie edukacyjnym w Europie.

Migracja do środowiska chmurowego jest wyzwaniem i jednocześnie potężnym silnikiem dla rozwoju firm oraz instytucji na całym świecie. Akademia Leona Koźmińskiego ukończyła niedawno kolejny etap procesu migracji, która jest jedną z największych wdrożeń infrastruktury chmurowej Azure w segmencie edukacyjnym w Europie.

 

Być „cloud only”

Przyspieszenie procesów, większa elastyczność, niezależność oraz bezpieczeństwo, to tylko niektóre czynniki decydujące o przeniesieniu infrastruktury IT do chmury. Zanim jednak do tego dojdzie konieczna jest przede wszystkim decyzja i gotowość do zmiany oraz proces migracji, który, często podzielony na etapy, trwa kilka lat. W przypadku ALK ta podróż zaczęła się w 2016 roku i była podzielona na kilka faz stopniowego przenoszenia poszczególnych elementów zaplecza informatycznego do środowiska Azure. Na początku pandemii, kiedy pojawiła się potrzeba szybkiego przejścia na nauczanie zdalne, uczelnia zaczęła wykorzystywać Azure Virtual Desktop, a wraz z nim zajęcia i labolatoria przeniosły się do chmury. Dalej migrowane były kolejne serwery – między innymi bliblioteczne czy www, a wszystkie nowe usługi powstawały już w skalowalnej przestrzeni Azure.

 

W zakończonym w marcu br. etapie uczelnia zyskała 20 maszyn wirtualnych Azure, które usprawniają procesy wewnętrzne placówki.

 

Dzięki zakończonemu niedawno projektowi zajęcia i labolatoria są realizowane za pomocą środowiska Azure Virtual Desktop, a wszystkie usługi, z których podczas zajęć korzystają studenci, dostępne są w chmurze – mówi Bartosz Kwiatkowski, Technical Director w firmie Senetic, która była odpowiedzialna za cały proces migracji. – Zajęcia ze studentami mogą być prowadzone niezależnie od tego co się dzieje off-line, student może się podłączyć z dowolnego urządzenia i miejsca. Studenci mają zupełną elastyczność, laptopy mogą wypożyczać na uczelni lub pracować na własnych urządzeniach.

 

Azure sprawia, że nowe aplikacje powstają znacznie szybciej, bo nie ma etapu przygotowywania infrastruktury stacjonarnej.

 

Wszystkie nowe usługi, takie jak np. teczki studenta, tworzone są już w środowisku chmurowym – mówi Tomasz Stojek, Technical Services Director w Senetic. Uczelnia rezygnuje z dokumentacji papierowej, dzięki czemu procesy są szybsze, ekologiczne i dużo bardziej elastyczne. Do lamusa odchodzą kolejki przed dziekanatem, stempelki, czy drukowanie wniosków, czego efektem jest dużo większy komfort oraz oszczędność czasu.

 

Bezpieczeństwo i elastyczność

Klienci firmy Senetic doceniają szereg korzyści z przejścia do chmury, między innymi łatwość dostępu do danych, backup, elastyczność mocy systemu i bezpieczeństwo.

 

Lokalizacja danych w chmurze daje autoryzowanym użytkownikom zdalny dostęp do materiałów, co nie obciąża infrastruktury IT Akademii. – tłumaczy Dariusz Wronikowski, Dyrektor IT w Akademii Leona Koźmińskiego. Możliwość przenoszenia serwisów i usług pomiędzy instytucjonalnymi użytkownikami chmury zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo na wypadek zagrożenia terrorystycznego czy wojny. Taki globalny backup gwarantuje, że nie utracimy danych.

 

Codzienność pracy uczelni w dużej mierze oparta jest o sezonowość,  która sprawia, że w pewnym okresie potrzeba zaangażowania dużych mocy systemów IT, a innym razem nie. W usłudze Azure jest możliwość dopasowywania zasobów do zwiększonego ruchu, a w przypadku mniejszego zainteresowania – ograniczanie zużycia energii i kosztów.

 

W związku z cyfrową transformacją i digitalizacją kolejnych procesów na uczelni, Azure daje możliwość zwiększania przestrzeni dyskowej dla konkretnych usług bez potrzeby wymiany sprzętu lub zakupu dodatkowych dysków. Jest to niezwykle ważne w kontekście konieczności przechowywania dokumentów przez 50 lat. – dodaje Dariusz Wronikowski.

 

Środowisko chmurowe zmieniło też prespektywę studentów, dając im przede wszystkim niesamowite poczucie wolności, elastyczności i niezależności.

 

Mam pod ręką wszystko czego potrzebuję do studiowania o dowolnej porze dnia, w dowolnym dniu tygodnia i praktycznie w każdym miejscu na świecie. – opowiada Karol, student ALK. Zdalnie załatwiam wszystkie sprawy w dziekanacie i mam też dostęp do całej historii. Przez aplikację Microsoft Teams mogę dotrzeć do materiałów z zajęć. Teraz nawet sytuacje ekstremalne, związane z pandemią nie odbierają możliwości studiowania, a nauka na odległość okazuje się równie dobrym sposobem przekazywania wiedzy, co wykład w auli. Dodatkowo poznajemy w praktyce narzędzia informatyczne, które są dziś standardem w zarządzaniu.

 

Dużą zaletą cyfryzacji i możliwości nauki zdalnej lub hybrydowej są też mniejsze koszty dla uczeni (chociażby zużycia prądu w salach) oraz dla studentów (koszt dojazdu, czy wynajmowania mieszkania). Technologie są szansą dla nowoczesnych jednostek prywatnych i publicznych na wyprzedzenie konkurencji, ale także na wyznaczanie trendów opartych na większym komforcie i elastyczności pracy.

 

Furtka do znacznie większych możliwości

Chmura stwarza firmom i instytucjom środowisko dla znacznie łatwiejszego funkcjonowania, ale jest także portalem do jeszcze większych możliwości rozwoju i transformacji cyfrowej. Jest kluczem do implementacji kolejnych rewolucyjnych rozwiązań i bardziej zaawansowanych przeobrażeń. Dla liderów rynku transformacja cyfrowa wpisana jest w strategię rozwoju.

 

– Konsekwentnie, od wielu już lat wdrażamy nowoczesne rozwiązania informatyczne, które sprawdzają się na świecie. – mówi Grzegorz Mazurek, Rektor ALK. Edukacja wyższa, ze względu na szerokie powiązania – w obszarze wymiany naukowej i dydaktycznej, rekrutacji, w procesach akredytacyjnych itp. – ma dziś charakter sieciowy i w dużej mierze globalny. Jako uczelnia kładąca nacisk na ESR sprawdzamy przydatność nowych rozwiązań także pod tym kątem. Azure spełnia te kryteria. Rozwiązania chmurowe w zarządzaniu zasobami informacyjnymi zapewniają studentom i wykładowcom, odbywającym staże i część nauki za granicą, wartościowy i bezpieczny dostęp do zasobów wiedzy swojej uczelni. Chciałbym podkreślić, że nie chodzi tylko o zasoby czysto administracyjne czy naukowe, ale o poczucie tożsamości, związku ze swoją Alma Mater z każdego punktu na świecie, o każdej porze. 

 

W przypadku ALK chmura stała się także wtyczką do powstania m.in. nowoczesnej sali do nauki hybrydowej, która umożliwia wygodne uczestnictwo w zajęciach studentom, uczącym się zarówno stacjonarnie jak i zdalnie. Sala wyposażona jest w trzy kamery, które pokazują obraz pomieszczenia, wykładowcę i tablicę.

 

– Założenie jest takie, że zastosowane rozwiązania nie zmieniają trybu wykładowego, wykładowca stoi przy tablicy a zintegrowany sprzęt telekonferencyjny pozwala na prowadzenie zajęć bez dodatkowych słuchawek czy mikrofonu. Studenci obu trybów widzą, co jest pisane i słyszą nauczyciela – tłumaczy Tomasz Stojek z firmy Senetic, odpowiedzialnej za wdrożenie. Dodatkowo wykładowca pisząc, nie zasłania tablicy, obraz tablicy wychodzi niejako przed niego, eksponując studentom zdalnym pełen zapis – dodaje Stojek. Sala do nauki hybrydowej powstała dzięki partnerstwu z firmą Logitech.

 

To tylko jeden z wielu przykładów tego, jaki potencjał niesie rozwój nowoczesnej technologii i w jaki sposób realnie wypływa ona na funkcjonowanie firm i instytucji. Wdrożenie rozwiązań chmurowych staje się początkiem rewolucji cyfrowej, która niesie ze sobą znaczne przyspieszenie procesów wewnętrznych. Przekonują się o tym liderzy rynku i z takim dodatkowym silnikiem wyprzedają konkurencję.

 

Innowacje zmieniające oblicze świata, budowa bardziej ekologicznego i inteligentnego świata, głównymi tematami Huawei Global Analyst Summit.