Alibaba uruchamia AI Mode – koniec ręcznego wyszukiwania dostawców dla europejskich MŚP

Niespełna miesiąc temu Alibaba zapowiedziała wprowadzenie AI Mode – nowej funkcji integrującej agentową sztuczną inteligencję bezpośrednio w proces zakupowy na platformie B2B. Rozwiązanie, które zostanie uruchomione jeszcze w grudniu, ma zautomatyzować odkrywanie, ocenę i kontakt z dostawcami na rynku o wartości 30 bilionów dolarów. Ogłoszenie zbiegło się z 57-procentowym wzrostem zamówień z Europy rok do roku oraz 50-procentowym wzrostem liczby aktywnych dostawców na platformie.
Alibaba przedstawiła AI Mode podczas inauguracyjnej konferencji CoCreate Europe w Londynie, oznaczając kolejny etap ewolucji platformy w kierunku rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji. Funkcja stanowi rozwinięcie zapowiedzianego we wrześniu 2025 roku systemu deep search wykorzystującego duże modele językowe. Kuo Zhang, prezes Alibaby podkreślił, że sztuczna inteligencja przestała być dodatkowym narzędziem i staje się systemem operacyjnym platformy.
AI Mode wykorzystuje silnik Accio – pierwszą na świecie wyszukiwarkę B2B opartą na AI, uruchomioną w listopadzie 2024 roku i obecnie obsługującą już ponad 500 tysięcy użytkowników. System interpretuje zapytania w języku naturalnym, analizuje specyfikacje techniczne i automatycznie porównuje dostawców pod kątem cen, logistyki, certyfikatów i zdolności produkcyjnych, dostarczając spersonalizowane rekomendacje w ciągu sekund. Accio kataloguje dostawców w 7600 kategoriach produktów, wykorzystując ponad 200 milionów parametrów handlowych specyficznych dla branży B2B. Platforma potrafi również analizować dane niestrukturalne – szkice produktów, rysunki techniczne, dokumenty i certyfikaty – dopasowując je do możliwości produkcyjnych dostawców.
Dynamiczny wzrost zamówień z Europy odzwierciedla rosnące zapotrzebowanie na inteligentne narzędzia sourcingowe wśród małych i średnich przedsiębiorstw. Według badania przeprowadzonego przez Censuswide na zlecenie Alibaba.com, 90% europejskich MŚP wskazuje innowacje produktowe jako kluczowe dla ich strategii wzrostu, a 62% wyraża zaufanie do wykorzystania narzędzi AI w projektowaniu, sourcingu i produkcji. AI Mode zostało zaprojektowane z myślą o firmach działających w środowisku zaostrzonych regulacji zrównoważonego rozwoju, potrzeb dywersyfikacji łańcucha dostaw i rosnącej konkurencji. System ma wspierać nawigację w przepisach compliance, identyfikację zrównoważonych partnerów i szybsze wprowadzanie na rynek produktów dostosowanych do indywidualnych potrzeb – bez konieczności rozbudowy wewnętrznych zespołów.




















