Alphabet podsumował pierwszy kwartał 2022 roku. Czy pierwszy kwartał daje szanse na pobicie rekordu z 2021 roku?
Po rekordowym roku 2021 z rocznymi przychodami w wysokości 257 miliardów dolarów Alphabet naprawdę wysoko zawiesiło sobie poprzeczkę. Czy pierwszy kwartał daje internetowemu gigantowi szanse na pobicie tego rekordu w 2022 roku?
W 2021 roku Alphabet po raz pierwszy przekroczyło 200 miliardów dolarów przychodu rocznego. W pierwszym kwartale 2022 roku przychody wzrosły o 23 procent w stosunku do tego samego okresu w ubiegłym roku, osiągając 68 miliardów dolarów.
„I kwartał przyniósł silny wzrost w szczególności w wyszukiwarce i chmurze, które pomagają zarówno ludziom, jak i firmom w miarę postępu transformacji cyfrowej. Będziemy nadal inwestować w doskonałe produkty i usługi oraz tworzyć możliwości dla partnerów i społeczności lokalnych na całym świecie”. – podkreślił w oświadczeniu dla mediów Sundar Pichai, dyrektor generalny Google i Alphabet.
Większe przychody niekoniecznie oznaczają większe zyski.
Przy wydatkach wyższych w porównaniu do 2021 r., zysk netto firmy spadł do 16,4 mld USD w porównaniu z 17,9 mld USD rok wcześniej.
Co spowodowało wzrost kosztów?
Koszty R&D w tym kwartale wzrosły o ponad 1 miliard USD w porównaniu z pierwszym kwartałem 2021 r., z 7,485 miliarda USD do 9,1 miliarda USD. Jak zauważa New York Times, w zeszłym roku firma zanotowała 4,8 miliarda dolarów zysku w swoich akcjach, a w I kwartale 2022 roku odnotowała stratę 1,07 miliarda dolarów.
Jak rozkładały się wyniki między częściami składowymi Alphabet?
Nie jest zaskoczeniem, że czołową częścią pozostaje Google i jego wyszukiwarka. Ta część biznesu firmy przyniosła 39 miliardów dolarów, co stanowi znaczny wzrost w porównaniu z wynikiem 31 miliardów dolarów w pierwszym kwartale 2021 roku. Cały biznes reklamowy, w tym wyszukiwarka, YouTube i różne sieci reklamowe, zdołał zarobić 54 miliardy dolarów tylko w pierwszym kwartale. Przychody z reklam w YouTube również wzrosły, osiągając 6,86 miliarda dolarów. Jest to jednak spadek dynamiki wzrostu – w zeszłym roku wynoszącej około 30%, obecnie około 20%.