Alphabet zwalnia tempo, a konkurencja rośnie
Przewiduje się, że Alphabet odnotuje we wtorek najwolniejszy wzrost przychodów od czterech kwartałów. Prognozy te wynikają z nasilenia się konkurencji, która dotknęła zwłaszcza podstawową działalność Google Search i przyczyniła się do zmniejszenia wydatków na reklamy w serwisie YouTube.
Ugruntowana od dawna dominacja Alphabet na rynku reklam cyfrowych jest zagrożona przez takie firmy jak Amazon i TikTok, które stały się popularne wśród reklamodawców chcących wykorzystać gotową pulę nabywców. Innym ryzykiem, z jakim obecnie mierzy się Alphabet, są organy regulacyjne, które rozważają podział Google, aby przeciwdziałać temu, co nazywają „nielegalnym monopolem” na wyszukiwanie online.
Oczekuje się, że spowolnienie w podstawowej działalności przyćmi zyski z działalności w chmurze obliczeniowej w III kwartale, napędzane sztuczną inteligencją. Ten kwartał był również pierwszym kwartałem firmy od czasu, gdy Anat Ashkenazi przejęła stanowisko dyrektora finansowego po Ruth Porat.
W raporcie z początku tego miesiąca, który wywołał niepokój wśród inwestorów, firma badawcza eMarketer stwierdziła, że udział Google w przychodach z reklam w wyszukiwarkach w USA ma spaść poniżej 50% w przyszłym roku po raz pierwszy od co najmniej 18 lat.
Oczekuje się, że udział przychodów Amazona z reklam w wyszukiwarkach w USA wzrośnie do 24% w przyszłym roku, podczas gdy rywale z dziedziny generatywnej sztucznej inteligencji, tacy jak wspierany przez założyciela Amazona Jeffa Bezosa Perplexity AI, również wykradają Google część dolarów z reklam.
Google pracuje nad poprawą skuteczności swoich narzędzi. Zaczęło wyświetlać reklamy w generowanych przez sztuczną inteligencję podsumowaniach, które zaczęło umieszczać na górze wyników wyszukiwania, co zdaniem analityków może pomóc powstrzymać konkurencję.
Akcje Alphabet spadły o prawie 9% w ciągu trzech miesięcy do września, co oznacza największy kwartalny spadek od trzeciego kwartału 2022 r. Jednak w tym roku wzrosły o 17%. Oczekuje się również, że YouTube ucierpiał z powodu przesunięcia wydatków niektórych marketerów na poziomy usług przesyłania strumieniowego wspierane reklamami, takie jak Netflix i Amazon Prime Video.
Google Cloud, jasny punkt w działalności Alphabet, ma odnotować wzrost o 29,2%, czyli największy skok od siedmiu kwartałów. Klienci zwiększyli wydatki na usługi AI firmy, w tym platformę Vertex AI, która umożliwia firmom korzystanie z modeli firmy, a także opracowywanie własnych niestandardowych modeli. Alphabet ostrzegł w lipcu, że wydatki kapitałowe pozostaną wysokie w tym roku, ponieważ zainwestował w AI, aby dotrzymać kroku rywalom.
Konkurenci Google w chmurze również odnotowali wyższe wydatki kapitałowe, ponieważ oni również spieszą się, aby ulepszyć swoją ofertę o AI. Przychody Amazona z działalności w chmurze prawdopodobnie wzrosły o 19,3% w kwartale wrześniowym, podczas gdy przychody z jednostki chmurowej Microsoftu mają wzrosnąć o około 11%.