Amazon przejmuje za 3,5 mld dolarów One Medical i powoli zadomawia się w amerykańskiej służbie zdrowia
Amazon.com Inc w czwartek uzgodniło zakup dostawcy usług z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej One Medical za 3,49 miliarda dolarów, rozszerzając swoją wirtualną (on-line) opiekę zdrowotną i dodając po raz pierwszy fizyczne gabinety lekarskie.
Internetowy sprzedawca najpierw pilotował wirtualne wizyty lekarskie dla własnych pracowników w Seattle w 2019 roku, zanim zaoferował te usługi innym pracodawcom pod marką Amazon Care. Podobnie kupił też aptekę internetową PillPack w 2018 roku, na bazie której, w dalszej kolejności uruchomił usługę porównującą ceny i realizującą recepty.
„Uważamy, że opieka zdrowotna jest wysoko na liście usług, które wymagają ponownego opracowania” – powiedział Neil Lindsay, starszy wiceprezes Amazon Health Services.
Przejmując One Medical, Amazon przejmuje firmę, która aktualnie przynosi straty, ale ma stabilną bazę osób korzystających z jej usług około 767,000 użytkowników, w tym dużych klientów korporacyjnych, jak Alphabet Inc, czy Airbnb, które swoim pracownikom oferują usługi One Medical w pakietach benefitów. Dla porównania skali, przedsięwzięcia, największy rywal One Medical, Teladoc Health Inc pod swoją opieką ma 54 mln subskrybentów, którzy regularnie opłacają składki zdrowotne.
Przejęcie ma sens, ponieważ „łączenie opieki wirtualnej i osobistej jest podstawą strategii zarówno One Medical, jak i Amazon Care”, powiedział analityk Citi Daniel Grosslight.
Transakcja jest wyceniana na 3,9 mld dolarów z uwzględnieniem długu netto One Medical. Dodatkowo ograniczona obecność Amazon w sektorze opieki zdrowotnej powinna zminimalizować kwestie antymonopolowe, ale ryzyko pozostaje, stwierdzili analitycy.