AMD po cichu wprowadziło na rynek kolejną nową kartę graficzną. Radeon RX 5300 korzysta z pierwszej wersji architektury RDNA i będzie konkurentem dla GeForce’a GTX 1650.
Premiera architektury NVIDIA Ampere, a później GPU Big Navi RDNA2, zbliżają się wielkimi krokami. Tymczasem AMD robi to, co zwykle dzieje się w przededniu premiery nowej generacji – w oparciu o dotychczasowe rozwiązania buduje budżetowy GPU. Ostatnia karta na układzie Navi 14 nosi nazwę Radeon RX 5300.
AMD twierdzi, że Radeon RX 5300 zapewnia znacznie lepszą wydajność niż GTX 1650, czyli aktualnie podstawowa karta graficzna NVIDII. AMD przedstawia przy tym wyraźnie Radeona RX 5300 jako kartę entry-level, nie udając niczego czym ów układ nie jest.. Jednak patrząc na specyfikację RX 5300 można dość swobodnie założyć, że wydajnościowo zmieści się on gdzieś w przestrzeni pomiędzy GeForce GTX 1650 i GTX 1650 Super.
Radeon RX 5300 wygląda na lekko ograniczoną wersję Radeona RX 5500 XT, a więc karty, która nie była najszczęśliwiej wyceniona w chwili premiery. Radeon RX 5300 na amerykańskim rynku wyceniono natomiast na ledwie 129 dolarów, czyli podobnie jak kosztujący 149 dolarów GeForce GTX 1650. Co dostajemy w tej cenie?
Radeon RX 5300 posiada 22 CU z 1408 shaderów – tyle samo, co w droższym RX 5500XT. Jednak RX 5300 został ograniczony pod względem konfiguracji pamięci. Ograniczono interfejs pamięci do szerokości ledwie 96-bitów. Przekłada się to na zaledwie 168 GB/s przepustowości pamięci, w porównaniu z 224 GB/s w RX 5500 XT. Karta, w związku z węższym interfejsem, ma też mniej pamięci VRAM – 3, a nie 4 GB. Nie zmienił się rodzaj pamięci (GDDR6). Zapotrzebowanie na prąd spadło do 100 W, co nadal wymaga podłączenia dodatkowego zasilania.
Pomimo redukcji pamięci, RX 5300 ma znaczącą przewagę nad GTX 1650 pod względem surowej mocy w obliczeniach cieniowania. Spodziewam się, że nowa karta AMD powinna prezentować poziom wydajności w okolicach GTX 1650 Super. Do podstawowych gier sieciowych – wystarczy w zupełności.
https://itreseller.pl/itrnewwspolpraca-softbanku-i-toyoty-skutkuje-interesujacym-projektem-minivan-na-czasy-pandemii-ze-zwiekszonym-przeplywem-powietrza/