Amerykański rynek komputerów osobistych kurczy się. Najnowsze dane statystyczne.
Według danych statystycznych dostarczonych przez Canalys, dostawy komputerów osobistych w USA spadły o 12% w trzecim kwartale 2022 r.
Canalys opublikował raport wskazujący, że dostawy komputerów osobistych w USA spadły o 12% w trzecim kwartale 2022 r. Potwierdzają się jednak pewne globalnie widoczne trendy, jasno wskazujące, że spadek nie dotyczy całości rynku. W USA sprzedaż komputerów stacjonarnych wzrosła o 1%, podczas gdy sprzedaż laptopów spadła o 14%, a sprzedaż tabletów spadła o 1%. Według Canalys w trzecim kwartale 2022 roku, w Stanach Zjednoczonych sprzedano łącznie 17,8 miliona komputerów.
Interesującym jest, że obecnie spadek widać w obu segmentach: konsumenckim i komercyjnym. Zwykle na wahania rynkowe mniej odporny jest popyt po stronie konsumenckiej. Tym razem jednak także segment komercyjny zaczął słabnąć, a jego pierwszy spadek rok do roku (2%) ma także istotny wpływ na całościowe wyniki z kwartału. Widać więc, że firmy starają się ostrożnie wdrażać redukcje cięcia kosztów.
Kiedy należy oczekiwać końca owego kryzysu? Analitycy Canalys nie widzą żadnych sygnałów do ożywienia. Oczekuje się, że konsumenci ograniczą wydatki na kosztowne urządzenia w trwającym sezonie świątecznym, a opróżnienie zapasów u dystrybutorów będzie wymagało intensywnych promocji. Oczekiwane jest natomiast powolne ożywienie segmentu edukacyjnego w 2023 r.
Jak wygląda podział na producentów? Amerykański rynek zawsze był nieco inny niż globalny, czy nawet europejski, stąd układ sił może zaskakiwać użytkowników ze Starego Kontynentu. Firma Dell nadal zajmuje pierwsze miejsce pod względem udziału w rynku w obu Amerykach i obecnie wyprzedza HP zajmujące drugie miejsce w porównaniu z rokiem ubiegłym. Jednak nie jest to zasługą firmy Dell (wzrost o -16,9%), ale ma więcej wspólnego z jeszcze większym spadkiem sprzedaży HP (-23,2%).
Czy wszyscy producenci zaliczyli w minionym kwartale spadki? Otóż nie. Apple i Acer poradzili sobie lepiej. Apple miało świetny rok, ze wzrostem na poziomie 26,5%. Analitycy Canalys twierdzą, że ten znaczący postęp wynikał z „realizacji zaległych zamówień z drugiego kwartału o ograniczonej podaży” oraz pojawienia się nowych urządzeń Apple M2 w sprzedaży detalicznej. Acer natomiast, ze wzrostem na poziomie 14%, także ma powody do zadowolenia. Sukces sprzedaży tajwańskiej firmy w USA może być związany ze sprzedażą trzech grup produktów: Chromebooków, cienkich i lekkich konstrukcji oraz komputerów konwertowalnych.
Dell Technologies Forum 2022: Największe wydarzenie branży IT w Polsce za nami!