Apple, Microsoft, Amazon, Google i Samsung to najdroższe marki na świecie — łącznie są warte ponad 1,4 biliona dolarów. Interbrand opublikował najnowszy ranking „Best Global Brands”

Firma Interbrand opublikowała najnowszy ranking „Best Global Brands”. Pierwsza piątka najdroższych marek to międzynarodowe koncerny technologiczne, których łączna wartość marketingowa wyceniana jest na bagatela 1,4 biliona dolarów. Pierwsze miejsce zajmuje Apple, z kolei największy wzrost wartości marketingowej odnotował Microsoft.

Pozycje technologicznej „wielkiej piątki” (Apple, Microsoftu, Amazonu, Google i Samsunga) wciąż pozostają bez zmian. Pierwsze miejsce wciąż okupuje Apple, którego wartość marketingowa wyceniana jest obecnie na 502,6 miliarda dolarów (19,3 mld więcej niż przed rokiem). Warto jednak zwrócić uwagę na ogromny wzrost wyceny marki Microsoftu, która w ciągu zaledwie roku zwiększyła się aż o blisko 38,9 mld dolarów. Interbrand wycenił wizerunek prowadzonej przez Satyę Nadellę firmy na 316,6 mld dolarów.

Myślę, że Microsoft bardziej niż większość firm nauczył się przekładać branding na wyniki finansowe, ponieważ mamy własne mierniki i architekturę, którą stworzyliśmy dzięki sztucznej inteligencji, która umożliwia nam analizowanie filarów naszej marki i ich wydajność — mówi Kathleen Hall, Chief Brand Officer w Microsofcie. — Jesteśmy firmą technologiczną skupiającą się na danych, więc przepracowaliśmy to ćwiczenie w modelowaniu, dostrzeganiu przyczynowości i przewidywalności pomiędzy zmiennymi, które często nie są ze sobą powiązane.

Kathleen Hall podkreśliła też rolę, jaką odegrało przywództwo obecnego prezesa Microsoftu, Satii Nadelli w przywróceniu świetności logo producenta m.in. systemu operacyjnego Windows i pakietu biurowego, z którego korzystają praktycznie wszystkie firmy na świecie.

Przeżyłam ewolucję w podejściu jakie prezentowała nasza firma i chciałabym powiedzieć: dzięki Bogu za Satyę i jego skupienie się na kulturze – dodaje Kathleen Hall. – Satya nie został dyrektorem generalnym i nie powiedział „naprawię tę firmę” lub „zamierzam czerpać korzyści finansowe”. Powiedział: zmienię kulturę i zacznę od nakreślenia bardzo jasnej misji. Dało to nam impuls do działania i pozwala skupiać się na wykonywanej przez nas pracy.

Trzecie miejsce, podobnie jak przed rokiem zajmuje Amazon z wyceną brandu na poziomie 276,9 mld dolarów (2,7 więcej niż przed rokiem), na czwartej pozycji znalazło się logo Google wyceniane na 260,3 mld dolarów. Piąte miejsce czwarty rok z rzędu zajmuje Samsung z wartością marketingową na poziomie 91,4 mld dolarów. Koreański producent zyskał uznanie za promowanie spójnej strategii w zakresie poprawiania doświadczeń klientów oraz  wdrażanie nowych technologii takich jak 6G i AI.

Dzięki wsparciu naszych klientów na całym świecie wartość marki Samsung Electronics stabilnie rośnie pomimo biznesowych wyzwań – powiedział YH Lee, Prezes Globalnego Biura Marketingu w Samsung Electronics. – Zawsze będziemy dążyć do bycia marką, która jest uwielbiana przez naszych klientów za bycie liderem innowacyjnych technologii, dostarczanie znaczących doznań i kontynuację działań na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Jeśli weźmiemy pod uwagę procentowy wzrost wartości marki, to największy skok w tegorocznym rankingu zanotowało Airbnb (o 22 procent r/r). I tu także dobrze widoczny jest brand Microsoftu, którego wycena skoczyła aż o 14%. Podobny procentowy przyrost odnotowało także Adobe, a także należąca do giganta z Redmond marka LinkedIn. Wśród rosnących na znaczeniu marek warto też wymienić: Sony (wzrost o 12% r/r), American Express (9% r/r), Netflix (9% r/r), Siemensa (9% r/r), Visę (9% r/r) oraz Spotify (8% r/r).

 

„Schneider Electric pomaga budować bardziej zrównoważoną przyszłość” – podkreśla w wywiadzie okładkowym Małgorzata Kasperska, wiceprezeska Schneider Electric – Secure Power Division MEE Cluster PL/CZ/SK/UA