ARM udostępnia technologię ASR dla twórców gier mobilnych

Po kilku miesiącach od zapowiedzi, brytyjska firma ARM, specjalizująca się w projektowaniu mikroprocesorów, wreszcie udostępniła deweloperom swoją technologię ASR do implementacji w grach. W trakcie tegorocznej konferencji GDC, ARM zapowiedziało, że do końca roku pojawią się gotowe, łatwe w użyciu wtyczki do produkcji gier tworzonych na silnikach Unity i Unreal Engine.
Technologia ASR wypełni istotną niszę w świecie gier na Androida, dostarczając rozwiązanie typu open-source do skalowania obrazu, którego dotąd brakowało w porównaniu z technologią MetalFX oferowaną przez Apple. Co ciekawe, chociaż procesory od ARM kojarzą się głównie ze smartfonami, coraz częściej trafiają również do laptopów, czego przykładem są układy Snapdragon X firmy Qualcomm. Można więc spodziewać się, że ASR znajdzie zastosowanie także w tych urządzeniach.
Podstawą ASR jest technologia AMD FidelityFX Super Resolution 2. Według danych przedstawionych przez ARM podczas premiery, rozwiązanie to zwiększa liczbę klatek na sekundę nawet o 53% przy dwukrotnym skalowaniu na procesorach graficznych Immortalis-G720 (stosowanych w układach Dimensity 8400 i 9300). Dodatkowo, przy zastosowaniu ustawień kładących nacisk na jakość obrazu, ASR pozwala zaoszczędzić do 20% energii.

Systemy skalowania obrazu na urządzeniach mobilnych często muszą balansować między jakością grafiki a wydajnością lub czasem pracy na baterii. Technologia GSR firmy Qualcomm, oparta na skalowaniu przestrzennym, była mocno ograniczona przez wymagania sprzętowe i niewielkie wsparcie ze strony twórców gier, co hamowało jej rozpowszechnienie na urządzeniach z Androidem. Dzięki otwartemu kodowi ASR, deweloperzy będą mogli swobodnie dostosowywać tę technologię do własnych potrzeb. Co ważne, najprawdopodobniej będzie ona działać na większości urządzeń wyposażonych w procesory ARM, bez względu na producenta.
W ramach kampanii promocyjnej ARM stworzył nowy rozdział serii komiksowej Mali Manga poświęcony ASR. Technologię tę można porównać do DLSS czy FSR, ale dla urządzeń mobilnych. Implementacja w grach ma zostać uproszczona dzięki gotowym wtyczkom dla silników Unity i Unreal Engine, które mają być dostępne jeszcze w tym roku. Deweloperzy korzystający z tych narzędzi nie powinni mieć większych problemów z integracją ASR. Oczekuje się, że rozwiązanie to pojawi się w popularnych tytułach takich jak Genshin Impact (Unity), Wuthering Waves (Unreal Engine) czy Fortnite (Unreal Engine).