Asseco SEE z rosnącym portfelem zamówień – ostrożny optymizm na 2025 rok

Asseco South Eastern Europe (Asseco SEE), wraz z należącą do niej spółką Payten, notuje silny wzrost wartości portfela zamówień na 2025 rok.
Jak podała firma, jego łączna wartość wynosi obecnie 322,4 mln euro, co oznacza wzrost o 10% względem analogicznego okresu ubiegłego roku. Po odliczeniu kosztów podwykonawstwa (tzw. marża I), portfel wyceniany jest na 249 mln euro – o 14% więcej rok do roku.
Podobnie wygląda sytuacja w perspektywie krótkoterminowej – portfel zamówień na drugi kwartał br. osiągnął wartość 92,6 mln euro, co oznacza 12% wzrost rok do roku. Po uwzględnieniu marży I, jego wartość to 66,6 mln euro, również o 14% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku.
Prezes Piotr Jeleński podczas wideokonferencji podkreślił, że spółka podtrzymuje umiarkowanie pozytywne prognozy na cały 2025 rok.
„Jeśli chodzi o perspektywę na 2025 podtrzymujemy to, co mówiliśmy na początku roku – jest ona w miarę pozytywna. Widzimy lekkie rozkręcanie. Są jednak też powody, może nie do niepokoju, ale jak zawsze w biznesie są zagrożenia. […] Zacznijmy od Indii i Bliskiego Wschodu – bardzo fajna kontraktacja, bardzo dobre dynamiki. Z drugiej strony bardzo mi się nie podoba spłacalność należności. Wygląda to słabo, dlatego dosyć konserwatywnie podchodzimy do odpisów w tym zakresie i bardzo nad tym pracujemy, żeby odzyskiwanie tych należności zintensyfikować. […] Więc teoretycznie te wyniki mogą być jeszcze lepsze, ale tu wolimy być konserwatywni” – powiedział prezes Piotr Jeleński podczas wideokonferencji.
W Serbii i Turcji Asseco SEE odczuło skutki niestabilnej sytuacji społeczno-politycznej. Mimo trudności, segment bankowy na rynku serbskim utrzymał działalność grupy, a w Turcji odbiło się to głównie na przychodach z e-commerce. Prezes wyraził nadzieję na poprawę sytuacji i deklarował gotowość do reagowania na dalsze możliwe zawirowania.
W Hiszpanii, gdzie ASEE inwestuje m.in. w rozwiązania POS i e-commerce, oczekiwania są bardziej stonowane.
„W Hiszpanii nie spodziewamy się fantastycznego roku, jeżeli chodzi o część POS, dlatego że bardzo dużo zamówień miało miejsce w ciągu ostatnich dwóch lat, więc te zamówienia nadal mają miejsce. Trochę spłaszczają się w swojej dynamice, ale tutaj nie ma żadnych negatywnych sygnałów. Bardzo dobrze dalej działa nasza część e-commerce na Półwyspie Iberyjskim, głównie w Portugalii, jak i też nowa akwizycja, która w systemie chmurowym oferuje system do fakturowania (weoInvoice). Rozwiązania e-commerce i do fakturowania szykują ekspansję do Hiszpanii, w czym pomagamy” – dodał prezes Asseco SEE.
Dynamiczny rozwój notują również niezależne terminale płatnicze, szczególnie w Rumunii, gdzie firma pozyskuje kolejnych dużych klientów. „Spodziewamy się 'efektu wow’ w Rumunii, bo pozyskujemy dużych kolejnych klientów, bardzo mocno wchodząc na tamten rynek.” – dodał Jeleński
W segmencie rozwiązań dedykowanych pozytywne sygnały płyną m.in. z Chorwacji, a w Rumunii spółka pracuje nad dalszą kontraktacją, szczególnie w obszarze systemów billingowych w modelu SaaS. Prezes zaznaczył również, że choć ubiegły rok był słaby pod względem kontraktów infrastrukturalnych (np. autostrady, tunele), w ostatnim czasie widać nadzieję na nowe zlecenia.
Asseco South Eastern Europe od lat koncentruje się na rozwoju w regionie Bałkanów, Turcji i krajach śródziemnomorskich, rozwijając własne produkty IT, systemy płatności, e-commerce oraz inwestując w nowe technologie i spółki działające w modelu subskrypcyjnym. Spółka jest notowana na GPW od 2009 roku.