Asus odpowiada na kontrowersje związane z BIOS-em dla płyt głównych AM5

Po tym jak przez kilka dni popularni TechTuberzy krytykowali firmę Asus za kwestie związane z napięciem, aktualizacją BIOS-u i gwarancją w trakcie i po klęsce związanej z wypalaniem się procesora Ryzen 7000X3D, Asus wydał oświadczenie, które rozwiewa wątpliwości na wielu płaszczyznach.

We wspomnianym oświadczeniu, które zostało wysłane za pośrednictwem poczty elektronicznej do zainteresowanych Youtuberów i komunikatu prasowego, Asus potwierdza, że pomimo powtarzanych w zeszłym tygodniu twierdzeń, gwarancja na płyty główne AM5 obejmuje nie tylko ostatnie aktualizacje BIOS-u dla płyt Ryzen 7000, mające na celu usunięcie problemów z napięciem, które doprowadziły do awarii procesorów i/lub płyt u niektórych użytkowników, ale także wszystkie presety pamięci AMD EXPO, Intel XMP i (zastrzeżone przez Asusa) DOCP. Stwierdzono również, że wszystkie ostatnie aktualizacje BIOS-u są zgodne z wytycznymi AMD dotyczącymi napięcia dla procesorów Ryzen 7000.

Asus wyraźnie stara się zachować twarz po tym, jak został upomniany przez wiele głośnych stron i kanałów YouTube, oświadczenie Asusa, zawarte poniżej, obiecuje pokrycie kosztów ponad to, co jest typowe dla większości płyt głównych, po czym firma wymienia numery telefonów i linki do pomocy technicznej w USA, Wielkiej Brytanii, Australii i UE dla osób doświadczających problemów.

Chcemy rozwiać wątpliwości naszych użytkowników dotyczące tego, czy ostatnie aktualizacje BIOS-u wpłyną na gwarancję płyt głównych ASUS AM5. Chcielibyśmy zapewnić naszych klientów, że zarówno beta, jak i w pełni zatwierdzone aktualizacje BIOS-u dla płyt głównych ASUS AM5 są objęte oryginalną gwarancją producenta. Chcielibyśmy również potwierdzić następujące kwestie:

1. Gwarancja płyt głównych ASUS AM5 obejmuje również wszystkie konfiguracje pamięci AMD EXPO, Intel XMP i DOCP.

2. Wszystkie ostatnie aktualizacje BIOS-u są zgodne z najnowszymi wytycznymi AMD dotyczącymi napięć dla procesorów AMD Ryzen serii 7000.

Ponadto, chcielibyśmy ponownie podkreślić nasze zaangażowanie we wspieranie platformy AMD AM5 i naszych klientów. W przypadku dalszych zapytań dotyczących płyty głównej ASUS AM5, prosimy o kontakt z naszym działem obsługi klienta w celu uzyskania wsparcia.

— Asus

Historia ta nabrała tempa w zeszłym tygodniu po tym, jak serwis Gamers Nexus zamieścił w serwisie YouTube film, w którym ostro skrytykował firmę Asus za sposób, w jaki poradziła sobie z ostatnim fiaskiem związanym z spalaniem się Ryzenów. Według Gamers Nexus, Asus został przyłapany na publikowaniu prywatnych poprawek kodu AGESA w swoich aktualizacjach BIOS-u, które nigdy nie były przeznaczone do użytku publicznego, oraz na publikowaniu błędnych, nieprzetestowanych aktualizacji BIOS-u, które powodowały, że napięcia SoC Ryzen 7000 działały na niebezpiecznych poziomach, a także na usuwaniu starszych aktualizacji BIOS-u na stronach wsparcia dla płyt głównych, podczas gdy w tym samym czasie publikował nowe aktualizacje, bez informowania użytkowników o zmianach.

Najwyraźniej ktoś wysoko postawiony w Asusie zauważył potencjalne szkody wyrządzone marce w ciągu ostatnich kilku dni i zdecydował, że zdecydowane oświadczenie i kilka dodatkowych zapewnień było uzasadnione dla dobra długoterminowej sprzedaży. Chociaż miło jest widzieć, jak firma wkracza, aby zapewnić swoich klientów, że będzie bronić swoich produktów (z których wiele jest bardzo drogich), czas pokaże, jak dobrze jej przedstawiciele obsługi klienta faktycznie poprą te zapewnienia. Gdyby firma wydała podobne oświadczenie pod koniec zeszłego tygodnia lub po prostu użyła lepszych komunikatów podczas wprowadzania ostatnich aktualizacji płyt głównych Ryzen 7000, można by uniknąć wielu kontrowersji i utrzymujących się wątpliwości.