Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Poczta e-mail i jej powszechność, czyni ją głównym celem cyberataków – Jak się przed nimi chronić wyjaśnia ekspert Barracuda Networks

E-mail jest dziś podstawowym narzędziem komunikacji w firmach i organizacjach. Jednak jego powszechność czyni go głównym celem cyberataków. Jak się przed nimi chronić? Kluczowe jest zrozumienie zagrożeń i poznanie podstawowych sposobów przeciwdziałania atakom, wyjaśnia Mateusz Ossowski, CEE Channel Manager w firmie Barracuda Networks, która jest producentem rozwiązań z obszaru bezpieczeństwa IT.

 

– Zabezpieczenia dedykowane systemom poczty elektronicznej obejmują technologie działające w obszarze samych kont pocztowych, jak i protokołów komunikacyjnych. Ze względu na ogromną ilość wrażliwych informacji wymienianych za pomocą wiadomości e-mail jest to kluczowy aspekt strategii cyberbezpieczeństwa każdej organizacji. Bez solidnych środków bezpieczeństwa poczty elektronicznej firmy są narażone na szereg zagrożeń cybernetycznych, które mogą prowadzić do naruszeń danych, strat finansowych i utraty reputacji – wyjaśnia Mateusz Ossowski, CEE Channel Manager w firmie Barracuda Networks.

 

Phishing: Metody i mechanizmy

Ataki phishingowe są powszechnym zagrożeniem, często udającym legalną komunikację. Ich celem jest oszukanie odbiorców i wyłudzenie od nich wrażliwych informacji. Główne metody atakujących:

  • Spear phishing: Ten ukierunkowany atak jest dostosowany do konkretnych osób lub organizacji. Wykorzystuje spersonalizowane informacje o odbiorcy, aby zwiększyć wiarygodność i szanse na sukces.
  • Whaling: Rodzaj spear phishingu, który celuje w osoby na wysokich stanowiskach w organizacji, w tym w dyrektorów generalnych, finansowych czy prezesów. E-maile whalingowe są starannie przygotowane. Wykorzystują autorytet decydentów oraz dostęp do wrażliwych danych.
  • Clone phishing: Polega na precyzyjnym skopiowaniu autentycznej wiadomości e-mail i wykorzystaniu jej jako przynęty do wyłudzenia danych. Atakujący tworzą dokładną kopię wiadomości, którą atakowany otrzymał wcześniej od zaufanej firmy. Wprowadzają w niej jednak drobne modyfikacje, np. podmieniają link na taki prowadzący do fałszywej witryny lub dodają złośliwe załączniki.

 

Malware: Zróżnicowany i niebezpieczny

Złośliwe oprogramowanie (malware) dostarczane za pomocą e-maili może przybierać różne formy i mieć różnorodne cechy i cele.

  • Wirusy: Te złośliwe programy potrzebują do działania „gospodarza’, dlatego dołączają się do innych plików (np. Word lub Excel). Rozprzestrzeniają się w systemach poprzez infekowanie kolejnych elementów. Mogą uszkadzać dane, niszczyć pliki i zakłócać działanie aplikacji i urządzeń.
  • Trojany: Udają nieszkodliwe oprogramowanie. Tworzą ukryte wejścia do systemów, pozwalając atakującym na kradzież danych, instalowanie dodatkowego złośliwego oprogramowania lub uzyskiwanie nieautoryzowanego dostępu.
  • Robaki: W przeciwieństwie do wirusów robaki są samodzielnymi programami, same się replikują i rozprzestrzeniają przez sieć. Wykorzystują luki w zabezpieczeniach sieciowych i często powodują duże zniszczenia.
  • Ransomware: Ten rodzaj złośliwego oprogramowania szyfruje dane ofiary, żądając okupu za klucz deszyfrujący. Ataki ransomware mogą sparaliżować organizacje, uniemożliwiając dostęp do krytycznych danych.

 

Business Email Compromise (BEC): Techniki i skutki finansowe

BEC to zaawansowane oszustwo wymierzone w firmy współpracujące z różnymi dostawcami i dokonujące przelewów bankowych. Atakujący często podszywają się pod osoby decyzyjne lub zaufanych partnerów biznesowych. Oszukują pracowników i wydają im polecenia lub proszą o wykonanie przelewu lub udostępnienie wrażliwych informacji. Sam atak BEC jest wspomagany przez inne złośliwe działania, takie jak np.:

  • Typo-squatting: Rejestrowanie domen, które są bardzo podobne do nazw popularnych stron internetowych. Różnią się drobiazgami – może to być literówka, przestawienie znaków, dodanie lub pominięcie jakiegoś znaku, zastosowanie litery, która jest podobna do tej użytej w oryginalnej nazwie, ale nie identyczna.
  • Przejęcie konta e-mail: Uzyskiwanie dostępu do konta e-mail kierownictwa i używanie go do wysyłania fałszywych żądań.
  • Przekierowanie płatności: Przechwytywanie legalnych faktur i zmienianie danych do płatności, aby przekierować fundusze na konto atakującego.

Skutki finansowe BEC mogą być znaczące, a straty często sięgają siedmiocyfrowych kwot.

 

Spoofing i podszywanie się: Mechanizmy i zapobieganie

Ataki spoofingowe i podszywanie się polegają na fałszowaniu tożsamości nadawcy w celu oszukania odbiorców. Obejmują:

  • E-mail spoofing: Manipulowanie nagłówkami e-maili, aby wyglądało na to, że e-mail pochodzi z zaufanego źródła. Atakujący używają tej techniki, aby ominąć filtry e-mail i oszukać odbiorców.
  • Display name spoofing: Zmiana nazwy wyświetlanej w adresie e-mail nadawcy. Wszystko po to, by udawać zaufany kontakt. Jest to szczególnie skuteczne w przypadku poczty na urządzeniach mobilnych, które wyświetlają tylko nazwę, a nie adres e-mail.

Aby zabezpieczyć się przed takimi atakami, warto wdrożyć standardy wzmacniające uwierzytelnianie nadawców poczty e -mail, takie jak SPF (Sender Policy Framework), DKIM (DomainKeys Identified Mail) i DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance). Te mechanizmy pomagają zweryfikować tożsamość nadawcy i zapobiegają spoofingowi.

 

Jak podnieść bezpieczeństwo firmy?

Gromadzenie i analizowanie informacji o zagrożeniach odgrywa kluczową rolę w podnoszeniu bezpieczeństwa wiadomości e-maili. Takie działanie dostarcza danych na temat taktyk, technik i procedur (TTP) stosowanych przez atakujących. Znając je, organizacje mogą:

  • Identyfikować nowe zagrożenia: Wyprzedzać nowe ataki i dostosowywać odpowiednio środki bezpieczeństwa.
  • Poprawiać reakcję na incydenty: Zwiększać zdolność do wykrywania, reagowania i odzyskiwania danych po atakach opartych na e-mailach.
  • Edukować pracowników: Opracowywać ukierunkowane programy szkoleniowe, które podnoszą świadomość i zmniejszają ryzyko.

 

– Zrozumienie technicznych szczegółów zagrożeń związanych z pocztą e-mail jest niezbędne do zbudowania solidnej strategii bezpieczeństwa firm i organizacji. Znając najnowsze zagrożenia i wdrażając zaawansowane środki bezpieczeństwa, przedsiębiorstwa są w stanie ochronić swoją komunikację i zapewnić sobie ciągłość operacyjną – podsumowuje Mateusz Ossowski, CEE Channel Manager w firmie Barracuda Networks.

 

Dell Technologies Forum 2024: „Przyszłość technologii możemy kształtować w Polsce” – Dell Technologies podczas Gali Partner Awards 2024 nagrodził najlepsze firmy partnerskie w Polsce!