Australijscy giganci handlu detalicznego otrzymali skargi dotyczące wykorzystywania technologii rozpoznawania twarzy

Duża grupa konsumencka CHOICE skierowała trzy największe australijskie sieci detaliczne do organu nadzoru prywatności, twierdząc, że stosują one „nadmiernie intruzywną” technologię rozpoznawania twarzy wobec klientów i zalecają podjęcie działań w zakresie egzekwowania prawa.

CHOICE w skardze do Biura Australijskiego Komisarza ds. Informacji (OAIC) ​​opublikowanej w poniedziałek, oświadczyła, że wykorzystanie technologii rozpoznawania twarzy w sklepach JB Hi-Fi Ltd, The Good Guys, a także Bunnings – oba należące do Wesfarmers Ltd – było nieuzasadnione i naruszało prawo do prywatności.

OAIC, JB Hi-Fi i Wesfarmers nie skomentowały sprawy. Sprzedawcy wcześniej powiedzieli lokalnym mediom, że wykorzystują tę technologię do celów bezpieczeństwa.

W skardze doradca ds. polityki CHOICE, Amy Pereira, powiedziała, że ​​technologia rozpoznawania twarzy niesie ze sobą „znaczne ryzyko dla osób fizycznych”, w tym „inwazję w prywatność, błędną identyfikację, dyskryminację, profilowanie i wykluczenie, a także podatność na cyberprzestępczość poprzez naruszenia danych i kradzież tożsamości”.

„CHOICE wzywa pana komisarza do dalszego zbadania tej sprawy i rozważenia podjęcia działań egzekucyjnych” – powiedziała Pereira.

OAIC zajmowało się podobną sprawą już wcześniej. W 2021 r. nakazało australijskiej sieci sklepów 7-Eleven zniszczenie „odcisków twarzy” zebranych w 700 sklepach ogólnospożywczych. Zleciło również amerykańskiemu developerowi Clearview AI, który zbiera obrazy z serwisów społecznościowych w celu tworzenia profili osób, usunięcia zebranych danych i zaprzestania praktyki w Australii.

Trzy sieci sklepów, których dotyczy skarga, prowadzą około 800 sklepów w Australii, osiągając w zeszłym roku sprzedaż w wysokości 25 miliardów dolarów Australijskich.