Autonomiczny statek badawczy „Mayflower” wykorzysta technologię IBM AI do samodzielnego przepłynięcia Atlantyku w 2020 roku.

To dość nietypowe zastosowanie dla AI. Badanie nad oceanami, w tym nad stopniem ich zanieczyszczenia, jest coraz częściej poruszany przez ludzi nauki. Sztuczne inteligencja pozwoli nam w końcu skuteczniej eksplorować większą część naszej planety?

W pełni autonomiczny statek o nazwie „Mayflower” przepłynie we wrześniu przyszłego roku przez Ocean Atlantycki, aby uczcić 400-lecie istnienia pierwszego statku noszącego tę nazwę. Ten, znany z historii Ameryki Północnej, oczywiście autonomiczny nie był. Na jego pokładzie pierwsi koloniści angielscy, tzw. pielgrzymi, w liczbie 102 osób, przybyli do Ameryki Północnej w 1620 roku. Nowy „Mayflower” pomoże natomiast w eksploracji oceanów. Okręt można potraktować jako demonstrację autonomicznej technologii żeglugi morskiej, opracowaną przez organizację zajmującą się badaniami i eksploracją morską ProMare i opartą na technologii IBM.

Autonomiczny „Mayflower” będzie wyposażony w panele słoneczne, a także turbiny wysokoprężne i wiatrowe, aby zapewnić mu moc napędową, gdy będzie zmagał się z dystansem 3220 mil morskich z Plymouth w Anglii do Plymouth w Massachusetts. Jeśli podróż zakończy się powodzeniem , będzie jednym z pierwszych pełnowymiarowych statków morskich samodzielnie żeglujących po Atlantyku.

Aby wesprzeć ten przypadek użycia, statek będzie miał na pokładzie kapsuły badawcze opracowane przez naukowców i badaczy z University of Plymouth, których celem będzie przeprowadzenie eksperymentów w takich obszarach, jak cyberbezpieczeństwo morskie, monitorowanie ssaków morskich, a nawet rozwiązywanie problemów związanych z mikroplastikiem przenoszonym przez wody oceanu.

IBM zapewnił wsparcie techniczne zarówno w zakresie badań, jak i aspektów nawigacyjnych misji, w tym dostarczając technologię wizyjną PowerAI wspieraną przez serwery Power Systems, które będą współpracować z modelami głębokiego uczenia się, które opracowuje we współpracy z ProMare, aby pomóc w unikaniu przeszkód i zagrożenia na morzu. Do tego wszystkiego użyje RADAR, a także LIDAR i kamer optycznych. System został zaprojektowany do korzystania zarówno z przetwarzania lokalnego, jak i zdalnego, co oznacza, że ​​urządzenia na statku będą mogły działać bez połączenia z siecią.