AWS zachęca do tworzenia aplikacji bazujących na niskich opóźnieniach i podpowiada jak to zrobić. W tle oczywiście wykorzystanie możliwości łączności 5G.

Pojawiające się nowe typy interaktywnych aplikacji, takich jak streaming gier komputerowych, wirtualna rzeczywistość i rendering w czasie rzeczywistym, wymagają jeszcze mniejszych, jednocyfrowych milisekundowych opóźnień dla użytkowników końcowych i urządzeń połączonych przez sieci komórkowe. Jak sobie z tym radzić?

Ruch aplikacji powinien odbywać się z urządzenia do sieci komórkowej do urządzeń sieciowych na obrzeżach sieci komórkowej i do internetu, aby dostać się do serwerów aplikacji. To może powodować opóźnienia przekraczające 100 milisekund, co uniemożliwia programistom wykorzystanie pełnego potencjału 5G do budowy aplikacji wymagających małych opóźnień. AWS Wavelength rozwiązuje te problemy poprzez doprowadzenie usług AWS na krawędź sieci 5G, minimalizując opóźnienia w połączeniu z aplikacją z urządzenia mobilnego.

Zalety podejścia budowy aplikacji w oparciu o 5G:

  • Bardzo małe opóźnienie dla 5G
  • Znany i jednolity interfejs API
  • Elastyczne i skalowalne
  • Globalna sieć 5G

Jak to działa?

  • Rozszerzenie prywatnej przestrzeni chmurowej użytkownika (VPC) o strefę Wavelength Zone i tworzenie zasobów chmurowych AWS, takich jak instancje serwerów wirtualnych (EC2) czy zarządalne bazy danych (RDS) w nowych strefach na krawędzi.
  • Wdrożenie części aplikacji, które wymagają ultra niskiego opóźnienia w Wavelength Zones, a następnie bezproblemowe połączenie z resztą aplikacji i pełną gamą usług w chmurze działającej w regionie AWS.
  • Ruch aplikacji może dotrzeć do serwerów aplikacji działających w Wavelength Zones bez konieczności opuszczania sieci komórkowej.

Przykłady zastosowań technicznych

  • Obliczanie ultra niskich opóźnień
  • Przetwarzanie na krawędzi
  • Sztuczna Inteligencja na krawędzi

Przykłady użycia aplikacji

  • Transmisja strumieniowa wideo w grze/na żywo

Streaming gier pozwala graczom na strumieniowe przesyłanie dźwięku i obrazu gry, dzięki czemu najbardziej wymagające gry są dostępne na urządzeniach o ograniczonej mocy obliczeniowej. Dane wejściowe użytkownika są przesyłane z powrotem do serwera w czasie rzeczywistym, co pozwala serwerowi na przesyłanie odpowiednich klatek wideo z powrotem do graczy w czasie rzeczywistym bez opóźnień. Takie przesyłanie strumieniowe gry może wykorzystać Wavelength, ponieważ opóźnienie ma ogromne znaczenie dla zachowania wrażenia użytkownika. Podobnie jak w przypadku strumieniowania gier, interaktywna transmisja strumieniowa wideo na żywo pozwala klientom na interakcję z treścią wideo bez długiego czasu buforowania.

  • Sztuczna Inteligencja na Krawędzi

Dzisiejsze urządzenia są ograniczone przez procesor, pamięć i moc, ale nadal potrzebują analizy w czasie rzeczywistym dla takich rozwiązań, jak samojezdne samochody, konserwacja zapobiegawcza urządzeń i robotyka. Poleganie na chmurze zmniejsza wymagania wobec urządzeń i ułatwia szkolenie i aktualizację modeli bez skomplikowanych wdrożeń do urządzenia. Dla przykładu, roboty mogą korzystać z funkcji przewidywania w chmurze w celu określenia lokalizacji i uniknięcia kolizji. Zarządzanie modelami na długości fali upraszcza łączność, bezpieczeństwo, gromadzenie danych i analizę z wielu źródeł.

  • AR/VR

Motion to photon latency (MTP) – czas pomiędzy wykonaniem ruchu przez użytkownika a wyświetleniem odpowiedniej treści – jest krytyczną właściwością wszystkich systemów AR/VR. Opóźnienie MTP powinno wynosić ~20ms lub mniej, aby dostarczyć klientowi realistycznych wrażeń, a jednocześnie uniknąć zawrotów głowy. Długość fali pozwala systemom AR/VR łączyć się bezpośrednio z obliczeniami z niskimi opóźnieniami, umożliwiając AR/VR w miejscach, gdzie nie jest pożądane lub możliwe uruchomienie lokalnych systemów serwerowych.

Wavelength w praktyce – Bethesda Softworks

Bethesda Softworks jest wielokrotnie nagradzanym, światowym wydawcą gier wideo, najbardziej znanym z powszechnie znanych serii gier komputerowych, takich jak The Elder Scrolls, Fallout czy DOOM. Bethesda, wraz z zespołem id Software, opracowała nową technologię gier w chmurze o nazwie Orion, która znacznie zwiększa wrażenia płynące z gier wideo przesyłanych strumieniowo. Ta nowa technologia jest włączona do silnika gry w celu optymalizacji wydajności w chmurze. Poprzez znaczne zmniejszenie opóźnień i szerokości pasma, Orion zapewnia znacznie lepsze wrażenia dla graczy i znacznie obniża koszty dla wydawców, deweloperów i dostawców usług streamingowych.

Gracze domagają się ultra niskich opóźnień i nie chcą wprowadzać ograniczeń przepustowości. Łącząc Orion z AWS Wavelength i siecią 5G firmy Verizon, Bethesda Softworks będzie w stanie spełnić obietnicę strumieniowania: beztarciowe, ultra niskie opóźnienia, które umożliwią milionom graczy granie w gry o jakości AAA w maksymalnych ustawieniach, gdziekolwiek i kiedykolwiek zechcą – bez konieczności pobierania plików czy konsoli.

Dostępność i kwalifikowalność

AWS ogłosiła plany współpracy z firmą Verizon, udostępniając w Stanach Zjednoczonych AWS Wavelength w swojej sieci 5G. AWS współpracuje także z innymi wiodącymi firmami telekomunikacyjnymi, w tym KDDI, SK Telecom i Vodafone, aby uruchomić Wavelength w Europie, Japonii i Korei Południowej w 2020 roku.

https://itreseller.pl/itrnewkomisja-europejska-zatwierdzila-polski-program-pomocy-dla-gospodarki-o-wartosci-450-mln-euro-w-zwiazku-z-pandemia-covid-19/