Badania pokazują, że ⅖ Polaków podchodzi sceptycznie do nowinek technologicznych
Jak wynika z raportu firmy Future Mind zatytułowanego „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz”* wśród najbardziej popularnych technologii znajdują się kasy samoobsługowe, smartwatche i płatności mobilne, których znajomość zadeklarowali niemal wszyscy uczestnicy badania. Jednocześnie blisko 40% Polaków to cyfrowi sceptycy.
Średnio 2/3 Polaków zna różne rozwiązania integrujące świat realny z cyfrowym (phygital), lecz tylko 1/3 faktycznie z nich korzysta.
„Wyniki raportu pokazały, że choć technologie 'phygital’ są coraz bardziej powszechne, to Polacy często korzystają z nich bezrefleksyjnie. Szczególnie cenione są rozwiązania, które istotnie ułatwiają codzienne funkcjonowanie, ze smartwatchami i cyfrowymi biletami komunikacji miejskiej na czele, wskazanymi odpowiednio przez 89% i 87% badanych jako najbardziej przydatne. Co ciekawe, im rozwiązanie technologiczne bardziej ingeruje w bliską im sferę, tym częściej budzi ich sprzeciw. 17% uczestników naszego badania przyznało, że odczuwa zagrożenie mając do czynienia z technologią dotykającą ich ciała, natomiast 15% odczuwa z tego powodu stres i tyle samo chce unikać takich rozwiązań” – powiedziała head of advisory w Future Mind Izabela Franke, cytowana w komunikacie.
Jak dodaje lead UX researcher w Future Mind Jakub Nawrocki:
„Wyniki naszych badań pozwalają stwierdzić, że blisko 40% Polaków to sceptycy, którzy zachowują ostrożność wobec cyfrowych nowości. Zaraz za nimi, stanowiąc niemal 30% społeczeństwa, plasują się entuzjaści, gotowi na odkrywanie i przyjęcie technologii 'phygital’ z dużym kredytem zaufania. Kolejna grupa to obserwatorzy, reprezentujący prawie jedną czwartą uczestników badania – oni z kolei podchodzą do innowacji pozytywnie i z ciekawością, ale bez pośpiechu. Na końcu znajduje się 11% pragmatyków, czyli Polaków wykorzystujących technologie wówczas, gdy widzą w nich realną wartość i gdy nie ingerują one zbyt mocno w ich prywatność”.
*Raport „Żyjesz w Phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” powstał na podstawie badania ilościowego CAWI na panelu online. Badanie zostało zrealizowane metodą doboru kwotowego wg wybranych grup pokoleniowych (15-26 lat: 25%; 27-42 lat: 25%; 43-58 lat: 25%; powyżej 58 lat: 25%) przy współpracy Future Mind i SW Research w dniach 24.11-03.12.2023. Zrealizowana próba wyniosła N=1211.