Badanie Adecco – AI zmniejszy liczbę pracowników?
Sztuczna inteligencja doprowadzi do tego, że wiele firm będzie zatrudniać mniej osób w ciągu najbliższych pięciu lat, podał w piątek dostawca usług personalnych Adecco Group, w nowej ankiecie podkreślającej wstrząs, jaki sztuczna inteligencja przyniesie w miejscu pracy.
Około 41% kadry kierowniczej wyższego szczebla spodziewa się zmniejszenia liczby pracowników z powodu technologii AI, podało Adecco w raporcie opartym na ankiecie przeprowadzonej wśród kadry kierowniczej 2000 dużych firm na całym świecie.
Generatywna sztuczna inteligencja, która może tworzyć tekst, zdjęcia i filmy na podstawie podpowiedzi, wzbudziła zarówno nadzieję, że może wyeliminować powtarzalne zadania, jak i obawy, że sprawi, iż niektóre miejsca pracy staną się przestarzałe.
Firmy technologiczne, w tym globalni giganci Google i Microsoft, rozpoczęły falę zwolnień w ostatnich miesiącach, przenosząc swoją uwagę na systemy takie jak ChatGPT OpenAI i chatbot Google Gemini.
Ankieta przeprowadzona przez Adecco jest jedną z największych na temat sztucznej inteligencji i jest następstwem badania Światowego Forum Ekonomicznego z 2023 r., które wykazało, że 25% firm spodziewa się, że sztuczna inteligencja spowoduje utratę miejsc pracy, podczas gdy 50% spodziewa się, że technologia ta stworzy nowe role.
Jednak podczas gdy większość kadry kierowniczej wyższego szczebla ankietowanej przez Adecco twierdzi, że sztuczna inteligencja zmienia zasady gry, zdecydowana większość twierdzi, że nie poczyniła wystarczających postępów w zakresie wdrażania tej technologii.
„Sztuczna inteligencja będzie miała wpływ na prawie wszystkie zawody w taki czy inny sposób – powiedział agencji Reuters Denis Machuel, dyrektor generalny Adecco. – Sztuczna inteligencja może być zabójcą miejsc pracy, ale może też je tworzyć”.
Firmy musiały przygotować się na zakłócenia, szkoląc swoich pracowników do pracy ze sztuczną inteligencją, powiedział Machuel, zamiast polegać na rekrutacji specjalistów z zewnątrz.
Adecco przeprowadziło ankietę wśród firm w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Japonii, Hiszpanii, Kanadzie, Australii i Singapurze. Badane sektory obejmowały obronność, farmację, opiekę zdrowotną, przemysł i logistykę.
Szwajcarska firma, która sama korzysta ze sztucznej inteligencji, na przykład pomagając w tworzeniu CV dla klientów, również widzi w tej technologii „ogromne możliwości” we współpracy z klientami.