Badanie Epsona pokazuje jak ważne są urządzenia drukujące w edukacji
Lekcje na papierze, tablicach czy ekranie? Badanie Epson określiło preferencje nauczycieli pracujących w polskich szkołach.
Po niemal roku współpracy, firma Epson, światowy lider w technologii druku i projekcji, wraz z Instytutem Edukacji Pozytywnej, podsumowały swoją współpracę. Efektem było wdrożenie nowych rozwiązań w 300 placówkach szkolnych na terenie całego kraju, co przyczyniło się do wzrostu efektywności edukacji. Dodatkowo, opublikowano wyniki badania związane z drukowaniem w szkołach.
W sumie, program „Szkoła Myślenia Pozytywnego 2.0” przyniósł korzyści dla 32 000 uczestniczących w nim uczniów, w akcję zaangażowanych było także 3600 nauczycieli i specjalistów związanych z pedagogiką. Zajęcia projektu skupiały się w dużej mierze na ważnej potrzebie, jaką jest komunikacja bez przemocy oraz umiejętność rozwiązywania konfliktów, które nie są często uwzględniane w standardowych programach nauczania.
Komunikacja bez przemocy skupia się na szukaniu wspólnego zrozumienia i rozwiązywaniu problemów w sposób pokojowy, eliminując agresję i wrogość. Zdobyte w młodym wieku kompetencje w tym obszarze, poza korzyściami w codziennym funkcjonowaniu np. w gronie rodziny, przyjaciół etc. w szerszym wymiarze wspierają także budowanie społeczeństwa obywatelskiego. Warto podkreślić, że tegoroczna edycja programu odbywała się w wielokulturowym i wielojęzycznym środowisku, które powstało wraz z pojawieniem się w polskich szkołach setek tysięcy dzieci z Ukrainy.
Tegoroczne przedsięwzięcie przyciągnęło aż 342 placówki edukacyjne i instytucje, z czego 54 zlokalizowane były w dużych miastach, za to aż 288 ma siedzibę w mniejszych ośrodkach, gdzie dostęp do różnorodnych ofert edukacyjnych jest ograniczony. „Szkoła Myślenia Pozytywnego 2.0” była doskonałą okazją do wypełnienia tego deficytu.
W ramach udziału w programie, Epson przekazał zaangażowanym weń placówkom 300 urządzeń wielofunkcyjnych EcoTank L3251. Wykorzystując ekologiczną technologię drukowania bez nagrzewania – Heat Free, stanowiły wsparcie dla różnorodnych zajęć edukacyjnych. Modele te, ze względu na niezwykle niskie koszty eksploatacji (w tym cenę kompletu butelek atramentu), sprawdziły się jako ekonomiczne i efektywne narzędzie wsparcia. Koszt pojedynczej strony druku wynosił mniej niż 1 grosz dla czerni i nieco poniżej 2 groszy dla druku kolorowego, dlatego w codziennej pracy odpadła zasadnicza obawa przed drukowaniem w szkołach, jaką są ograniczenia budżetowe. Dodatkowo, dzięki wyposażeniu w skaner, te urządzenia umożliwiły nie tylko drukowanie, ale także kopiowanie i digitalizację dokumentów, zdjęć i grafik.
„Wszystkie szkoły, które otrzymały nasze urządzenia EcoTank L3251, zyskały nie tylko możliwość jakościowego drukowania w trakcie trwania samego projektu, ale dzięki ich długowieczności i bezawaryjności, będą mogły korzystać z nich z powodzeniem także przez kolejne lata. Cieszymy się, że mogliśmy wesprzeć program edukacyjny budujący komunikację, przeciwdziałający przemocy i, dodatkowo stawiający czoła wykluczeniom związanym z ograniczeniami budżetowymi mniej dofinansowanych placówek. NVC (Nonviolent Communication) jest dla nas ważna, gdyż rozwija umiejętność słuchania, empatii i współpracy, co jest kluczowe w skutecznym rozwiązywaniu problemów i osiąganiu porozumienia. Wspieranie przez nas polskiej akcji, jaką jest Szkoła Pozytywnego Myślenia 2.0 jest przykładem szerszych działań Epson na całym świecie na rzecz wparcia społeczności lokalnych, w kontekście globalnych wartości. ” skomentowała Ewa Pytlak, szefowa marketingu w Epson Polska.
Przy okazji akcji Instytut Edukacji Pozytywnej przeprowadził badanie mające na celu zrozumienie roli druku w działaniach edukacyjnych. Przeprowadzono badanie, w ramach którego wypełniono blisko 200 ankiet online, aby zbadać, jak istotne jest posiadanie sprzętu drukującego w edukacji. Wyniki ujawniły, że pomimo wzrastającej popularności technologii cyfrowych, dostęp do materiałów drukowanych wciąż odgrywa kluczową rolę w procesie edukacji.
Zgodnie z wynikami, niemal wszyscy ankietowani (94% badanych) są przekonani, że najbardziej skutecznym sposobem przekazywania wiedzy jest zastosowanie połączenia różnych etapów pracy, wykorzystując zarówno środowiska cyfrowe, jak i analogowe.
„Badanie pokazało, że niezależnie od popularności multimediów i wirtualizacji, dostęp do urządzeń drukujących wciąż odgrywa kluczową rolę w szkołach. Aż 109 respondentów wskazało drukarkę jako urządzenie pierwszego wyboru na lekcji. Pokazuje to jak bardzo odpowiednia technologia może w ogromnym stopniu przyczynić się do skutecznej edukacji. Drukarki Epson ze swą niezawodnością i efektywnością, pozwoliły nauczycielom skupić się na tym, co najważniejsze – edukacji i rozwijaniu kompetencji uczniów” – podsumowała Prezes Fundacji, Małgorzata Nowicka.
Co więcej, wyniki ankiety potwierdziły także w praktyce efektywność i wydajność przekazanego sprzętu Epson. Aż 108 respondentów (55%) podczas całego roku szkolnego w ogóle nie musiało uzupełniać pojemnika z atramentem, 74 z nich (37,5) musiało to zrobić zaledwie raz. Zważywszy długość trwania projektu i dużą intensywność zajęć, to bardzo dobry wynik.
Jednym z nauczycieli uczestniczących w projekcie była Aneta Wysocka z Rybnika, która zauważa: „Drukarki Epson zapewniają niezawodność i jakość, które są niezbędne dla naszej pracy. Mogliśmy drukować w kolorze wszystko, czego potrzebowaliśmy – gazetki, pomoce dla dzieci polskich i ukraińskich, arkusze na zajęcia wyrównawcze itp. bez żadnych obaw o koszty atramentu. Taka swoboda naprawdę bardzo ułatwia codzienną pracę i jest istotna dla końcowego sukcesu zajęć”.
Mówiąc o urządzeniach EcoTank warto przypomnieć, że do końca sierpnia 2023 wszystkie urządzenia z tej serii oferowane są z możliwością wydłużenia gwarancji do 5 lat.