Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Gen AI korzystnie wpłynie na wyniki finansowe banków w 2025 roku wynika z badania IBM IBV

IBM

IBM Institute for Business Value opublikował swoje doroczne prognozy dotyczące technologii i transformacji w globalnym sektorze usług finansowych na nadchodzący rok w raporcie „2025 Outlook for Banking and Financial Markets.”

Jak wynika z badania IBM IBV adopcja generatywnej sztucznej inteligencji w bankowości nabiera tempa. W 2024 roku jedynie 8% banków rozwijało rozwiązania oparte na generatywnej AI w sposób systematyczny, podczas gdy 78% stosowało podejście taktyczne. W miarę przechodzenia od fazy pilotażowej do pełnej implementacji, coraz więcej instytucji finansowych redefiniuje swoją strategię rozwoju usług, uwzględniając w niej także agentową AI.

Dotychczasowy trend konwergencji sektora bankowego ustępuje miejsca coraz większym różnicom w wynikach finansowych poszczególnych graczy. Kluczowym czynnikiem decydującym o sukcesie będzie nie tylko transformacja modeli biznesowych i procesów operacyjnych, ale przede wszystkim skuteczność ich wdrożenia.

W obliczu rosnącej konkurencyjności 60% prezesów banków uczestniczących w badaniu IBM IBV przyznaje, że akceptacja określonego poziomu ryzyka jest konieczna, aby w pełni wykorzystać potencjał automatyzacji i zwiększyć przewagę rynkową.

Jednocześnie zmieniają się oczekiwania klientów – ponad 16% użytkowników na całym świecie deklaruje gotowość do korzystania z w pełni cyfrowego, bezoddziałowego banku jako swojego podstawowego dostawcy usług finansowych. Wraz z tym trendem konkurencja przesuwa się z masowych ofert bankowości cyfrowej w stronę bardziej zaawansowanych usług o wyższej wartości, takich jak na przykład zintegrowane usługi finansowe oraz doradztwo finansowe skierowane do klientów zamożnych oraz sektora MŚP.

„Obserwujemy istotną zmianę w podejściu do wdrażania generatywnej sztucznej inteligencji w sektorze bankowym. Instytucje finansowe odchodzą od szeroko zakrojonych eksperymentów na rzecz strategicznych inicjatyw na poziomie całego przedsiębiorstwa, koncentrując się na precyzyjnych i ukierunkowanych zastosowaniach tej przełomowej technologii” – podkreśla Shanker Ramamurthy, Global Managing Director Banking & Financial Markets w IBM Consulting. „W miarę jak banki i inne instytucje finansowe na całym świecie wkraczają w kluczowy okres inwestycji w transformację, nowoczesne technologie oraz rozwój talentów, spodziewamy się, że ich wysiłki będą skupiać się na inicjatywach wykorzystujących generatywną AI do poprawy jakości obsługi klienta, zwiększania efektywności operacyjnej, ograniczania ryzyka oraz modernizacji infrastruktury IT.”

 

Raport IBM IBV „2025 Outlook for Banking and Financial Markets” został przygotowany na podstawie analiz opinii przedstawicieli kadry zarządzającej sektora finansowego, zachowań klientów banków oraz danych ekonomicznych z ośmiu kluczowych rynków: Stanów Zjednoczonych, Kanady, Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Japonii, Chin, Indii i Japonii. Opisuje również, jakie wnioski mogą wyciągnąć instytucje finansowe i ich partnerzy z obserwowanych trendów.

IBM jest wiodącym dostawcą rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji dla przedsiębiorstw, architektury chmury hybrydowej, bezpieczeństwa oraz analiz ESG dla globalnego sektora usług finansowych. Głęboka wiedza branżowa, rozbudowane portfolio usług i rozwiązań oraz szeroka sieć partnerów fintech firmy wspierają współpracę, innowacje i rozwój wspólnie z klientami.