Niestety obecny poziom technologii IT w miejscach pracy ogranicza korzyści płynące z produktywności AI, co potwierdza najnowsze, globalne badanie Lenovo

Nowe globalne badanie przeprowadzone przez Lenovo wśród 600 liderów IT pokazuje, że chociaż 79% respondentów twierdzi, iż sztuczna inteligencja pozwoli pracownikom skupić się na bardziej wartościowej pracy, to mniej niż połowa z nich uważa obecne rozwiązania cyfrowe w ich miejscu pracy za odpowiednio wspierające produktywność, zaangażowanie i innowacyjność. Tylko 36% badanych stwierdziło, że ich systemy wspierają zaangażowanie pracowników „bardzo skutecznie”, podczas gdy aż 89% użytkowników odpowiedziało, iż organizacje muszą najpierw przeprowadzić gruntowną modernizację swoich cyfrowych rozwiązań w miejscu pracy, aby w pełni wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji.
Raport Reinventing Workplace Productivity bada możliwości i wyzwania, jakie wynikają z użycia generatywnej sztucznej inteligencji w przyszłości w pracy, podkreśla też pilną potrzebę cyfrowej transformacji w miejscach pracy, by umożliwić skuteczne wdrożenie tej technologii.
Uwolnienie potencjału sztucznej inteligencji służy większej produktywności i zaangażowaniu
Raport podkreśla, że generatywna sztuczna inteligencja będzie przełomem w kwestii współpracy, kreatywności i produktywności. Badacze przedstawili kilka kluczowych obszarów, w których sztuczna inteligencja może mieć pozytywny wpływ na organizacje:
- Usprawnienie współpracy: Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, takie jak wirtualne współtworzenie treści i tłumaczenia w czasie rzeczywistym, znoszą bariery, umożliwiają płynną pracę zespołową osób z różnych części świata, posługujących się innymi językami.
- Zwiększenie kreatywności: Dzięki sztucznej inteligencji powtarzalne zadania są zautomatyzowane, co pozwala pracownikom skupić się na bardziej strategicznych i innowacyjnych zadaniach oraz przyczynia się do bardziej kreatywnego podchodzenia do problemów.
- Wzrost produktywności: Dokonywanie analiz z wykorzystaniem sztucznej inteligencji usprawnia zarządzanie zespołem, poprawia wydajność i przyspiesza codzienne operacje.
Prawie połowa (49%) ankietowanych liderów z branży IT twierdzi, że tworzenie produktywnego i angażującego doświadczenia pracowników (EX) jest ich priorytetem w nadchodzącym roku. Zgadza się to z badaniem IDC zleconym i opublikowanym przez Lenovo w zeszłym miesiącu – w formie globalnego raportu 2025 CIO Playbook, zatytułowanego It’s Time for AI-nomics, które wykazało, że poprawa produktywności pracowników stanowi w tym roku priorytet biznesowy.
Przeszkody: bariery w personalizacji i wdrożeniu
Pomimo pilnej potrzeby transformacji cyfrowej miejsc pracy, by móc wykorzystywać sztuczną inteligencję, pozostaje kilka kluczowych wyzwań związanych z jej powszechnym wdrożeniem:
- Luki w zakresie personalizacji: Chociaż 63% ankietowanych liderów IT zgadza się, że zapewnienie dopasowanych do potrzeb użytkownika cyfrowych miejsc pracy jest niezbędne, to nadal brakuje konfigurowalnych urządzeń i aplikacji. Zbyt uniwersalne podejście firm nie spełnia oczekiwań pracowników.
- Automatyzacja wsparcia: 61% liderów IT dostrzega potrzebę automatyzacji wsparcia informatycznego dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji, ale wiele organizacji wciąż ma trudności z efektywną integracją tych systemów.

Wizja Lenovo dotycząca przyszłości opartej na sztucznej inteligencji
W nowej erze personalizacji opartej na sztucznej inteligencji pracownicy muszą być w stanie myśleć, tworzyć i współpracować bez utrudnień. Nowoczesne cyfrowe miejsce pracy powinno być hiperspersonalizowanym środowiskiem, które pozwala na różnorodny styl pracy. Umożliwia to firmom jak najlepsze wykorzystanie talentów pracowników i jednocześnie zwiększenie ich produktywności. Chodzi nie tylko o urządzenia i oprogramowanie, ale także o wsparcie IT, na którym polegają pracownicy, dlatego powinno być również dostosowane do ich konkretnych wymagań i umiejętności. Aby w pełni wykorzystać potencjał AI, Lenovo zaleca włączenie generatywnej sztucznej inteligencji do kluczowych operacji biznesowych w ramach szerszej strategii transformacji cyfrowej miejsca pracy.
„Transformacja miejsc pracy jest niezbędna do skutecznego korzystania ze sztucznej inteligencji. Automatyzacja istniejących procesów w pracy sama w sobie może przynieść jedynie ograniczone korzyści. Sztuczna inteligencja zmienia zasady produktywności, ale aby w pełni wykorzystać jej potencjał, liderzy IT muszą współpracować ze swoimi zespołami zarządzającymi, by na nowo przemyśleć, w jaki sposób AI może wspierać mechanizmy tworzenia wartości ich organizacji oraz zwiększać ich konkurencyjność” – komentuje Rakshit Ghura, wiceprezes i dyrektor generalny Digital Workplace Solutions w Lenovo. „Sztuczna inteligencja musi być płynnie zintegrowana z podstawowymi operacjami i tworzyć spersonalizowane oraz wydajne cyfrowe miejsce pracy, które poprawia doświadczenie pracowników i zwiększa długoterminową produktywność”.
Podstawowe zalecenia
Raport zawiera trzy zalecenia dla firm, które chcą wykorzystać sztuczną inteligencję w swoim miejscu pracy:
- Uproszczenie i spersonalizowanie doświadczenia pracowników: Dostosowanie narzędzi, procesów w pracy i doświadczenia do poszczególnych ról, by zapewnić maksymalną produktywność i innowacyjność.
- Automatyzacja procesów IT: Wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji do efektywnego zarządzania urządzeniami i zaspokajania różnorodnych potrzeb pracowników, by mogli się skupić na bardziej wartościowych zadaniach.
- Przekształcanie procesów w pracy w celu tworzenia wartości: Przeanalizowanie istniejących procesów w pracy, aby w pełni wykorzystać możliwości generatywnej sztucznej inteligencji i napędzać innowacje.
Reinventing Workplace Productivity to pierwszy raport z serii Lenovo Work Reborn Research Series 2025, która będzie publikowana przez cały rok. Aby pobrać raport, odwiedź stronę Lenovo Digital Workplace Solutions.