Badanie OPPO – czy Polacy chcą sztucznej inteligencji w smartfonach?
W dobie szybkiego rozwoju technologii, sztuczna inteligencja (AI) dla wielu wciąż pozostaje zagadką. Mimo to na rynku można zaobserwować, iż coraz więcej Polaków dostrzega, że AI może znacząco ułatwić im życie.
Gdy użytkownicy poznają jej możliwości i praktyczne zastosowanie, niepewność zamienia się w ciekawość, a chęć korzystania rośnie na tyle, że są skłonni za nią zapłacić. Możliwości AI w smartfonach ciągle się rozwijają, a użytkownicy nie traktują ich już tylko jako narzędzi komunikacji, ale też jako osobiste centra rozrywki. Tak wykazały wyniki badania, przeprowadzonego na zlecenie OPPO przez ARC Rynek i Opinia, w którym sprawdzono, czy Polacy chcą sztucznej inteligencji w smartfonach.
Wracamy do korzeni – najpierw komunikacja, potem rozrywka
Smartfon wraca do swoich korzeni jako narzędzie komunikacji międzyludzkiej, pokazując, że w erze zaawansowanej technologii prostota wciąż ma ogromną wartość. 94 proc. ankietowanych Polaków wskazało, że wykorzystuje go właśnie do komunikowania się z innymi. Mimo dostępności aplikacji do rozmów wideo i czatów, proste wiadomości tekstowe pozostają najpopularniejsze – 85 proc. badanych przyznało, że wysyła SMS-y, a 64 proc. kontaktuje się za pomocą komunikatorów. Popularne jest także korzystanie ze smartfona w celu sprawdzenia maila (75 proc.) oraz przeglądania mediów społecznościowych (72 proc.).
Na przestrzeni lat smartfony stały się też osobistymi centrami rozrywki – w takim celu korzysta z nich aż 88 proc. przebadanych Polaków. Dzięki tym urządzeniom mają oni natychmiastowy dostęp do wiadomości ze świata oraz prognozy pogody, co wskazało 75 proc. badanych. Niemal 2/3 ogląda filmiki zamieszczone na platformach społecznościowych, a także czyta artykuły. Natomiast 44 proc. ankietowanych traktuje smartfon jako sprzęt do grania, który mogą zabrać ze sobą w każde miejsce. Niewiele mniej, bo 41 proc., ogląda na tych urządzeniach seriale i filmy.
Dla ponad czterech na pięciu użytkowników ważnym aspektem są zdjęcia (82 proc.). Warto jednak zauważyć, że 1/4 z nich nie korzysta z aparatu fotograficznego, co może dziwić, zważając na to, że smartfony to urządzenia, z którymi na co dzień niemal się nie rozstajemy. Regularnie zdjęcia robi zaś 78 proc. badanych, korzystając z zaawansowanych funkcji fotograficznych, które umożliwiają uwiecznianie ważnych chwil z rodziną i przyjaciółmi w najwyższej jakości. Zrobione zdjęcia edytuje i retuszuje 31 proc. ankietowanych. Najczęściej te modyfikacje dotyczą korekcji światła, redukcji czerwonych oczu, usuwania niepotrzebnych obiektów, a także tworzenia kolaży. Natomiast 41 proc. respondentów publikuje te zdjęcia w mediach społecznościowych.
Chcemy korzystać z funkcji AI, ale dopiero, kiedy zobaczymy ich możliwości w praktyce
Blisko połowa badanych korzysta z narzędzi AI (48 proc.). Ponad połowa z nich (27 proc.) przyznała, że nie zdawała sobie sprawy, że to sztuczna inteligencja, mimo iż aż 83 proc. badanych wykorzystuje do tego celu smartfon, który we współczesnym świecie możemy traktować jako podręcznego asystenta w kieszeni. Na drugim miejscu znalazł się komputer – 50 proc. przebadanych właśnie za jego pomocą korzysta z narzędzi AI.
Osoby niekorzystające z narzędzi AI podchodzą z pewną rezerwą do tej technologii. Jedynie 15 proc. z nich przyznaje, że dodanie do ich smartfonów funkcji opartych na AI sprawiłoby, że korzystanie z tych urządzeń byłoby bardziej satysfakcjonujące. Twierdzą, że są przyzwyczajone do wyszukiwania w wyszukiwarce internetowej (36 proc.), nie ufają sztucznej inteligencji (24 proc.), a także uważają, że AI zaburza rzeczywistość (24 proc.). Jednak przebadani Polacy, którzy dali szansę AI – poznali narzędzia i wykorzystują je na co dzień, uważają, że ta technologia to oszczędność czasu (56 proc.) oraz wygoda (43 proc.). Ważne jest dla nich także to, że mogą „dopytać” o pewne rzeczy (41 proc.) oraz że nie muszą szukać samodzielnie odpowiedzi na nurtujące ich kwestie (39 proc.).
– Narzędzia AI weszły szturmem w nasze życie i obecnie mają możliwości wspierania wielu jego obszarów, od zawodowych po prywatne. Nasza relacja z tymi narzędziami nieustannie ewoluuje, podobnie z resztą jak same narzędzia. Na samym początku, w dużej mierze, graniczyła ona ze swego rodzaju odrzuceniem lub buntem przed takimi rozwiązaniami. Nieufność do AI i strach przed jego niekontrolowanym rozwojem z czasem, przerodziły się w ciekawość, chęć poznania możliwości, jakie oferuje oraz wykorzystania ich w praktyce. Polacy w coraz większym stopniu przekonują się, że nie może być już mowy o ucieczce od tych narzędzi. Coraz powszechniejsze staje się przekonanie, że AI będzie już niedługo nieodzowną częścią naszego życia zawodowego i prywatnego – mówi Sylwia Miszczyk, Senior Project Manager w ARC Rynek i Opinia.
Najchętniej korzystamy z AI prywatnie
Aż 92 proc. respondentów korzysta z narzędzi AI w celach prywatnych – głównie dla rozrywki. Ponad połowa badanych (54 proc.) zadaje chatowi AI pytania na wszelkie tematy, które ich nurtują. Sztuczna inteligencja służy im także do przerabiania zdjęć (50 proc.) – narzędzia AI do edycji i retuszu zdjęć dostępne w smartfonach są jednymi z trzech najchętniej wykorzystywanych narzędzi. Uwzględnili oni także narzędzia do tłumaczenia tekstów i tłumaczenia głosowego. Warto zaznaczyć, że ankietowani częściej te funkcje chcieliby wykorzystywać w domu niż w biurze.
Wśród ankietowanych popularne są także takie prywatne aktywności jak: uczenie się języków obcych (36 proc.), granie w gry (35 proc.) oraz nagrywanie filmików (27 proc.). Ci, którzy wykorzystują narzędzia AI w celach zawodowych, czyli 27 proc. badanych, najczęściej tworzą teksty (61 proc), tłumaczą teksty (60 proc.) lub robią research (57 proc.).
Jesteśmy gotowi zapłacić za narzędzia AI
Wyniki badania pt. „Czy Polacy chcą sztucznej inteligencji w smartfonach?” pokazują, że ponad połowa przebadanych Polaków (59 proc.) byłaby skłonna płacić za dostęp do narzędzi opartych na AI. Z tej grupy, niemal jedna trzecia (32 proc.) przeznaczyłaby na ten cel nie więcej niż 10 zł miesięcznie. Podobny odsetek osób (29 proc.) – między 11 a 20 zł. Według ankietowanych najlepszym rozwiązaniem byłby miesięczny abonament, tę opcję wskazało 37 proc. lub jednorazowa opłata za dostęp do funkcji AI (30 proc.).
Metodologia
Badanie zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie OPPO w czerwcu 2024 roku metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview). W badaniu wzięły udział osoby w wieku 18-65 lat, podsiadające smartfon na własny użytek. Liczebność próby wynosiła 1 023 osoby.