Zaufanie do instytucji publicznych pozostaje od lat na niskim poziomie, czy agenci AI mogą pomóc je odbudować? Nowe badania Salesforce odpowiada na pytanie czy chcemy AI w administracji publicznej
Obywatele na całym świecie są zgodni, że usługi publiczne wymagają usprawnień. 40% z nich napotyka trudności w kontaktach z administracją, a ponad 1/3 nie zna dostępnych rozwiązań ułatwiających kontakt. Tymczasem badania wskazują na ogromne poparcie dla rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji – aż 90% respondentów na całym świecie zadeklarowało gotowość korzystania z agentów AI w kontaktach z urzędami.
Pojawienie się agentów AI daje administracji publicznej wyjątkową szansę na odbudowę zaufania obywateli poprzez usprawnienie usług i skrócenie czasu odpowiedzi. W obliczu ograniczonych budżetów agenci mogą wspierać pracę urzędników, poprawiając jakość obsługi – bez konieczności zwiększania liczebności personelu.
Społeczne oczekiwania wobec poprawy usług publicznych
- 40% respondentów twierdzi, że kontakt z administracją publiczną, gdy mają pytania lub potrzebują pomocy, jest trudny.
- Mniej niż połowa badanych uważa, że łatwo jest zrozumieć, jakie usługi publiczne (42%) i programy pomocowe (46%) są dla nich dostępne.
- Obywatele wskazują, że najważniejsze usprawnienia w zakresie świadczenia usług publicznych to:
- Zmniejszenie liczby kroków potrzebnych do załatwienia sprawy.
- Szybsze reagowanie na ich potrzeby.
Obywatele chętni do korzystania z agentów AI
- 90% respondentów na całym świecie zadeklarowało gotowość korzystania z agentów AI w kontaktach z administracją publiczną.
- Największą otwartość na takie rozwiązania wykazują obywatele Brazylii, Hiszpanii, Singapuru i Włoch, co stwarza tym krajom możliwość przetarcia szlaków w erze agentów AI.
- Respondenci na całym świecie jako najważniejsze aspekty korzystania z agentów AI w sektorze publicznym wskazali:
- 47% – zapewnienie dostępu do informacji i usług 24/7,
- 44% – pomoc w sprawnym korzystaniu z zasobów administracji,
- 40% – ograniczenie liczby stron internetowych i kroków potrzebnych do załatwienia sprawy.
– Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, takie jak platforma cyfrowej automatyzacji Agentforce od Salesforce, mogą pomóc rządom w usprawnieniu i skalowaniu usług, aby lepiej odpowiadały na potrzeby obywateli – powiedział Nasi Jazayeri, EVP i General Manager, Public Sector, Industries Cloud w Salesforce.