Baidu otrzymuje licencję na testy robotaxi bez kierowcy w Pekinie

Firma Baidu Inc poinformowała w piątek, że otrzymała pierwszą licencję na testowanie pojazdów bez kierowcy na drogach w Pekinie i doda kolejne 200 robotaksówek do swojej sieci w Chinach w nadchodzącym roku. 

 

Przedsiębiorstwo z siedzibą w Pekinie, które generuje większość przychodów z własnej wyszukiwarki internetowej, w ciągu ostatnich pięciu lat koncentrowała się na technologiach samojezdnych, starając się je dywersyfikować. Jak informuje Reuters, Baidu zaczęło pobierać opłaty za swoją usługę robotaxi Apollo Go w zeszłym roku. Przewiduje się, że robotaxis ostatecznie będzie kosztować połowę tego, co potrzeba do jazdy samochodem dostawczym z kierowcą.

Jak poinformowała firma, Apollo Go, który działa w Wuhan i Chongqing bez asekuracyjnego kierowcy, wykonał łącznie 1,4 miliona przejazdów do końca trzeciego kwartału. Przedstawiciel Baidu zapowiedział, że rozpocznie testy 10 w pełni autonomicznych pojazdów w parku technologicznym opracowanym przez rząd Pekinu jako krok w kierunku oferowania komercyjnej usługi robotaxi w stolicy Chin.

Całokształt zdecydowanych działań ze strony Baidu pojawia się, gdy firmy spoza Chin wycofują się z ambitnego planu wprowadzania w pełni autonomicznych pojazdów, który przewidywano zaledwie kilka lat temu.

Na przykład system „w pełni samodzielnej jazdy” Tesli wciąż wymaga człowieka za kierownicą gotowego do przejęcia kontroli, trzy lata po tym, jak dyrektor generalny Elon Musk przewidział, że firma jest na dobrej drodze do dostarczenia floty miliona robotaxis. Tesla była także przedmiotem śledztwa w Stanach Zjednoczonych w związku z twierdzeniem, że pojazdy elektryczne firmy mogą same się napędzać.

Przedstawiciel Cruise, jednostki robotaxi General Motors Co, powiedział, że firma planuje dodać tysiące autonomicznych pojazdów w nadchodzącym roku i rozszerzyć swoje usługi na San Francisco i inne miasta USA. Amerykańskie organy regulacyjne ds. bezpieczeństwa samochodowego poinformowały na początku tego miesiąca, że rozpoczęły sprawdzanie poziomu bezpieczeństwa autonomicznego systemu jazdy używanego przez firmę Cruise po incydentach, w których pojazdy hamowały niewłaściwie lub zostawały unieruchomione.

W październiku Ford Motor Co i Volkswagen AG zamknęły wspólny autonomiczny start-up, Argo AI, ponieważ w ich ocenie masowe wdrożenie komercyjnego autonomicznego układu napędowego wymagałoby więcej czasu i pieniędzy niż firmy przewidziały, kiedy w 2019 roku łączyły siły.