Bank Pocztowy dołącza do europejskiej czołówki banków korzystających z CRM w chmurze, jako jeden z pierwszych banków w Polsce.
Bank Pocztowy rozpoczął wdrażanie systemu CRM opartego o rozwiązanie Microsoft w chmurze obliczeniowej. Tym samym staje się jednym z pierwszych banków, które korzystają z rozwiązań typu cloud, na rzecz budowania relacji ze swoimi klientami i odpowiadania na ich potrzeby. Dzięki nowemu rozwiązaniu klienci Banku Pocztowego zyskają łatwiejszy i szybszy dostęp do szytych na miarę produktów i rozwiązań. Efekty współpracy Banku Pocztowego i Microsoft będą widoczne już w I półroczu 2022 r.
Bank Pocztowy, zgodnie z przyjętą przez Zarząd strategią, jest w trakcie procesu cyfrowej transformacji, której efektem jest wprowadzenie innowacyjnych usług i produktów. Instytucja może pochwalić się pierwszą w Polsce biometryczną kartą płatniczą, umożliwiającą autoryzację płatności poprzez odcisk palca. Pocztowy zapewnił również dostęp do aplikacji wykorzystującej biometryczną analizę twarzy do potwierdzenia tożsamości klienta podczas wnioskowania o kredyt gotówkowy. Wcześniej Bank przeprowadził proces migracji wszystkich swoich klientów oraz dotychczasowych klientów EnveloBanku do wspólnej bankowości internetowej Pocztowy24 oraz aplikacji mobilnej Pocztowy. Istotnym elementem tych przemian jest wykorzystanie chmury obliczeniowej do budowy wartości biznesowej dla klientów. Wdrożenie systemu klasy CRM jest zgodne z przejętą przez Bank Strategią, która zakłada rozwój innowacyjnych rozwiązań, które zmniejszają wykluczenie niektórych grup społecznych w zakresie korzystania z produktów i usług finansowych.
“Bank Pocztowy dokonuje przełomowej transformacji od tradycyjnego banku do cyfrowego „challengera”, kreującego zupełnie nowe doświadczenia dla klientów i pracowników przy wykorzystaniu narzędzi cyfrowych. Szerokie wykorzystanie chmury obliczeniowej w działalności bankowej to nie tylko symbol cyfrowej transformacji, ale realne korzyści dla klientów. Zyskają oni łatwiejszy i szybszy dostęp do portfolia naszych produktów i usług. Jego zastosowanie będzie zgodne z przepisami Komisji Nadzoru Finansowego. Pierwsze efekty naszej współpracy z Microsoft powinniśmy zobaczyć już w I półroczu tego roku” – mówi Marcin Ledworowski, członek zarządu Banku Pocztowego odpowiadający za Obszar Biznesu oraz IT.
Chmura wewnątrz organizacji
Warto podkreślić, że wcześniej Bank Pocztowy udostępnił inne rozwiązania informatyczne dostępne w chmurze swoim pracownikom. Aż 1200 pracowników Banku Pocztowego zyskało dostęp do narzędzi i rozwiązań w chmurze Microsoft, a cyfrowe środowisko pracy i współpracy Office 365 stworzyło warunki do dalszego rozwoju innowacyjnych produktów i usług bankowych. Narzędzia pracy zdalnej umożliwiły realizację ambitnej strategii rozwoju na rok 2021 przewidującej wprowadzenie nowych produktów i usług. Stały się również kluczowym sposobem podtrzymania, a w wielu przypadkach podniesienia efektywności współpracy w zespole.
Cyfrowa przestrzeń do pracy i współpracy Office 365 oferuje narzędzia umożliwiające wymianę wiedzy oraz komunikację, co sprzyja dalszemu procesowi rozwoju innowacji. Wspólne przestrzenie w Microsoft Teams umożliwiły nie tylko bezpieczne i efektywne prowadzenie codziennych spotkań, ale również lepszą wymianę wiedzy, uczestnictwo w szkoleniach czy wydarzeniach firmowych. Przy współpracy z Microsoft powstaje również konwersacyjny bot, który pozwoli na łatwe przeszukiwanie bazy wiedzy zgromadzonej w środowisku Sharepoint.
“Bank Pocztowy udowadnia, że chmura obliczeniowa przyspiesza kreowanie innowacji nie tylko z korzyścią dla klientów, ale również pracowników” – przekonuje Bartosz Stebnicki, członek zarządu w polskim oddziale Microsoft. “Bank włączył chmurowe przyspieszenie, czego efekty możemy oglądać już dzisiaj w formie nowych cyfrowych usług. Jestem przekonany, że chmura będzie wspierać pracowników Banku Pocztowego w dalszym kreowaniu kolejnych usług z korzyścią dla rynku„
Narzędzia do pracy i współpracy wpłynęły także na dalsze umocnienie cyfrowej kultury organizacyjnej, która sprzyja innowacyjności i kreowaniu nowych pomysłów. Na przestrzeni roku dwukrotnie wzrosła liczba spotkań online, które okazały się wygodną alternatywą dla tradycyjnych rozmów i zebrań, a jednocześnie pozwoliły zachować ciągłość współpracy w czasie obowiązywania społecznego dystansu. Jeszcze szybciej rośnie wykorzystanie charakterystycznej dla efektywnej pracy zdalnej komunikacji asynchronicznej, np. czterokrotnie wzrosła skala wykorzystania chatu Microsoft Teams, który sprzyja szybkiej wymianie informacji i dyskusjom z wieloma uczestnikami.
Bezpieczeństwo w chmurze
Pilotaż projektu wprowadzenia usług Office 365 nastąpił w lipcu 2020 r., a samo wdrożenie w styczniu 2021 r., co potwierdza sprawność całego przedsięwzięcia. Od samego początku cały proces był realizowany w zgodzie z prawem bankowym i wytycznymi Komisji Nadzoru Finansowego.
“Wprowadzenie narzędzi chmurowych w instytucji bankowej to poważne wyzwanie organizacyjne i techniczne” – mówi Jacek Presz, Dyrektor Biura Zarządzania IT w Banku Pocztowym. “Niewielka grupa rozwiązań spełnia szereg wysokich wymagań w zakresie bezpieczeństwa i zgodności. Office 365 wpisuje się w te wymagania i daje nam poczucie bezpieczeństwa pracy w chmurze. Bank po swojej stronie musi również zapewnić odpowiednie zabezpieczenia – analizy ryzyka, plan przetwarzania danych w chmurze, plany awaryjne, plan wyjścia – to tylko kilka elementów, które należy spełnić. Warto jednak było podjąć to wyzwanie. Dzięki nowym narzędziom współpraca jest łatwiejsza, a zespół Banku Pocztowego może skupić się na budowaniu lepszej oferty dla Klientów. Oferty, która w coraz większym stopniu opierać się będzie na rozwiązaniach chmurowych, takich jak nowy system CRM”.