Bankowość spółdzielcza na prowadzeniu w wyścigu innowacji, system cyfrowej obsługi klientów jest jednym z priorytetowych obszarów strategii banku na najbliższe lata.
Bank Spółdzielczy w Toruniu coraz śmielej sięga po najnowsze technologie. Nie ustępuje pod tym względem większym bankom komercyjnym, nierzadko o krok je wyprzedzając. System cyfrowej obsługi klientów jest jednym z priorytetowych obszarów strategii banku na najbliższe lata, w ramach którego wdrożono już rozwiązaniach oparte m.in. o technologię blockchain. O szczegółach opowiada Łukasz Kotlarz, lider ds. rozwoju i digitalizacji Banku Spółdzielczego w Toruniu.
Wszyscy korzystamy z usług bankowych, a w dobie cyfrowej transformacji wymagamy od tej branży coraz bardziej innowacyjnych rozwiązań. Jak sektor bankowy prezentuje się pod kątem implementacji nowości technologicznych?
Sektor bankowy szybko i mocno ewoluuje. Korzystanie z usług bankowych wygląda dziś zupełnie inaczej niż jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu. Coraz więcej operacji wykonujemy w sieci, częściej płacimy kartami płatniczymi niż gotówką, a samych kart mamy więcej niż nasz kraj liczy mieszkańców. Badania pokazują, że w Europie z płatności zbliżeniowych chętniej od nas korzystają tylko Czesi. Pod względem digitalizacji bankowości wyprzedzamy inne państwa Europy, m.in. Niemców, którzy mimo że są największą gospodarką Unii, to ciągle są sceptyczni chociażby wobec płatności bezgotówkowych. Polacy są coraz bardziej świadomi nowych rozwiązań, przez co stają się bardziej wymagający. W dobie Internetu łatwiej porównać im oferty poszczególnych banków, a atut bliskości oddziału często traci na znaczeniu. Oczekiwania klientów w połączeniu z tempem rozwoju nowych technologii sprawiają, że rozwiązania, o których dopiero co czytaliśmy w branżowych newsach, są dostępne do wdrożenia już dziś, a kolejnego dnia stają się rynkowym standardem. Krótko mówiąc, kto pierwszy wprowadza innowacje do swojej oferty, ten zdobywa przewagę nad resztą konkurencji.
Jak na tym tle wygląda bankowość spółdzielcza?
Sektor ten nie jest żadnym wyjątkiem i również jego dotyczy zasada „dostosuj się lub giń”. Nie możemy traktować innowacji jako zagrożenia, ale powinniśmy upatrywać w nich szanse. Bankowość spółdzielcza już dziś nie ustępuje pod tym względem bankom komercyjnym, a coraz częściej o krok je wyprzedza. Za przykład może posłużyć biometryczna autoryzacja transakcji, dzięki której klient korzystający z bankomatu szybko i wygodnie potwierdza swoją tożsamość za pomocą odcisku dłoni, a nie karty i kodu PIN. Rozwiązanie to jako pierwsze pojawiło się już w 2013 roku właśnie w bankowości spółdzielczej, a dopiero później zostało zaadaptowane przez pozostałe banki. Jako sektor spółdzielczy coraz odważniej stawiamy na rozwiązania cyfrowe i mobilne. Nie są nam obce terminy takie jak blockchain, Google Pay i paperless. System cyfrowej obsługi klientów jest jednym z kluczowych projektów naszej nowej Strategii rozwoju Banku Spółdzielczego w Toruniu na lata 2018-2020.
Użył Pan terminu blockchain. Jako pierwszy bank spółdzielczy w Polsce skorzystaliście Państwo z tej technologii. W jaki sposób sprawdza się ona w branży finansowej?
Dążymy do maksymalnego ułatwienia korzystania z naszych usług, przy zachowaniu najwyższych środków bezpieczeństwa. Wprowadzone przez nas w tym roku rozwiązanie ChainDoc, dostarczane przez Atende i Exea Data Center, dzięki technologii blockchain pozwala nam na automatyczną digitalizację dokumentów i daje naszym klientom możliwość zdalnego złożenia podpisu. Mają oni dostęp do wszystkich swoich umów, regulaminów czy tabel opłat w jednym miejscu, przy jednoczesnej pewności, że wszelkie dokumenty trafiają do nich w niezmienionej formie. Jest to regulowane polskim prawem, które wymaga, by banki komunikowały się z klientem za pomocą tzw. trwałego nośnika. Do tej pory były to papierowe listy lub płyty CD. Są to jednak rozwiązania, które nie przystają do dzisiejszych czasów, generują olbrzymie koszty i w dodatku są nieekologiczne.
Jak zatem wygląda trwały nośnik w tym wydaniu? Najprościej mówiąc – gdzie składowane są nowe dokumenty i jak trafiają do klientów?
Jako przedstawiciel sektora bankowego musimy w szczególny sposób dbać o bezpieczeństwo naszych klientów. Zdecydowaliśmy się więc na kolejne innowacyjne rozwiązanie – WORM as a Service opracowane przez Exea Data Center. WORM czyli Write Once Read Many to technologia, która pozwala na jednokrotny zapis danych bez późniejszej możliwości ich zmiany. Dzięki temu nasze dokumenty są chronione przed przypadkowym i celowym skasowaniem oraz modyfikacją. Część instytucji finansowych decyduje się na korzystanie z fizycznych macierzy WORM. My idziemy o krok dalej i wybieramy nowoczesny i dużo bardziej efektywny model usługowy. Wykorzystuje on system pamięci obiektowej i w przeciwieństwie do fizycznych macierzy nie wymaga inwestycji w kosztowny sprzęt i jego utrzymanie. Składowanie danych w bezpiecznej i certyfikowanej infrastrukturze Exea gwarantuje nam i naszym klientom pełne bezpieczeństwo poufnych informacji zawartych w plikach. Same dokumenty trafiają na indywidualne konto klienta, gdzie są dla niego dostępne przez cały czas trwania umowy.
Jednym z wymogów wobec trwałych nośników danych jest zagwarantowanie klientowi prawa do zapomnienia. W jaki sposób umożliwiają to zastosowane przez Państwa rozwiązania?
ChainDoc oraz WORM as a Service wspólnie tworzą nowoczesny trwały nośnik, który spełnia wszelkie wymagania UOKiK, KNF i RODO gwarantujące naszym klientom bezpieczeństwo oraz pełnię ich przywilejów. W kwestii prawa do bycia zapomnianym jedyną osobą, która może usunąć dane jest klient, który taką operację może przeprowadzić na przykład za pomocą naszej aplikacji. Musi ją wtedy zatwierdzić dwutorowo, czyli korzystając z dwóch haseł – jednego otrzymanego drogą e-mailową, drugiego SMS-em.
Co Bank Spółdzielczy w Toruniu zyskuje dzięki takiemu rozwiązaniu trwałego nośnika?
Zyskujemy pewność, że dane nasze oraz naszych klientów są bezpieczne, zindeksowane oraz łatwe do odnalezienia zarówno dla nich, jak i dla naszych pracowników. Pracownicy banku nie muszą tracić czasu na szukanie plików w przepastnych archiwach, korzystają z jednej zcentralizowanej dokumentacji. Wykorzystanie rozwiązania WORM w modelu usługowym pozwala nam zrezygnować z inwestycji w sprzęt fizyczny i jego utrzymanie. Zamiast tego możemy skupić się na rozwoju i szukaniu innych szans na zdobycie przewagi nad konkurencją. Zyskujemy też nieograniczoną przestrzeń do składowania dokumentów, porzucając kosztowne i nieekologiczne papierowe dokumentacje i nośniki płytowe. Dodatkowo budujemy w oczach klientów wizerunek banku przyjaznego, odważnie patrzącego w przyszłość, przecierającego szlaki innym jednostkom.