Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

BETT London 2025: Innowacje, zielone inicjatywy i wyzwania w edtech

Bett 2025

Targi Bett 2025 (Londyn, 22–24 stycznia 2025) przyciągnęły rekordową liczbę uczestników i wystawców. W ExCeL London zgromadziło się ponad 46 000 odwiedzających z 129 krajów oraz 616 wystawców, prezentujących najnowsze rozwiązania edukacyjne.

Wydarzenie obfitowało w przełomowe technologie, inspirujące prelekcje i dynamiczne networkingi. Na scenach wystąpiły dziesiątki mówców – od znanych postaci (m.in. Sir Stephen Fry) po ekspertów branżowych – omawiających trendy od sztucznej inteligencji po zrównoważony rozwój.

 

Technologiczni giganci i ich kluczowe zapowiedzi

Liderzy rynku EdTech wykorzystali Bett 2025 do ogłoszenia premier i zapowiedzi swoich produktów. Microsoft skupił się na sztucznej inteligencji wspierającej nauczanie – podczas targów przedstawił Microsoft 365 Copilot Chat (bezpłatny czat AI oparty na GPT-4 z agentami do pomocy edukatorom) oraz pierwszy edukacyjny dodatek do komputerów Copilot+ PC o kodowej nazwie Project Spark.

Project Spark to aplikacja AI ułatwiająca nauczycielom tworzenie interaktywnych, spersonalizowanych lekcji, wykorzystująca możliwości chipów AI (NPU) w nowych PC z Windows.

Z kolei Google zaprezentował szereg nowości w ramach swojej platformy edukacyjnej – Google for Education zawiera teraz nowe produkty i usługi dla nauczycieli, uczniów i administratorów.

Wśród nich znalazły się m.in. narzędzia do personalizacji nauki w Google Workspace (np. integracja aplikacji Gemini AI z platformami LMS) oraz nowe Chromebooki edukacyjne, wyposażone w funkcje usprawniające zarządzanie klasą i bezpieczeństwo uczniów.
Dzięki temu Google podkreśla, że chce dostosować nauczanie do zróżnicowanych potrzeb uczniów na całym świecie, od narzędzi video (Google Vids) po dodatki do Classroom usprawniające kreatywność i współpracę.

 

 

Nowy sprzęt dla cyfrowej szkoły

Na Bett 2025 nie zawiedli również producenci hardware’u, prezentując wytrzymałe i inteligentne urządzenia zaprojektowane z myślą o edukacji. Dell podkreślił swoje zaangażowanie w rozwój infrastruktury szkolnej, stawiając na rozwiązania „connected classroom”. Firma przypomniała, że dostarcza innowacyjne urządzenia i usługi, aby uczniowie i nauczyciele mogli uczyć się szybciej i mądrzej – niezależnie od miejsca.

Tegoroczne targi Bett Show, jak co roku były doskonałą okazją do zaprezentowania najnowszych rozwiązań, platform i aplikacji dla sektora edukacyjnego, w tym najnowszego portfolio urządzeń Dell Technologies. Premiera naszych produktów ma charakter globalny i już teraz są one dostępne również w Polsce.

Tegoroczna edycja Bett była nieco inna od poprzednich. Jestem na tych targach już po raz siódmy i zauważyłem, że w tym roku wydarzenie stało się mniejsze, bardziej nakierowane na osoby ściśle związane z edukacją. Jednocześnie pojawiło się wiele wyspecjalizowanych rozwiązań, w tym nowe programy i technologie oparte na sztucznej inteligencji. Interesująca była też zmiana w liczbie wystawców z Chin – prawdopodobnie przenoszą się na imprezę Bett w Bangkoku, organizowaną w innym terminie.

Microsoft zaprezentował m.in. integrację AI ze Sparkiem oraz tzw. komputer Microsoft 365 AI, który umożliwia tworzenie gotowych scenariuszy lekcji na bazie zeskanowanych dokumentów. W tym celu konieczny jest odpowiednio wydajny sprzęt, np. nasze komputery Dell z procesorami Ultra, przystosowanymi do obsługi zaawansowanych funkcji sztucznej inteligencji. Również Google przedstawił nowe narzędzia pozwalające m.in. na szybkie tworzenie podcastów z dłuższych tekstów za pomocą syntezy głosu. Te innowacje sprawiają, że edukacja zaczyna się zmieniać w niezwykle dynamiczny sposób, a szkoły i nauczyciele muszą za tym tempem nadążyć.

Na stoisku Dell Technologies, oprócz tradycyjnie pysznej kawy, dzięki współpracy z Intelem, powstała strefa gamingu, gdzie uczniowie z Wielkiej Brytanii rywalizowali w takich grach jak Rocket League czy Fortnite. Choć w Polsce e-sport w edukacji dopiero zaczyna się rozwijać, spodziewamy się, że w najbliższych latach ten trend wyraźnie się nasili. Wśród innych wystawców wartych uwagi znalazły się m.in. Canva, Adobe oraz Wakelet – z tym ostatnim właśnie rozpoczęliśmy współpracę, która zaowocuje korzystnymi ofertami dla polskich szkół i nauczycieli. Oprócz tego ciekawym rozwiązaniem, które wkrótce trafi na nasz rynek, jest VEX Robotics. Jako Dell Technologies wspieramy ten projekt na całym świecie w ramach konkursu odbywającego się w Teksasie, a podczas Bett nawiązaliśmy oficjalną współpracę z partnerem. Dzięki temu w Polsce ma pojawiać się coraz więcej rozwiązań z zakresu robotyki, co ma związek z coraz liczniejszymi projektami edukacyjnymi. Warto podkreślić, że w ramach realizowanego przez nas programu EDU 360, oferujemy nie tylko komputery, ale i dodatkowe narzędzia oraz szkolenia wspierające naukę.

Ciekawostką tegorocznej Bett był również robotyczny DeLorean, który można zamówić jako pomoc dydaktyczną. Takie elementy pokazują, jak daleko sięga dziś kreatywność w edukacji i jak szybko sektor EdTech się rozwija. Więcej szczegółowych informacji zamieścimy wkrótce na stronie https://www.rozwiazaniadlaedukacji.pl, gdzie będzie dostępna pełniejsza relacja z naszych obserwacji i wrażeń z targów Bett.- podsumował Konrad Wierzchowski, CEE Client Solution Education Lead z Dell Technologies.

 

 

Acer natomiast ogłosił premierę trzech nowych laptopów TravelMate stworzonych z myślą o edukacji.

Modele TravelMate B5 14, B3 11 oraz konwertowalny B3 Spin 12 cechują się wzmocnioną konstrukcją (spełniającą normy MIL-STD 810H), odporną na upadki i zalania, a także oprogramowaniem Acer User Sensing dbającym o zdrowe nawyki pracy ucznia (m.in. czujniki odległości od ekranu i przypomnienia o przerwach).

Laptopy wyposażono w procesory Intel Core i3 N-series i baterie pozwalające na cały dzień nauki, co ma zapewnić wydajność w trybie hybrydowym nauczania.

Jednym z kluczowych tematów poruszanych na targach Bett 2025 jest rola technologii w edukacji oraz wyzwania, jakie niesie za sobą ich rosnące znaczenie. Roberto Rosaschino, Senior Business Manager w sektorze edukacji, Acer, podkreśla, że przyszłość kształcenia cyfrowego będzie koncentrować się na równowadze między innowacjami a dobrostanem uczniów.

 

 

Jednym z najważniejszych trendów jest zapewnienie, aby technologia nie zakłócała procesu uczenia się, lecz go wspierała. Jest konieczność budowania odpowiednich mechanizmów kontroli i przerw w użytkowaniu urządzeń, aby nie wpływały negatywnie na postawę, zdrowie i koncentrację uczniów.

Po okresie gwałtownego wdrażania technologii w czasie pandemii COVID-19, nauczyciele i decydenci zaczynają zadawać sobie pytanie, czy obrany kierunek jest właściwy, szczególnie w kontekście sztucznej inteligencji (AI). W wielu szkołach dominującym podejściem jest ograniczanie dostępu do generatywnej AI wyłącznie dla nauczycieli. Istotnym wyzwaniem pozostaje jednak znalezienie równowagi między wykorzystaniem narzędzi AI a zapobieganiem ich nadużywaniu przez uczniów.

Obawy dotyczące AI nie koncentrują się już wyłącznie na kwestiach bezpieczeństwa – Microsoft i Google zapewniają solidne mechanizmy ochrony danych – ale raczej na kontrolowaniu korzystania z narzędzi takich jak ChatGPT czy inne aplikacje AI firm trzecich. Szkoły i instytucje edukacyjne muszą znaleźć skuteczne sposoby monitorowania i regulowania dostępu do tych technologii, by zapewnić ich odpowiedzialne wykorzystywanie – komentował Rosaschino.

Rosaschino podkreśla również znaczenie pilotażowych wdrożeń nowych rozwiązań technologicznych w edukacji. Polska, jako jeden z kluczowych rynków, oczekuje na kolejny etap transformacji cyfrowej. Wdrażanie pilotaży w pojedynczych szkołach pozwala na testowanie nowych rozwiązań i wpływanie na szersze zmiany w systemie edukacji.

Jednym z obserwowanych trendów jest również dostosowywanie wielkości ekranów urządzeń do wieku uczniów. W Polsce, podobnie jak we Włoszech, nadal dominuje przekonanie, że większy ekran jest lepszy. Jednak w przypadku młodszych uczniów mniejsze urządzenia mogą okazać się wygodniejsze – nie tylko ze względu na prostotę obsługi, ale także na ergonomię i ciężar plecaków wypełnionych tradycyjnymi podręcznikami – dodał Rosaschino.

Na ten moment konkretne terminy rozpoczęcia pilotażowych programów w Polsce nie są jeszcze znane. Rosaschino zaznacza jednak, że działania te rozpoczną się, gdy tylko pojawią się odpowiednie warunki i infrastruktura do ich wdrożenia. Kluczowe będzie także uzyskanie informacji zwrotnej od Ministerstwa Edukacji oraz instytucji odpowiedzialnych za cyfryzację edukacji.

 

 

Asus zaprezentował w Londynie swoją najnowszą linię laptopów szkolnych – serie BR oraz CR – zaprojektowane specjalnie dla uczniów i nauczycieli w wieku K-12.

Urządzenia Asus BR/CR mają wzmocnione obudowy (gumowane bumpery, odporne klawiatury) oraz są dostępne w formie klasycznej i konwertowalnej (360° z rysikiem) do łatwego przechodzenia między trybem laptopa a tabletu.

W laptopach tych zastosowano najnowsze procesory Intel N-series oraz funkcje AI – m.in. integrację z Microsoft Copilot – aby odciążyć nauczycieli od części zadań administracyjnych i wspomagać uczniów w czasie rzeczywistym.

Celem Asus jest połączenie wydajności, odporności i inteligencji w jednym urządzeniu, tak aby ulepszyć cyfrowe nauczanie przyszłego pokolenia.

Obecna odsłona targów Bett 2025 pokazała, iż sektor edukacji w informatyce staje się jednym z najdynamiczniej rozwijających się segmentów. Ilość wystawców w tym roku oraz paneli dyskusyjnych świadczy o koncentracji wielu producentów na rozwiązaniach związanych z rynkiem szkół i wiedzy. Jest to spójne z migracją szkoły z tradycyjnego modelu do tzw. „szkoły cyfrowej”. Patrząc na lokalny rynek, to część rynku publicznego nasycona jest największą liczbą projektów rządowych tj. notebooki dla nauczycieli i uczniów, laboratoria AI, czy tablice interaktywne. Na tle tych wszystkich inicjatyw firma ASUS wraz z rozwiązaniami komercyjnymi zajmuje znaczące miejsce w biznesie edukacyjnym z widocznymi sukcesami. W zakresie projektów rządowych to właśnie ten sektor przynosi nam największą sprzedaż w zakresie ExpertBooków czy rozwiązań AiO. Jednocześnie nasza oferta w zakresie Chrom daje nam duże szanse na solidną prognozę na dalsze wzrosty w segmencie edukacji. – komentuje Tomasz Włastowski, Commercial Business Manager ASUS.

 

 

Interaktywne i immersyjne rozwiązania dla edukacji

Samsung skoncentrował się na rozwiązaniach dla interaktywnych klas przyszłości, wprowadzając na targach nowy wyświetlacz interaktywny zasilany AI. Podczas Bett 2025 Samsung zaprezentował model WAFX-P – tablicę interaktywną wyposażoną w Samsung AI Assistant – asystenta wykorzystującego generatywną AI do usprawnienia pracy nauczyciela i większego zaangażowania uczniów.

Ten 65”, 75” lub 86” ekran 4K (z wbudowaną kamerą, mikrofonem i głośnikami) działa pod kontrolą systemu Android 15 i posiada specjalnie zaprojektowane narzędzia edukacyjne: funkcję „Circle to Search”, pozwalającą wyszukać informacje poprzez zakreślenie elementu na ekranie, AI Summary automatycznie tworzące podsumowania lekcji oraz Live Transcript zamieniający mowę na tekst w czasie rzeczywistym.

 

Urządzenie otrzymało certyfikat Google EDLA, zapewniając pełną integrację z usługami Google (Classroom, Drive) i bezpieczne zarządzanie danymi.

Samsung podkreśla, że dzięki tym rozwiązaniom ich interaktywna tablica staje się „inteligentnym asystentem nauczyciela”, odciążając pedagogów i uatrakcyjniając lekcje.
Samsung widzi przyszłość, w której każda klasa korzysta z transformacyjnej mocy AI.

Integrujemy nasze wyświetlacze edukacyjne wyposażone w Samsung AI Assistant z zaawansowanymi narzędziami, takimi jak generatywna sztuczna inteligencja i transkrypcja w czasie rzeczywistym. Dzięki temu nie tylko ulepszamy proces nauczania – rewolucjonizujemy go – powiedział Hoon Chung, Executive Vice President of the Visual Display Business w Samsung Electronics.

Naszym celem jest tworzenie technologii, które inspirują nauczycieli i uczniów do odkrywania, eksplorowania i wspólnego rozwoju.

Newline Interactive również zaprezentował nowości, koncentrując się na usprawnieniu współpracy i komunikacji wizualnej. Producent pokazał serię monitorów interaktywnych (m.in. modele Lyra Pro, Elara Pro, Vega Pro) z certyfikatem Google EDLA i systemem Android 13, zapewniającą bezproblemową integrację z ekosystemem Google oraz wysoki poziom bezpieczeństwa danych.

 

 

Dla placówek preferujących własne oprogramowanie Newline wprowadził C Series – monitory bez systemu operacyjnego do dowolnej konfiguracji – oraz nowe rozwiązania do cyfrowej komunikacji: serię ekranów STV+ (bezdotykowe wyświetlacze 43–98″ z Androidem 14 do digital signage) oraz ściany LED DV One+ do wielkoformatowych projekcji.
Uzupełnieniem oferty jest premiera platformy Newline Signage Pro do centralnego zarządzania treściami na ekranach w szkole czy firmie.

Newline Interactive na targach BETT 2025 w Londynie prezentuje pełną ofertę najnowszych interaktywnych wyświetlaczy – Newline Lyra Pro, Elara Pro i Vega Pro, z certyfikatem Google EDLA (Enterprise Device License Agreement) i Android 13, a także premierowo – najnowszą wersję oprogramowania Newline Engage 4.0 oraz monitory bez systemu operacyjnego – Newline seria C.

Bardzo atrakcyjną opcją dla sektora edukacyjnego są również monitory bezdotykowe do Digital Signage. Nie chodzi tu tylko o wyższe uczelnie, które powszechnie korzystają z tego sposobu komunikacji, ale także placówki przedszkolne, szkoły podstawowe i średnie – w których można dotrzeć do rodziców i uczniów z bieżącymi komunikatami – eliminując nośniki papierowe.

Newline STV+ to cała gama monitorów bezdotykowych z systemem Android 14 o przekątnych od 43″ do 98”. Linia Newline Direct View LED (DV One+) oferuje rozwiązania LED klasy premium.

Sektor edukacyjny jest dla nas bardzo ważny. Wspieramy Nauczycieli i uczestniczymy w licznych inicjatywach do nich skierowanych – jak choćby Konkurs – Nauczyciel Roku.
Targi BETT są doskonałą okazją do zapoznania się z najnowszymi trendami w technologiach edukacyjnych i przetestowania innowacyjnych rozwiązań, które mogą zrewolucjonizować sposób prowadzenia szkolnych zajęć. Newline Interactive, dzięki swoim produktom, kontynuuje misję wspierania edukacji poprzez nowoczesne technologie. – mówił Piotr Morko, Senior Marketing Manager EMEA, Newline Interactive.

 

 

Innowacje dotknęły także sfery VR/AR.Pojawiły się strefy demonstracyjne, gdzie można było doświadczyć wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości w nauczaniu. Firma ENGAGE XR podczas Bett po raz pierwszy zaprezentowała swoją kompleksową ofertę edukacyjną VR – platformę, która umożliwia prowadzenie zajęć w wirtualnych środowiskach.

Również inni dostawcy, jak np. ClassVR czy Epson, pokazywali, jak immersyjne technologie (od gogli VR po interaktywne projekcje) mogą wzbogacić lekcje o nowe doświadczenia, od symulacji laboratoryjnych po wirtualne wycieczki szkolne.

 

Sztuczna inteligencja, cyberbezpieczeństwo i ekologia na pierwszym planie

Sztuczna inteligencja (AI) była zdecydowanie motywem przewodnim Bett 2025 – niemal wszędzie mówiło się o jej wpływie na edukację. Wielu prelegentów podkreślało jednak, że ważniejsze od samej mody na AI jest kreatywne wykorzystanie jej możliwości w nauczaniu, tak aby realnie podnosić efekty kształcenia.

Pokazywano praktyczne zastosowania: od automatyzacji żmudnych zadań nauczyciela (np. generowanie quizów, sprawdzanie prac domowych) po personalizację nauki dostosowującą tempo i styl przekazu do potrzeb ucznia. Na licznych panelach dyskutowano, jak AI może oddać nauczycielom cenny czas, przejmując część obowiązków administracyjnych i umożliwiając im skupienie się na pracy z uczniem.

 

Bett 2025

 

Jedna z prezentacji, prowadzona przez przedstawicielkę firmy Canva, pokazała np. jak narzędzia AI przyspieszają tworzenie materiałów dydaktycznych z godzin do minut.
Równie ważnym tematem było cyberbezpieczeństwo i ochrona danych w szkołach. W programie znalazły się prelekcje poświęcone cyberodporności placówek edukacyjnych, podkreślające potrzebę przygotowania szkół na rosnącą falę ataków i incydentów.

Przytoczono niepokojące statystyki – liczba zgłaszanych incydentów naruszenia bezpieczeństwa w oświacie wzrosła w 2023 roku o 55% względem poprzedniego – oraz konkretne przykłady, jak np. szkoła zmuszona do zamknięcia z powodu ataku ransomware w tygodniu rozpoczęcia targów. Eksperci zgodzili się, że kwestia bezpieczeństwa cyfrowego to dziś problem całej szkoły, nie tylko działów IT.

Zalecano holistyczne podejście: szkolenia personelu, planowanie procedur na wypadek incydentu oraz inwestycje w systemy ochrony przy ograniczonych budżetach placówek. Z kolei w kontekście VR/AR pojawiło się pytanie o bezpieczeństwo uczniów online – od ochrony prywatności w wirtualnych środowiskach po zapobieganie uzależnieniu od technologii – co omawiano m.in. podczas panelu o e-sporcie i bezpieczeństwie młodzieży w sieci.

 

Bett 2025

 

Zrównoważony rozwój i ekologia przenikały wiele dyskusji na targach, czyniąc je jednym z głównych trendów. Branża EdTech coraz mocniej akcentuje dążenie do edukacji neutralnej klimatycznie – szkoły chcą ograniczać zużycie energii, redukować elektroodpady i korzystać z rozwiązań w duchu gospodarki o obiegu zamkniętym.

Liczni wystawcy prezentowali energooszczędny sprzęt (np. drukarki z trybem eko, laptopy o dłuższej żywotności baterii) oraz programy recyklingu urządzeń. Wielkie firmy podkreślały swoje zielone inicjatywy – przedstawiciele Acer, Asus, Dell, HP, Lenovo i Canon mówili o dostosowaniu oferty do wymogów neutralności narzuconych szkołom, m.in. przez zapewnienie, że ich produkty pomagają ograniczyć ślad węglowy placówek.

Targi miały nawet dedykowaną strefę klimatyczną, gdzie można było zobaczyć projekty uczniowskie związane z ochroną środowiska (np. prototypy urządzeń z mikrokomputerami Micro:bit ostrzegające przed skutkami zmian klimatu). Ten zwrot ku ekologicznym aspektom pokazuje, że innowacja w edukacji ma być nie tylko inteligentna, ale i odpowiedzialna społecznie.

 

Bett 2025

 

Inicjatywy dla cyfrowej edukacji i wspieranie nauczycieli

Bett 2025 uwydatniło też znaczenie kompetencji cyfrowych nauczycieli oraz równego dostępu szkół do technologii. Podkreślano, że efektywna integracja EdTech nie kończy się na zakupie urządzeń – kluczowe jest inwestowanie w szkolenia i rozwój nauczycieli.

Wiele dyskusji dotyczyło najlepszych praktyk we wprowadzaniu nowych narzędzi do klas – mówcy zaznaczali, że nauczyciele potrzebują ciągłego wsparcia, wymiany doświadczeń i czasu na poznanie technologii, aby mogły one realnie poprawić wyniki nauczania.

Podczas targów ogłoszono również kilka programów wspierających edukację cyfrową. Przedstawiciele rządu i partnerzy społeczni debatowali nad inicjatywami likwidującymi wykluczenie cyfrowe – od dotacji na sprzęt dla mniej zamożnych szkół po projekty dostarczania szybkiego internetu na obszarach wiejskich. Firmy technologiczne również przedstawiły własne programy: np. Microsoft promował swoje darmowe szkolenia online dla pedagogów z zakresu Office 365 i AI, Google zachęcał do udziału w programie Certified Coach pomagającym nauczycielom wdrażać narzędzia Google w dydaktyce, a Lenovo chwaliło się inicjatywą Turning Waste into Educational Wonder – projektem przerabiania odpadów elektronicznych na pomoce naukowe.

Te działania pokazują, że sektor EdTech dostrzega potrzebę włączenia wszystkich szkół w cyfrową rewolucję, tak by żadna nie pozostała w tyle z braku środków czy umiejętności.
Prywatność danych i finansowanie technologii

 

Bett 2025 ASUS

 

Mimo entuzjazmu dla nowych rozwiązań, na Bett 2025 nie zabrakło trudnych pytań o bezpieczeństwo danych i finansowanie transformacji cyfrowej w edukacji. W dobie wszechobecnej AI i chmur obliczeniowych prywatność uczniów stała się palącym zagadnieniem. W kuluarach dyskutowano, jak pogodzić gromadzenie danych o postępach uczniów z wymogami RODO i etyką. Wiele uwagi poświęcono podejściu „privacy by design” – takiemu projektowaniu systemów edukacyjnych, by od podstaw chroniły dane dzieci. Uczestnicy wskazywali na kontrowersyjne praktyki – choćby fakt, że na samych targach dane uczestników są udostępniane sponsorom w ramach pakietów sponsorskich (zgodnie z polityką firmy Hyve, organizatora Bett).

To wywołało dyskusje, czy uczestnicy edukacyjnych eventów i użytkownicy szkolnych aplikacji zawsze mają pełną kontrolę nad tym, kto i w jakim celu przetwarza ich informacje osobiste.

Drugim spornym obszarem okazało się finansowanie technologii w edukacji. Z jednej strony dostawcy prześcigają się w ofertach innowacji, z drugiej – budżety szkół są ograniczone i nie zawsze nadążają za tempem rozwoju technicznego.

 

Bett 2025

 

Dyrektorzy placówek obecni na targach przyznawali, że trudno jest pogodzić potrzebę inwestycji w sprzęt i oprogramowanie z innymi palącymi wydatkami (kadry, infrastruktura tradycyjna). Pojawiły się głosy krytyczne, że wielkie koncerny technologiczne dominujące na Bett – choć oferują nieraz zniżki czy wersje edukacyjne – mogą przywiązywać szkoły do swoich ekosystemów na lata, co w przyszłości rodzi pytania o koszty i uzależnienie od jednego dostawcy.

Część uczestników wskazywała na potrzebę większego wsparcia publicznego: dotacji rządowych lub mechanizmów finansowania, które pozwoliłyby także mniejszym, mniej zamożnym szkołom skorzystać z edtechowej rewolucji. Padły nawet propozycje, by duże firmy łożyły na fundusze celowe (jako formę odpowiedzialności społecznej biznesu) lub by państwo tworzyło partnerstwa publiczno-prywatne ułatwiające wdrażanie technologii na szeroką skalę.

Bett 2025 pokazało zatem dwuznaczność edtechowej zmiany – z jednej strony ekscytację innowacjami, z drugiej świadomość wyzwań, jakie się z nimi wiążą. Mimo kontrowersji jedno jest pewne: technologia na dobre zagościła w edukacji, a coroczne londyńskie targi są barometrem tych przemian.