BGK: 20% polskich MŚP nie korzysta z żadnych narzędzi IT
Jak dowiadujemy się z raportu BGK “Cyfryzacja w sektorze MŚP – szanse i ograniczenia”, 20% polskich firm z sektora MŚP w ogóle nie używa narzędzi IT. Wniosek ten dotyczy w znakomitej większości mikroprzedsiębiorstw.
Generalnie przedsiębiorcy z sektora MŚP spodziewają się pozytywnych konsekwencji cyfryzacji. Jako wyzwania w tym procesie wskazują niedostateczną liczbę pracowników IT na rynku (43% wskazań) oraz brak odpowiednich możliwości finansowania niezbędnych inwestycji (41%).
„Cyfryzacja firm stwarza szerokie możliwości wzrostu gospodarczego w skali makro, ale także przekłada się na wyniki konkretnych przedsiębiorstw. Firmy doskonale to wiedzą – co drugi przedsiębiorca deklaruje, że jego firma będzie musiała wdrożyć nowe technologie cyfrowe, żeby utrzymać konkurencyjność. Badanie wykazało, że najwięcej do zrobienia mają mikroprzedsiębiorstwa” – przekonuje cytowany w raporcie ekspert BGK ds. transformacji cyfrowej przedsiębiorstw Ksawery Stojak.
„Największą grupę (57%) tworzą przedsiębiorstwa znajdujące się w początkowej fazie transformacji cyfrowej. Średnio, jak dotąd, udało im się wdrożyć zaledwie jedną z dziewięciu analizowanych technologii (średnia = 0,95). Najczęściej było nią oprogramowanie umożliwiające cyfrową komunikację wewnątrz firmy (29%). Firmy te dość często wykorzystują też media społecznościowe do rekrutacji pracowników (22%) lub promocji (20%)” – czytamy w raporcie.
27% firm można zaliczyć do grupy nieco bardziej zaawansowanej, które przeciętnie mają zaimplementowane więcej niż dwa rozwiązania (średnia = 2,53). Najmniejszą grupę firm (16% ogółu) tworzą te, które przeciętnie mają wdrożone ponad cztery z rozważanych rozwiązań cyfrowych (średnia = 4,36).
Technologie wybierane przez dwie większe grupy są standardem wśród należących do tej najmniejszej – stosuje je od 76% do 83% firm z tej puli.
Stopień włączenia rozwiązań cyfrowych w funkcjonowanie uzależniony jest m.in. od branży, co pośrednio wiąże się ze strukturą poszczególnych sektorów i ich cyfrowymi potrzebami. Jak czytamy w wynikach badań, duże ich zastosowanie obserwuje się zwłaszcza w działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej, a także w hotelarstwie i gastronomii oraz w handlu. Z kolei nieduże wykorzystanie technologii cyfrowych widoczne jest w przypadku firm zajmujących się transportem i gospodarką magazynową, działalnością finansową i ubezpieczeniową oraz rynkiem nieruchomości.