Biznes chce usług chmurowych od wielu dostawców! Wynika z badania, przeprowadzonego przez IBM Institute for Business Value we współpracy z Oxford Economics.

Nowe, globalne badanie IBM (NYSE: IBM) dotyczące transformacji chmurowej wykazało istotną zmianę potrzeb biznesowych przedsiębiorstw. Zaledwie 3 procent respondentów potwierdziło, że w 2021 roku korzysta wyłącznie z jednego prywatnego lub publicznego dostawcy usług chmurowych, w porównaniu z 29 procentami w 2019 roku. Chmura hybrydowa stała się dominującą architekturą informatyczną także w Polsce, gdzie obecnie już tylko 5 procent przedsiębiorców korzysta z jednego dostawcy usług chmurowych w porównaniu z 30 procentami w 2019.

 

Globalne badanie, przeprowadzone przez dział badawczy IBM Institute for Business Value (IBV) we współpracy z Oxford Economics, objęło prawie 7 200 osób pracujących na stanowiskach kierowniczych najwyższego szczebla w 28 branżach i 47 krajach, w tym Polski. Wyniki wskazują, że sektor usług chmurowych wkroczył w erę hybrydową i „wielochmurową”, a najczęstsze obawy przedsiębiorców w dalszym ciągu dotyczą uzależnienia od dostawcy, bezpieczeństwa, zgodności i interoperacyjności.

 

Badanie wykazało ponadto, że:

Zagrożenia cybernetyczne są na najwyższym poziomie w historii 

  • Złożoność infrastruktury zwiększa prawdopodobieństwo powstawania luk, które są wykorzystywane przez cyberprzestępców.
  • Jednak, co zaskakujące, ponad jedna trzecia respondentów nie wskazała, że poprawa bezpieczeństwa cybernetycznego i zmniejszenie ryzyka związanego z bezpieczeństwem należą do ich największych inwestycji biznesowych i informatycznych
  • Jednocześnie, 76 procent respondentów z Polski stwierdziło, że rozwiązania bezpieczeństwa danych stosowane w ich architekturze chmurowej są ważne lub bardzo ważne, w większości przypadków, dla powodzenia ich projektów cyfrowych.

 

Firmy odrzucają uzależnienie od jednego dostawcy

  • Blisko 69 procent respondentów z Polski stwierdziło, że możliwość pełnego przenoszenia zadań operacyjnych bez uzależnienia od jednego dostawcy jest ważna lub niezwykle ważna dla powodzenia ich przedsięwzięć cyfrowych.
  • Prawie 71 procent polskich respondentów stwierdziło, że uzależnienie od dostawcy jest istotną przeszkodą w poprawie wydajności biznesowej w większości lub we wszystkich częściach ich środowisk chmurowych.

 

Wdrożenia chmur publicznych ewoluują w kierunku chmur branżowych

  • Prawie 70 procent respondentów z sektora rządowego i usług finansowych na świecie wskazało zgodność z przepisami branżowymi jako przeszkodę w osiąganiu wydajności biznesowej ich chmur obliczeniowych.

 

„Na początku swojej przygody z technologiami chmurowymi, wiele firm korzystało z kilku różnych chmur, co powodowało złożoność i rozłączność poszczególnych elementów, potencjalnie narażając je na poważne zagrożenia bezpieczeństwa” – powiedział Tomasz Zięba, Cloud and Data Platform Leader IBM Polska i Kraje Bałtyckie. „Obecne wyniki potwierdzają, że aby transformacja cyfrowa zakończyła się sukcesem, narzędzia bezpieczeństwa, zarządzania i zgodności muszą obsługiwać wiele chmur i być wbudowane w hybrydowe architektury chmurowe w samym swym założeniu” – dodał.

 

Badanie wykazało, że przedsiębiorstwa muszą ocenić swój sposób korzystania ze środowisk chmurowych pod względem wdrożenia, migracji, prędkości działania i potencjalnych oszczędności kosztów.

 

Opracowano także inne zalecenia:

  • Skoncentruj się na bezpieczeństwie i prywatności. Określ, gdzie znajdują się twoje krytyczne obciążenia i przeanalizuj, kto i co ma do nich dostęp. Regularnie sprawdzaj, czy kontrole bezpieczeństwa i polityki prywatności są przestrzegane, lecz także czy niewłaściwie skonfigurowane zasoby i luki w oprogramowaniu są szybko usuwane.
  • Ustal, które obciążenia powinny zostać przeniesione do chmury. Przeprowadź inwentaryzację środowiska IT, aby skutecznie określić, które obciążenia i aplikacje przyniosą największą wartość znajdując się w chmurze, a które lepiej pozostawić w zasobach wewnętrznych.
  • Spraw, aby dane pracowały dla Ciebie. Przeanalizuj obciążenia za pomocą narzędzi opartych na sztucznej inteligencji i najlepszych praktyk, aby określić, gdzie i jak – z uzasadnionych powodów – umieścić je we właściwym miejscu.
  • Ustal podejście taktyczne. Przeanalizuj możliwe optymalizacje w sferze technologii, na przykład ustalenie optymalnego podejścia do modernizacji konkretnych aplikacji i zarządzania ważnymi kwestiami, takimi jak bezpieczeństwo, ład organizacyjny i odzyskiwanie danych po awarii.
  • Zbierz właściwy zespół. Powołaj interdyscyplinarny zespół, który będzie pracować nad określeniem sposobu, w jaki przedsiębiorstwo tworzy wartość dla swoich klientów.

 

Black Friday przyniósł średnie obniżki na poziomie 3,6%, wynika z najnowszego badania Deloitte, a blisko 60% sklepów internetowych w Polsce nie zmieniło w tym czasie wogóle cen!