Blisko 40% Polaków doświadczyło wyłudzenia danych za pośrednictwem telefonu
Jak wynika z badania ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów zatytułowanego „Cyberbezpieczeństwo i ochrona danych osobowych w Internecie”, wyłudzenia danych osobowych lub jego próby za pośrednictwem telefonu doświadczyło 37% Polaków.
Z kolei blisko połowa (47%) badanych osób doświadczyła tego za pośrednictwem e-maila, 40% poprzez SMS-a, 37% przez rozmowę telefoniczną, a przez fałszywe strony internetowe lub wiadomości wysyłane na komunikatorach – po 34%. Z wyników badania można wyczytać, że 54% respondentów z grupy wiekowej 18-24 lata bezpośrednio doświadczyło wyłudzenia danych osobowych lub jego próby za pośrednictwem SMS-a, a 48% e-maila oraz 27% rozmowy telefonicznej.
„To tym bardziej niepokojące, że 41% młodych osób w wieku 18-24 lata ocenia poziom swojej wiedzy na temat bezpieczeństwa danych osobowych jako wysoki lub bardzo wysoki. To najwyższy odsetek spośród wszystkich grup wiekowych. Ale równocześnie 16% respondentów z pokolenia Z przyznało, że osobiście doświadczyło kradzieży danych. W rezultacie ich wiedza okazała się niewystarczająca. Oznacza to, że zagrożenie ze strony hakerów jest dla zetek bardzo poważne, gdyż urządzenia mobilne, z których codziennie korzystają, są źródłem bezcennej wiedzy o konsumentach. Jeśli cyberprzestępcy wykradną przechowywane na nich dane osobowe, jak imię, nazwisko, numer PESEL czy loginy do bankowości internetowej, mogą w prosty sposób wyczyścić nasze konto bankowe z pieniędzy czy wyłudzić kredyt bądź pożyczkę. Szczególnie że do skutecznej kradzieży wielokrotnie wystarczy tylko jedno kliknięcie posiadacza telefonu w podejrzany link” – zauważył ekspert serwisu ChronPESEL.pl Bartłomiej Drozd, którego słowa przytoczono w notatce.
Z danych CERT Polska wynika zaś, że w 2023 r. zarejestrowano 41,4 tys. zgłoszeń związanych z phishingiem, co stanowi 51,6% wszystkich incydentów. To od lat najpopularniejsza i najprostsza metoda oszustwa stosowana przez cyberprzestępców.
Phishing polega na podszywaniu się pod znane i zaufane osoby lub instytucje. Hakerzy wysyłają fałszywe maile lub SMS-y zawierające link, po którego kliknięciu przez użytkownika mogą przejąć zdalnie kontrolę nad telefonem lub zainfekować urządzenie złośliwym oprogramowaniem.