Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Blisko co czwarty Polak używa AI w życiu prywatnym, a co drugi w pracy – wynika z badań ARC Rynek i Opinia

42% badanych w Polsce twierdzi, że wykorzystuje rozwiązania AI w życiu prywatnym. Jest to podobny odsetek jak np. wśród mieszkańców USA (48%) czy Szwajcarii (43%), wynika z badania* zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia w Polsce oraz kilkunastu innych krajach w ramach sieci IriS. Z kolei na stosowanie AI w pracy wskazuje 19% badanych rodaków. 

„Trzy czwarte Polaków w wieku 18-65 lat zetknęło się z pojęciem sztucznej inteligencji i jej zastosowaniami. Tak wynika z badania zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia w Polsce oraz kilkunastu innych krajach w ramach sieci Iris. Na tle międzynarodowym wypadamy jednak stosunkowo słabo, bowiem w wielu krajach poziom takich deklaracji jest zdecydowanie wyższy, są to np. Szwajcaria (98%) czy Hiszpania (93%). Jedynie 15% mieszkańców Polski ocenia swoją wiedzę na temat AI jako dobrą lub bardzo dobrą” -napisano w notatce dołączonej do badania.

Wśród badanych z Polski 30% wyraża przekonanie, że zalety AI przeważą nad jej negatywnymi skutkami.

„Polacy na tle innych badanych krajów wydają się bardziej sceptyczni, jeśli chodzi o to, czy pozytywne aspekty związane z zastosowaniem sztucznej inteligencji przeważają nad negatywnymi. Wśród osób, które spotkały się z pojęciem AI i jego zastosowaniami, uważa tak tylko mniej niż co trzecia (30%), natomiast zdania przeciwnego jest 28%, pozostali (42%) nie są zdecydowani lub uważają, że zalety i wady sztucznej inteligencji kompensują się wzajemnie. Ale taką sceptyczną postawę prezentuje też wielu innych Europejczyków – podobne opinie do Polaków mają Francuzi, Finowie, Austriacy czy Szwajcarzy, podczas gdy w Indonezji, Malezji, Meksyku czy Południowej Korei jest zdecydowanie więcej entuzjastów AI. W Europie najbardziej pozytywne podejście do AI prezentują Hiszpanie i Włosi” – podano.

*Badanie zostało przeprowadzone w 2024 roku metodą CAWI na reprezentatywnej pod względem płci, wieku, wykształcenia, wielkości zamieszkiwanej miejscowości oraz regionu GUS próbie Polaków w wieku powyżej 18 lat przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia, N=1055 respondentów oraz w 16 innych krajach świata w ramach sieci firm badawczych IriS.