Bosch Tech Day 2024: Bosch zaprezentował rozwiązania w zakresie oprogramowania dla motoryzacji
W Bosch oprogramowanie odgrywa kluczową rolę, dlatego dostawca technologii i usług rozszerza swoją działalność w tym obszarze: do końca dekady firma zamierza osiągnąć miliardowe przychody ze sprzedaży oprogramowania. „Już od dłuższego czasu zajmujemy się rozwiązaniami software’owymi” – powiedział dr Stefan Hartung, prezes zarządu Bosch, podczas wydarzenia Bosch Tech Day 2024 w Renningen. „Dzięki obszernej i specjalistycznej wiedzy możemy programować nasze produkty samodzielnie. Tworzymy nasze rozwiązania zgodnie z ideą technologii »bliżej nas«, dzięki czemu przyczyniamy się do poprawy jakości życia użytkowników”.
Oprogramowanie Bosch już teraz działa w wielu obszarach, m.in. w dużych zakładach produkcyjnych, wielu warsztatach samochodowych czy branży medycznej: ostrzega kierowców przed pojazdami jadącymi pod prąd, chroni cenne zasoby, kieruje maszynami budowlanymi, a nawet znajduje zastosowanie w Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Inżynierią programowania zajmuje się łącznie 48 tys. pracowników Bosch, z czego aż 42 tys. w sektorze Mobility.
„Rozwój oprogramowania gruntownie zrewolucjonizuje branżę motoryzacyjną” – powiedział Hartung.
„W przyszłości samochody będą całkowicie zintegrowane ze światem cyfrowym, dzięki czemu będzie je można na bieżąco aktualizować” – dodał dr Markus Heyn, członek zarządu Bosch i prezes sektora Mobility.
Samochody będą mogły zostać wyposażane w nowe funkcje nie w warsztacie, lecz przez wygodną bezprzewodową aktualizację oprogramowania (over-the-air). Jak zauważył Markus Heyn: „Dzięki rozwiązaniom Bosch pojazdy będą wolniej się starzeć”.
Mowa tu nie tylko o samochodach osobowych – ciężarówki, motocykle i rowery elektryczne również będą otrzymywać nowe funkcje zwiększające bezpieczeństwo i wygodę za pomocą aktualizacji. Od debiutu inteligentnego systemu przeznaczonego do rowerów elektrycznych pod koniec 2021 roku Bosch wprowadził za pośrednictwem aplikacji eBike Flow ok. 70 nowych funkcji i modyfikacji – od alarmu i możliwości śledzenia po nowe tryby jazdy.
Potencjał oprogramowania
Usługi cyfrowe i oprogramowanie są obecnie podstawą sukcesu biznesowego Bosch – stymulują i umożliwiają rozwój innowacji w firmie i całej branży. Obszerna specjalistyczna wiedza w dziedzinach mobilności, produkcji i budownictwa czyni z Bosch atrakcyjnego partnera dla liderów branży informatycznej.
„Aby wykorzystać ogromny potencjał oprogramowania i sztucznej inteligencji, potrzeba współpracy na partnerskich zasadach. Niewiele firm może podołać wyzwaniom samodzielnie. W tym kontekście szczególnie przydatne są rozwiązania typu open-source, które pozwalają firmom dzielić się wiedzą, a tym samym ograniczyć koszty i tworzyć ustandaryzowane rozwiązania” – powiedział Hartung.
W dziedzinie sztucznej inteligencji, która staje się kluczowa dla rozwoju oprogramowania, istotną rolę mogą odegrać decydenci – firmy potrzebują bowiem stabilnego otoczenia do planowania i realizacji swoich działań biznesowych. Niedawno Unia Europejska przyjęła rozporządzenie AI Act:
„Akt dotyczący sztucznej inteligencji należy szybko przekształcić w konkretne standardy, aby zapewnić klarowność regulacji. Pomoże to uniknąć niepotrzebnego spowolnienia lub nawet całkowitego zastopowania rozwoju technologii” – dodał Hartung.
Początek ery mobilności opartej na oprogramowaniu
W motoryzacji pod wpływem wspomnianych zmian kształtuje się nowy trend: pojazdy oparte na oprogramowaniu. Software staje się coraz ważniejszym elementem przy projektowaniu i rozwijaniu nowych modeli pojazdów. Według niedawno przeprowadzonego badania McKinsey światowy rynek aplikacji i elektroniki w motoryzacji osiągnie w 2030 roku wartość 462 mld dolarów. Od 2023 roku udział oprogramowania w pojazdach się potroi. Firma Bosch zamierza aktywnie uczestniczyć w tym rosnącym rynku i utrzymać pozycję preferowanego partnera dla producentów samochodów na całym świecie.
„Wkraczamy w erę pojazdów opartych na oprogramowaniu” – powiedział Heyn. „To dobra wiadomość dla Bosch, ponieważ tworzymy zarówno komponenty, jak i oprogramowanie. Należymy do nielicznych firm, które w pełni opanowały integrację elektroniki samochodowej z rozwiązaniami w chmurze”.
Oferując produkty i usługi takie jak Vehicle Health, Bosch pomaga operatorom flot zapobiegać awariom pojazdów i zwiększać wydajność. Z myślą o branży logistycznej Bosch stworzył cyfrową platformę Bosch L.OS, która ułatwia digitalizację i upraszcza cały łańcuch operacji. Ponadto firma stworzyła specjalny system eBrake to Zero, który umożliwia niezwykle łagodne hamowanie bez nieprzyjemnych wstrząsów. Dzięki tej funkcji zatrzymywanie pojazdu w korku jest nie tylko bardziej komfortowe, ale także zapobiega chorobie lokomocyjnej.
„Nasze oprogramowanie zapewnia płynne poruszanie się i hamowanie pojazdu, porównywalne do jazdy z doświadczonym szoferem” – powiedział Heyn.
Mobilności opartej na oprogramowaniu będą towarzyszyć zmiany w konstrukcji pojazdów: od wyspecjalizowanej po scentralizowaną i opartą na wielu systemach, gdzie już pojedyncze komputery i czujniki zapewnią wysoką wydajność działania. Obecnie w jednym samochodzie pracuje około stu jednostek sterujących, dostarczanych przez różnych producentów. Z kolei samochodem opartym na oprogramowaniu będzie kierować nie więcej niż kilkanaście komputerów pokładowych. Z tego względu funkcje specyficzne dla poszczególnych obszarów będą musiały być integrowane w nowoczesnym centralnym systemie. W związku z tym na początku tego roku firmy Bosch i Qualcomm wspólnie zaprezentowały nowy komputer pokładowy, który jako pierwszy łączy funkcje informacyjno-rozrywkowe z zadaniami asystenta kierowcy.
Umożliwi to producentom zmniejszenie nie tylko przestrzeni niezbędnej na montaż, liczby kabli i masy pojazdów, ale przede wszystkim także kosztów. Dzięki połączeniu funkcji informacyjno-rozrywkowych i asystenta kierowcy oszczędności w samych jednostkach sterujących mogą sięgać nawet 30%. Nowoczesne komputery pokładowe już teraz są ogromnym sukcesem Bosch: w ostatnich trzech latach firma osiągnęła sprzedaż o wartości blisko 4 mld euro.
Niezależnie jednak od ich liczby komputery i pakiet oprogramowania w pojazdach muszą być ze sobą połączone, aby umożliwić komunikację pomiędzy komponentami różnych marek. Dlatego spółka zależna Bosch ETAS oferuje rozwiązania middleware, czyli oprogramowanie pośredniczące między komponentami pojazdu a aplikacjami – nawet jeśli pochodzą od różnych dostawców.
Dziś w mało którym samochodzie nie ma komponentów marki Bosch – podobnie w przyszłości nie znajdziemy na drogach pojazdów bez jej oprogramowania.