Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Branża cyfrowa postuluje dodatkowe zachęty dla inwestorów w sektorze badań i rozwoju w Polsce

W naszym kraju swoją działalność B+R prowadzą nie tylko małe laboratoria i start-upy, ale także znane globalne firmy technologiczne, które inwestują w ten obszar ogromne środki finansowe i korzystają z polskich talentów. Jak wskazują eksperci Cyfrowej Polski w raporcie „Działalność badawczo-rozwojowa (B+R) w Polsce. Ocena sytuacji i perspektywy dla gospodarki cyfrowej” efektem ich prac są innowacje, które potem wykorzystywane są na całym świecie.

Na polski sektor R&D jeszcze 7 lat temu wydatki sięgały ledwie 18,1 mld złotych, a obecnie wydaje się na ten cel ponad 44,7 mld złotych. Zwiększa się też też liczba podmiotów zajmujących się badaniami i rozwojem. Według badań GUS-u w 2015 r. było ichzaledwie 4427. Teraz działa ich 7431.

„Przedsiębiorstwa chętnie wspierają przemiany cyfrowe w Polsce, inwestując coraz więcej w obszar badawczo-rozwojowy – komentuje Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska. – Tylko że same finanse i chęci nie wystarczą. Potrzeb jest znacznie więcej. Na co dzień widzimy konieczność choćby uproszczenia przepisów podatkowych, ułatwienia procedur patentowych czy lepszego kształcenia kadry naukowej”.

W centrach badawczo-rozwojowych w Polsce, prowadzonych przez firmy technologiczne, powstaje dziś wysokiej jakości oprogramowanie, którego działanie obserwujemy później m.in. w smartfonach i telewizorach, w sieciach mobilnych, multimediach, czy w funkcjonowaniu inteligentnych budynków. Specjaliści znad Wisły zajmują się także analizą dźwięku, obrazu, tekstu oraz innych danych wykorzystywanych, m.in. przy tworzeniu systemów rekomendacyjnych czy nawigacyjnych. Projektowane w Polsce rozwiązania wizyjne wykorzystywane są w kamerach, rzeczywistości rozszerzonej oraz analizie wyświetlanego obrazu. W naszym kraju toczą się także prace nad zwiększeniem efektywność energetyczną stacji bazowej 5G – podaje w raporcie Cyfrowa Polska.

„To wszystko przykłady konkretnych rozwiązań, nie tylko zmieniających oblicze technologii, ale także wyzwalających potencjał intelektualny specjalistów. Bo warto zaznaczyć, że inwestowanie w obszar badań i rozwoju nie sprowadza się tylko do pieniędzy. Rozwój karier polskich ekspertów i specjalistów przekłada się wprost na potencjał krajowej gospodarki” – mówi Michał Kanownik.

Jak podkreślają autorzy raportu, firmy prowadzące badania na dużą skalę borykają się w Polsce z problemami, które powinny zostać rozwiązane. Chodzi między innymi oskomplikowane procedury prawne i finansowe, powszechność modelu B2B w odniesieniu do zatrudniania etatowych pracowników, braki w dostępności wykwalifikowanej kadry na rynku oraz zwiększające się koszty dodatkowe i prognozowane nowe obciążenia podatkowe.

W raporcie w tym kontekście wskazano zwłaszcza projektowaną przez Ministerstwo Finansów (w oparciu o wytyczne OECD) ustawę o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych, które nakładają w praktyce na te przedsiębiorstwa podatek minimalny. Według Cyfrowej Polski zmiany te, gdy wejdą w życie, będą osłabiały efekty istniejących już w systemie zachęt inwestycyjnych.

Celem Polski powinno być nie tylko niezniechęcanie do prowadzenia działalności B+R, a nawet więcej – oferowanie większych zachęt. Eksperci wskazują choćby wdrożenie zwrotności ulgi B+R także dla tych przedsiębiorców, którzy obecnie nie mogą efektywnie skorzystać z tego typu rozwiązania. Znaczy to tyle, że w razie niewykorzystania w pełni ulgi podatkowej na działalność B+R, podmiot prowadzący badania mógłby wnioskować o zwrot pozostałej kwoty lub o zaliczenie jej na poczet innych zobowiązań podatkowych.

Pomóc może także budowa szerokiej platformy współpracy pomiędzy centrami B+R zlokalizowanymi w Polsce oraz regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Jak proponują eksperci Związku Cyfrowa Polska, taka inicjatywa powinna być tworzona pod auspicjami oraz ze wsparciem polskiego rządu, np. Ministerstwa Rozwoju i Technologii, we współpracy z organizacjami branżowymi.

Zachęty powinny być przygotowane zarówno w skali makro (jak wskazano powyżej), jak i mikro. Eksperci w raporcie podsuwają myśl, że istotne byłoby wprowadzenie systemu zachęt dla inżynierów pracujących w ośrodkach badawczo-rozwojowych; tak, aby mogli oni śmielej podejmować własne inicjatywy i projekty, które pozwoliłyby stworzyć w kraju nowe innowacyjne przedsiębiorstwa dostarczające nowoczesne produkty i usługi.

W raporcie podkreślono, że Ministerstwo Finansów jest świadome tych postulatów i planuje prace nad przebudową systemu ulg, jednak one mają rozpocząć się dopiero pod koniec 2024 roku, a same przepisy będą możliwe do przyjęcia w 2026 roku. W konsekwencji obecnie nasz kraj wydaje się mało atrakcyjnym i stabilnym prawnie miejscem dla inwestorów. Przedłużająca się sytuacja w obecnym kształcie może spowodować niechęć do dalszego inwestowania w polską gospodarkę.