Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Branża motoryzacyjna w panice przez chińskie ograniczenia eksportu metali ziem rzadkich

Metale ziem rzadkich panika motoryzacja

Globalny przemysł motoryzacyjny zmaga się z największym od lat kryzysem surowcowym. Chińskie restrykcje eksportowe dotyczące metali ziem rzadkich postawiły europejskich i amerykańskich producentów aut oraz dostawców części w stan najwyższej gotowości. Według ekspertów, bez pilnych dostaw, fabryki mogą stanąć już w połowie lipca!

 

Kluczowy surowiec na wagę złota

Ostatnie tygodnie przyniosły branży motoryzacyjnej nową falę niepewności. Frank Eckard, prezes niemieckiej firmy Magnosphere, podkreśla skalę problemu:

„Cały przemysł samochodowy panikuje. Są gotowi zapłacić każdą cenę”.

Magnesy oparte na metalach ziem rzadkich są obecnie jednym z najbardziej deficytowych komponentów niezbędnych do produkcji samochodów spalinowych i elektrycznych.

Przyczyną obecnych problemów są zaostrzone przez Chiny zasady wydawania pozwoleń eksportowych na magnesy i metale ziem rzadkich. Jak podaje AlixPartners, Państwo Środka kontroluje do 70% światowego wydobycia metali ziem rzadkich, 85% mocy rafineryjnych oraz aż 90% globalnej produkcji stopów i magnesów z tych surowców. Tymczasem statystyczny samochód elektryczny wykorzystuje ok. 0,5 kg tych pierwiastków, a samochód spalinowy połowę tej ilości. Oznacza to, że każda dłuższa blokada eksportu będzie bezpośrednią przyczyną zatrzymania całych linii produkcyjnych.

 

Metale ziem rzadkich

“Rare-earth-metals-conceptual-image-184893255-588524525f9b58bdb355bc2e” by knowing3 is marked with Public Domain Mark 1.0.

 

Ryzyko trzeciego szoku łańcucha dostaw

Obawy producentów i dostawców nie są bezpodstawne. Przez ostatnie pięć lat sektor motoryzacyjny doświadczył już dwóch poważnych kryzysów: pandemii COVID-19 w 2020 roku i niedoboru półprzewodników w latach 2021–2023. Oba te wydarzenia skutkowały miliardowymi stratami oraz drastycznymi ograniczeniami produkcji na całym świecie.

Obecny kryzys unaocznia, że pomimo wcześniejszych deklaracji o dywersyfikacji dostaw i budowie zapasów strategicznych, łańcuchy dostaw wciąż są silnie uzależnione od Chin. Jak mówi Frank Eckard, „nikt nie wyciągnął wniosków z przeszłości”. Organizacja europejskich dostawców CLEPA alarmuje, że pierwsze zakłady już zostały zmuszone do wstrzymania produkcji, a kolejne przerwy są kwestią czasu.

Według Benjamina Kriegera, sekretarza generalnego CLEPA, „prędzej czy później kryzys dotknie wszystkich”. Współczesne samochody zawierają dziesiątki elementów budowanych w oparciu o magnesy z ziem rzadkich – od silniczków do lusterek, przez głośniki, pompy oleju, po czujniki odpowiedzialne za bezpieczeństwo i układy hamulcowe.

 

Nadzieja w dyplomacji

Na arenie politycznej trwa intensywny dialog. Prezydent USA Donald Trump zapowiedział, że prezydent Chin Xi Jinping zgodził się na odblokowanie eksportu metali ziem rzadkich do Stanów Zjednoczonych, a delegacje handlowe obu krajów mają spotkać się w Londynie w celu dalszych negocjacji. Niemniej jednak decyzje o przyznaniu pozwoleń eksportowych leżą w rękach nielicznej grupy chińskich urzędników, co dodatkowo potęguje niepewność na globalnym rynku.

Branża rozważa alternatywne źródła dostaw, inwestycje w recykling metali oraz rozwój technologii ograniczających uzależnienie od Chin. Jednak, jak pokazuje obecna sytuacja, powrót do równowagi potrwa co najmniej kilka lat.