BYD prezentuje Super e-Platform – 5 minut ładowania na 400 km zasięgu

Chiński gigant motoryzacyjny BYD ogłosił premierę Super e-Platform – przełomową technologię „megawatowego błyskawicznego ładowania”. Nowa platforma umożliwia osiągnięcie mocy ładowania na poziomie 1 MW (1000 kW), co pozwala na uzupełnienie energii na 400 km zasięgu w zaledwie 5 minut.
Super e-Platform opiera się na pełnej architekturze 1000V, w której wszystkie kluczowe komponenty, takie jak akumulatory, silniki i systemy zasilania, zostały dostosowane do pracy pod wyższym napięciem. Zastosowanie nowych akumulatorów „flash charge” pozwoliło na redukcję oporu wewnętrznego o 50%, co skutkuje wzrostem prądu ładowania do 1000 A i osiągnięciem wyjątkowo wysokiego wskaźnika ładowania 10C.
Wraz z nową platformą, BYD zaprezentował pierwszy na świecie produkcyjny silnik elektryczny o prędkości 30 000 obr./min. Jego moc wynosi 580 kW, a maksymalna prędkość pojazdu z nim wyposażonego przekracza 300 km/h. Ponadto firma opracowała 1500V układ scalony z węglika krzemu, który zapewnia lepszą efektywność i kompatybilność z wysokowydajnym ładowaniem.

Sieć „megawatowych” stacji i inteligentne rozwiązania
Aby zapewnić dostępność technologii, BYD zapowiedział budowę ponad 4000 stacji ładowania o mocy 1 MW. Nowe, chłodzone cieczą terminale flash charge mogą osiągać maksymalną moc 1360 kW, a dzięki zastosowaniu podwójnych złącz ładowania i inteligentnej regulacji napięcia, system jest kompatybilny z istniejącą infrastrukturą szybkiego ładowania.
Nowe modele z Super e-Platform
Pierwszymi modelami wykorzystującymi nową platformę są Han L EV i Tang L EV, które właśnie weszły do przedsprzedaży. Ich ceny wahają się od 270 000 do 350 000 juanów (ok. 160 000 – 210 000 zł) dla Han L EV oraz 280 000 – 360 000 juanów (ok. 165 000 – 220 000 zł) dla Tang L EV. Oba samochody wyposażone są w zaawansowany system autonomicznej jazdy „Tian Shen Zhi Yan” (Boskiego Oka) i zadebiutują na rynku w kwietniu.
BYD zapowiada także hybrydowe wersje Han L DM i Tang L DM, które będą pierwszymi pojazdami z nową generacją napędu DM-p King Hybrid. Te wersje są już dostępne do zamówień w tzw. „ślepej przedsprzedaży”, bez ujawnionych szczegółowych specyfikacji.