BYD wprowadza markę premium Denza do Europy

Podczas Tygodnia Designu w Mediolanie chińska firma BYD oficjalnie zadebiutowała w Europie z marką Denza – luksusowym brandem, który ma konkurować z takimi gigantami jak BMW czy Mercedes-Benz. To nowy etap ekspansji BYD, wspierany imponującym rozwojem technologicznym i produkcyjnym.
BYD, największy producent samochodów elektrycznych na świecie, oficjalnie ogłosił wejście swojej marki premium – Denza – na rynek europejski. Premierowy pokaz odbył się 7 kwietnia 2025 roku w Mediolanie, w trakcie prestiżowego Tygodnia Designu. Na wydarzeniu obecni byli m.in. wiceprezes wykonawcza BYD Stella Li oraz specjalny doradca ds. Europy Alfredo Altavilla.
Denza, niegdyś wspólne przedsięwzięcie BYD i Mercedesa (w proporcjach 50:50), od pewnego czasu należy w całości do chińskiego koncernu. Marka odgrywać ma kluczową rolę w europejskiej strategii firmy. Jak podkreślił Altavilla, Denza będzie technologicznym laboratorium BYD – rozwiązania wprowadzone w jej modelach mają z czasem trafiać także do bardziej przystępnych cenowo samochodów macierzystej marki.

W 2024 roku BYD miał 2,8% udziału w rynku EV w Europie, głównie dzięki wprowadzeniu hybryd. Denza ma jednak celować wyżej – w segment klientów premium, zarówno tych tradycyjnych, jak i młodszych, nastawionych na nowinki technologiczne.
Na europejski debiut Denzy wybrano sportowe kombi Z9 GT o mocy 1000 KM, które trafi do sprzedaży pod koniec 2025 roku. Model dostępny będzie w wersji elektrycznej, a wariant hybrydowy zapowiedziano na początek 2026. Cena nie została jeszcze ujawniona, ale wiadomo, że przekroczy ona 72 tys. euro – czyli górną granicę cenową obecnej oferty BYD w Europie.
W dalszej kolejności na Stary Kontynent trafi również luksusowy van D9, a Altavilla zapowiedział, że gama Denzy może rozszerzyć się też o dwa pojazdy terenowe. Ambicje firmy są jasne – stworzyć pełnoprawną, kompletną markę premium.

Choć węgierska fabryka BYD rozpocznie działalność już w październiku 2025, a druga – w Turcji – ruszy w marcu 2026 (po osiągnięciu pełnej zdolności produkcyjnej europejskie zakłady mają wytwarzać łącznie 500 tys. pojazdów rocznie), wszystkie modele Denzy będą eksportowane z Chin.