Canalys opublikował raport dotyczący rynku komputerów osobistych i tabletów za Q1 2021 r. Wzrosty są więcej niż imponujące, liderem rynku Lenovo! Największym wygranym Chromebooki w których liderem jest HP.
Canalys opublikował kwartalny raport dotyczący rynku komputerów osobistych i tabletów za pierwszy kwartał 2021 r. Wyniki są więcej niż imponujące – sprzedaż komputerów i tabletów w ujęciu rocznym podwoiła się. Żaden segment nie wzrósł jednak tak jak Chromebooki – sprzedaż tychże wzrósł o 275%.
Najnowsze dane Canalys pokazują, że całkowity światowy rynek komputerów osobistych (w tym tabletów) wzrósł silnie przez czwarty kwartał z rzędu, a dostawy wzrosły o 53,1% rok do roku i wyniosły 122,1 miliona sztuk. Zdecydowanym zwycięzcą rynku są jednak Chromebooki.
Chromebooki vs reszta
Canalys utrzymuje Chromebooki w osobnej kategorii, mimo iż de facto są to laptopy lub urządzenia typu dwa w jednym – korzystają jednak z innego systemu operacyjnego, a i koncepcja pracy na nich jest inna, bo oparta wyłącznie o przeglądarkę (i aplikacje rodem z Androida).
Na powyższym wykresie widać znakomicie stały wzrost od połowy ubiegłego roku. Co ciekawe, w Q1 2021 wyraźnie rosły laptopy i desktopy, podczas gdy tablety i Chromebooki sprzedawały się słabiej niż w Q4 2021. Autorzy raportu wprawdzie nie podają dlaczego, ale pokuszę się o interpretację. Sądzę, że bombardowani informacjami i opiniami, mówiącymi, że „nowa normalność” zostanie z nami na dłużej, że praca zdalna, ograniczenia w podróży i inne zmiany wywołane pandemią pozostaną z nami na dłużej, zaczęliśmy podejmować inne decyzje zakupowe. Np. kierując się w stronę najwygodniejszej maszyny do pracy – desktopa, który traci jedynie w przypadku użytkowników mobilnych. A skoro mobilność ma i tak być długotrwale ograniczona… Oczywiście, do gry wchodzi także różnica w sezonach zakupowych, niemniej wydaje się, że nie dotyczy ona zupełnie desktopów. W ujęciu całego roku to jednak Chromebooki są zwycięzcami.
„Chromebooki są teraz naprawdę popularnym produktem komputerowym” – powiedział Brian Lynch, analityk ds. Badań w Canalys. „Chociaż sektor edukacji nadal odpowiada za większość przesyłek, ich popularność wśród konsumentów i tradycyjnych klientów komercyjnych osiągnęła nowy poziom w ciągu ostatniego roku. HP i Lenovo dominują na rynku Chromebooków, ale boom dotknął wszystkich, co umożliwiło dostawcom takim jak Acer i Samsung zdobycie znacznych udziałów w rynku komputerów PC poprzez zaspokojenie popytu na Chromebooki. Google ma teraz mocną pozycję do współpracy ze swoimi partnerami OEM i kanałem do cementowania różowej przyszłości Chromebooków.”
Tablety w czasie pandemii
Tablety zdecydowanie wróciły z pewnego niebytu podczas pandemii. Wcześniej cieszące się raczej słabnącym zainteresowaniem, zaczęły się sprzedawać dobrze głównie za sprawą sektora edukacyjnego. Generalnie tablety notowały stały kwartalny wzrost, ale w porównaniu z I kwartałem 2020 r. Wzrost wyniósł 51,8%. Wszystkim głównym graczom udało się odnotować roczny wzrost, z wyjątkiem Huawei, co nie powinno dziwić ze względu na restrykcje narzucone przez USA.
Lenovo największym globalnym graczem
Podsumowując – patrząc na wszystkie kategorie razem, Lenovo utrzymało się na szczycie, wyprzedzając Apple, HP, Dell i Samsung. Pierwsza piątka utrzymała swoje pozycje w porównaniu z I kwartałem 2020 r., ale wszyscy poprawili wyniki sprzedaży.
Warto przy tym zauważyć, że największe firmy rosną najszybciej. Jeśli nie liczyć zajmującego czwartą pozycję Della, który rósł o 23,8%, cała pierwsza piątka rosła o ponad 60%, a liderem tempa wzrostu był Samsung, z imponującym wynikiem ponad 80%. Firmy skupione w grupie „inne” rosły o 39,6% – warto zaznaczyć, że to nie są małe przedsiębiorstwa, bo wśród nich znajdziemy m.in. ASUS, MSI czy Acer.
https://itreseller.pl/tsmc-wybralo-maszyny-z-procesorami-amd-epyc-do-kontroli-produkcji-rd-i-innych-zadan/