Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

AI będzie w przyszłym roku wspierać już blisko 1/3 codziennych zadań pracowników, niezależnie od działu i zajmowanego przez nich stanowiska – wynika z analiz Capgemini

Pracownicy na tyle dobrze oceniają dotychczasowe efekty wykorzystania AI, że postrzegają sztuczną inteligencję coraz częściej w kategoriach wartościowego członka zespołu, a nie technologicznego narzędzia. Firma doradcza postanowiła zapytać pracowników różnych szczebli o wykorzystanie AI w ich pracy. Wyniki mogą zaskakiwać. Generatywną sztuczną inteligencją posiłkuje się w swoim miejscu pracy już 64% pracowników.

Na co dzień co piąty pracownik posługuje się narzędziami opartymi na sztucznej inteligencji. Z badań wynika niezbicie: w ciągu najbliższych 12 miesięcy AI będzie wspierać blisko 1/3 codziennych zadań a pracownicy widzą potencjał wykorzystania sztucznej inteligencji w każdym dziale niezależnie od tego czy mowa o HR, R&D, IT, komunikacji czy sprzedaży.

 

Pozytywna ocena AI wpływa na jej popularyzację

Skąd ten optymizm? Te dane są efektem pozytywnych doświadczeń związanych z GenAI. Aż 72% pracowników uważa, że dzięki niej praca jest mniej stresująca, 64% przyznaje, że sztuczna inteligencja pomaga uzupełniać braki kompetencyjne, a 52% zauważa, że AI pozytywnie wpłynęła na ich kreatywność. Te doświadczenia powodują efekt kuli śnieżnej.

– Firmy, które przetestowały ChatGPT lub skorzystały z innych modeli językowych, zrozumiały, że generatywna sztuczna inteligencja istotnie ułatwia pracę i niesamowicie skraca poszukiwanie informacji. To coraz częściej skłania je do tworzenia dziedzinowych botów, specjalizujących się w wąskim obszarze, np. prawnym czy HR. Taki bot nie odpowie na pytanie jaki jest obwód księżyca, ale pomoże pracownikom w wyszukiwaniu informacji HR albo np. wesprze ich w interpretacji konkretnych regulacji prawnych.  Co ważne, pomysły wdrożenia sztucznej inteligencji wychodzą dziś najczęściej nie od działu IT, ale od szefów departamentów, a to wpływa na szybką popularyzację tej technologii – tłumaczy Łukasz Piotrowicz, Data & AI Technology Strategist z firmy Crayon, który jest pomysłodawcą Pasterza Botów AI. To stworzone w Polsce rozwiązanie pozwala menedżerom na samodzielne tworzenie asystentów AI i zarządzanie nimi bez konieczności posiadania umiejętności programistycznych.

 

Coś więcej niż technologia 

Z badań Capgemini wynika, że aż 8 na 10 liderów i menedżerów uważa, że GenAi będzie miała pozytywny wpływ na ich wydajność w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Według wyliczeń analityków, pozwoli to im oszczędzić nawet 7 h w tygodniu. Rola pracowników stopniowo będzie ewoluować – coraz rzadziej będą oni tworzyć (teksty, grafiki czy linijki kodu), za to coraz częściej będą koncentrować się na krytycznej analizie wyników dostarczanych przez AI, zapewnieniu odpowiedniej jakości generowanych informacji i tworzeniu innowacji.

To wszystko sprawia, że AI w środowisku pracy jest coraz częściej postrzegane nie jako narzędzie, ale jako pełnoprawny członek zespołu. Obecnie blisko połowa respondentów badania Capgemini (46%) uważa AI za narzędzie wspomagające wykonywanie codziennych zadań, ale już 30% za członka zespołu, a 23% za podwładnego wykonującego określone polecenia pod nadzorem. W ciągu 12 najbliższych miesięcy te proporcje jeszcze się zmienią na korzyść AI. Zaledwie 16% respondentów będzie dalej traktować sztuczną inteligencję wyłącznie jako narzędzie, a dla 42% zespołów sztuczna inteligencja będzie już pełnoprawnym członkiem zespołu.

 

Brakujące kompetencje

Raport Capgemini wskazuje także na wyzwania związane ze sztuczną inteligencją. Okazuje się, że choć firmy inwestują w narzędzia, to niestety, niekoniecznie w podnoszenie kwalifikacji pracowników w zakresie wykorzystania AI. Brak umiejętności tworzenia odpowiednich promptów stanowi istotną barierę w efektywnym korzystaniu z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji. Kompetencje te są kluczowe, aby maksymalnie wykorzystać potencjał AI, jednak zaledwie 40% respondentów uważa swoje umiejętności w tym zakresie za wystarczające. Co więcej, zaledwie 16% pracowników twierdzi, że otrzymuje wystarczające wsparcie od swojej organizacji w obszarze rozwijania umiejętności Gen AI, a tylko 46% liderów oraz menedżerów przeszło formalne szkolenie z Gen AI. Dostrzegają to dostawcy IT, którzy starają się maksymalnie upraszczać swoje narzędzia.

 – Tworząc Pasterza Botów chcieliśmy, by np. HR-owiec, który chce stworzyć asystenta odpowiadającego na pytania pracowników, był w stanie uruchomić go samodzielnie „wyklikując” bota w panelu administracyjnym. Sam może on podłączyć bazę wiedzy, z której bot ma korzystać, zarządzać uprawnieniami, czy zdefiniować maksymalne koszty. Użytkownik nie musi posiadać umiejętności technicznych, ma do dyspozycji prosty w obsłudze interfejs do tworzenia i zarządzania botami, bazujący na modelach GPT-4, GPT-4-Turbo, GPT-4o, czy o1 – opowiada Łukasz Piotrowicz z Crayon.

Jest to o tyle ważne, że z badań Capgemini wynika, że pracownicy dość krytycznie oceniają kompetencje menedżerów. Tylko 24% pozytywnie ocenia ich umiejętności technologiczne a 12% umiejętności w zakresie zarządzanie danymi.

 

Dell Technologies Forum 2024: „Przyszłość technologii możemy kształtować w Polsce” – Dell Technologies podczas Gali Partner Awards 2024 nagrodził najlepsze firmy partnerskie w Polsce!