Centrum ElektroEkologii, którego partnerem strategicznym jest Samsung przez dwa lata działalności przeszkoliło 10 000 uczniów z całej Polski

Z roku na rok produkcja elektrośmieci rośnie. ONZ szacuje, że w 2023 roku każdy z nas wygeneruje średnio 8 kg elektroodpadów, co oznacza, że na całym globie wytworzonych zostanie około 61 mln ton (w 2021 roku było to 57 mln). To mniej więcej tyle samo, ile ważyłoby około 600 Pałaców Kultury i Nauki! Aby jak najwięcej elektroodpadów trafiało w odpowiednie miejsca, aby świadomość społeczeństwa na ten temat rosła, należy inwestować w edukację. Taką też misję ma Centrum ElektroEkologii, które od ponad dwóch lat szkoli edukuje młodzież, jak odpowiednio postępować z elektrośmieciami w przestrzeniach offline i online.

Z raportu postaw i opinii GfK Polonia przygotowanego na zlecenie ElektroEko wynika, że 75% ankietowanych ma podstawową wiedzę na temat elektrośmieci. 65% respondentów twierdzi, że w ich okolicy znajduje się punkt zbierania elektrośmieci. Możemy to porównać do wyników badania z 2019 roku – wyniki te były odpowiednio 40% i 47%. Widzimy więc znaczący wzrost świadomości w obszarze elektroekologii.

Aby zaadresować ten problem, Centrum ElektroEkologii stworzyło miejsce dedykowane dla młodzieży swoją działalność do młodzieży od 13 roku życia. Centrum z sukcesem prowadzi stacjonarne biuro w Warszawie od 2 lat. Jego główna działalność skupia się na prowadzeniu warsztatów na różne tematy z zakresu elektroekologii. Od początku zorganizowanych zostało blisko 400 ekowarsztatów, w których wzięło łącznie udział niemal 10 000 uczniów. Biorąc pod uwagę fakt, że młodzież podzieliła się wiedzą ze swoim środowiskiem, dotarcie z informacją można liczyć w dziesiątkach tysięcy.

 

Decydując się na tę grupę docelową wiedzieliśmy, jakie czekają nas wyzwania. Dzisiejsza młodzież jest wymagająca, ale ma też wyrobiony światopogląd, zależy im na dobru planety – i to ma dla nas największe znaczenie. Bo widzimy, że chcą oni się kształcić, dowiadywać nowych rzeczy. Tematy proponowane podczas zajęć w Centrum ElektroEkologii wykraczają też częściowo poza podstawę programową, czyli przekazujemy wiedzę, której nie usłyszą w szkole  mówi Grzegorz Skrzypczak, Prezes Zarządu ElektroEko, inicjatora Centrum ElektroEkologii. – Patrząc na tak szybko rosnące liczby i duże zainteresowanie naszymi inicjatywami, widzimy ogromny potencjał zarówno w młodzieży, jak i w tym, co jako ElektroEko od lat robimy – edukacji społeczeństwa. 

 

Ale nie samymi warsztatami Centrum ElektroEkologii żyje. Każdego roku oferta jest rozszerzana o dodatkowe inicjatywy: webinary dla młodych z ekspertami z różnych dziedzin (jak np. grafika, tworzenie treści na YouTube i TikToka, produkcja podcastów), różnego rodzaju konkursy aktywizujące młodzież – w tym roku był zorganizowany m.in. konkurs na stworzenie edukacyjnego TikToka o elektrośmieciach. W październiku 2023 r. odbył się też II ElektroEkologiczny Hackathon, skierowany do szkół średnich. Celem Hackathonu było znalezienie rozwiązania na zwiększenie liczby oddawanych elektrośmieci wśród młodzieży.

Jedną z najbardziej popularnych ofert jest ElektroEkologiczna Wycieczka do Warszawy. Program wycieczki składa się z kilku modułów: 1,5-godzinnych stacjonarnych ekowarsztatów w Centrum ElektroEkologii, obserwowania panoramy stolicy z tarasu na 21. piętrze Varso Place oraz wizyty w Centrum Nauki Kopernik. Dzięki organizacji całego dnia, szkoły z dalszych zakątków Polski chętniej decydują się na przyjazd do Warszawy.

W 2023 r. 70% wszystkich szkół uczestniczących w ekowarsztatach było spoza stolicy. Jest to satysfakcjonujący wynik, ponieważ organizatorom i partnerom Centrum zależy, aby zapewnić wszystkim równy dostęp do przekazywanej wiedzy.

 

Już kolejny rok z dumą i zadowoleniem obserwuję, jak rozwija się Centrum ElektroEkologii. Coś, co na początku istniało tylko w przestrzeni internetowej, teraz może pochwalić się świetnymi wynikami i coraz to nowymi projektami dla młodzieży z całej Polski. Cieszy mnie też, że Samsung ma możliwość uczestniczenia w tego typu przedsięwzięciach. Szczególnie bliski jest nam coroczny ElektroEkologiczny Hackathon, w którym młodzież wypracowuje pomysły na rozwiązania propagujące zbiórkę elektrośmieci wśród rówieśników. Zwycięzcy hackathonu otrzymują nominację do półfinału Solve for Tomorrow, flagowego programu edukacyjnego Samsung – mówi Jacek Łęgiewicz, Dyrektor ds. Korporacyjnych firmy Samsung, partnera strategicznego Centrum ElektroEkologii. 

 

Konferencja prasowa z okazji 2. urodzin Centrum ElektroEkologii, z udziałem Andrzeja Domańskiego, Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Grzegorza Skrzypczaka, Prezesa Zarządu ElektroEko – inicjatora projektu oraz Jacka Łęgiewicza, Dyrektora ds. Korporacyjnych w Samsung – partnera strategicznego Centrum, miała miejsce 22. listopada w Varso Place, gdzie mieści się biuro Centrum ElektroEkologii. W spotkaniu wzięli udział również przedstawiciele młodego pokolenia, zwycięzcy tegorocznej edycji ElektroEkologicznego Hackathonu – uczniowie z Liceum Ogólnokształcącego DobraTU im. Tosi Kozłowskiej w Warszawie. Zaprezentowali oni przed zebranymi gośćmi swój pomysł na profil i kampanie dotyczące elektrośmieci w mediach społecznościowych.

Centrum powstało z inicjatywy ElektroEko Organizacji Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego SA, partnerem strategicznym jest Samsung, partnerem merytorycznym – Cyfrowy Dialog.

Pełny raport dostępny na: https://dzienbezelektrosmieci.pl/edycja-2023/badanie-rynku/

 

„Schneider Electric pomaga budować bardziej zrównoważoną przyszłość” – podkreśla w wywiadzie okładkowym Małgorzata Kasperska, wiceprezeska Schneider Electric – Secure Power Division MEE Cluster PL/CZ/SK/UA