CES 2024: VESA ogłosiła nowy standard DisplayPort 2.1a. Co wprowadza ta aktualizacja?
Stowarzyszenie VESA ogłosiło podczas targów CES 2024, że opublikowało najnowszą aktualizację standardu DisplayPort, wersję 2.1a.
Ograniczenie w maksymalnej długości kabli do transferu obrazu często stanowi wyzwanie w projektowaniu przestrzeni biurowej, instalacjach AV czy w szczególnie nasyconych technologicznymi nowinkami domach. VESA swoim nowym standardem wychodzi tym potrzebom naprzeciw. Nowa wersja standardu DisplayPort zastępuje certyfikowaną przez VESA specyfikację kabla ultra-wysokiej przepustowości (UHBR) DP40 nową certyfikowaną przez VESA specyfikacją kabla UHBR DP54, umożliwiającą obsługę do czterech torów UHBR13.5 (maksymalna przepustowość 54 Gbps) na dwumetrowym kablu pasywnym. W rezultacie aktualizacja do DisplayPort 2.1a efektywnie podwaja długość kabla pasywnego dla połączeń GPU-do-ekranu UHBR13.5, które wcześniej można było obsługiwać tylko za pomocą kabla UHBR DP80, co daje konsumentom większą elastyczność w konfiguracji.
Nowa specyfikacja kabla DP54 umożliwia obsługę urządzeń źródłowych i odbiorczych UHBR10 i UHBR13.5 z pasywnymi długościami kabli do dwóch metrów. Monitory obsługujące UHBR13.5 mogą obsługiwać kombinacje rozdzielczości i częstotliwości odświeżania nawet do 8K2K przy 240 Hz lub 8K4K przy 120 Hz na czterech torach. Chociaż VESA eliminuje specyfikację kabla DP40, istniejące kable DP40, które zostały dostarczone do tej pory, zostały potwierdzone przez VESA poprzez rygorystyczne testy jako zgodne ze specyfikacją kabla DP54 i obsługują prędkości łącza UHBR13.5. Urządzenia obsługujące prędkości łącza UHBR20 (maksymalna przepustowość 80 Gbps przy użyciu wszystkich czterech torów) nadal są obsługiwane przez certyfikowane przez VESA kable UHBR DP80.
VESA ogłosiła również opublikowanie nowej specyfikacji protokołu Automotive Extension Services dla DisplayPort 2.1a oraz najnowszej wersji zagnieżdżonego DisplayPort (eDP) – wersji 1.5a. Nowe rozszerzenie protokołu zapewnia obsługę bezpieczeństwa funkcjonalnego ekranów samochodowych oraz integralności i uwierzytelniania dla maksymalnie 16 obszarów zainteresowania wyświetlacza. Dzięki protokołowi Automotive Extension Services, VESA po raz pierwszy wprowadza standard dla ekranów samochodowych, który umożliwia inżynierom bezpieczeństwa wyświetlaczy osiągnięcie normy ISO 26262 ASIL-D* – szczytu bezpieczeństwa integralności elektronicznej. Producentów układów scalonych już dziś przyjmują protokół Automotive Extension Services VESA do chipów, które zostaną zintegrowane w przyszłych pojazdach.
„Z najnowszą aktualizacją do DisplayPort, specyfikacja kabla UHBR13.5 jest teraz specjalnie zaprojektowana, aby zapewnić zarówno monitorom, jak i kartom graficznym UHBR10 i UHBR13.5 dłuższy pasywny kabel. Konsumenci nie są już ograniczeni do łączenia urządzeń źródłowych i odbiorczych UHBR13.5 jednometrowym kablem DP80, który oferuje większe wsparcie przepustowości niż jest potrzebne, a w niektórych przypadkach może być zbyt krótki dla ich konfiguracji, na przykład z ultrapanoramicznymi ekranami zakrzywionymi” – powiedział James Choate, kierownik programu zgodności w VESA.